Journalisering van VO-Regel Credit (VO Regelmenu optie Q) zojuist getest voor de situatie "Journaliseren Leveringen = Nee".
In alle voorbeelden 100 stuks geleverd, en 20 stuks Credit.
Verkoopprijs (stel) EUR 5,- / ST
Kostprijs (stel) EUR 4,- / ST
Bij een VO Regel Credit heb je 2 rubrieken: "Komt Retour" en "Reeds Retour". Die laatste is alleen maar generiek voor het aanroepen van de Goederen Ontvangstfunktie v.w.b. de Ontvangstorder die a.g.v. "Komt Retour" wordt gegenereerd. "Reeds Retour Ja" in kombinatie met "Komt Retour Nee" is dan ook niet mogelijk. Ofwel, eigenlijk hebben we maar 2 situaties: "Komt wel retour" en "Komt niet retour" (jullie manco's).
Komt wel RetourKwa omzet worden er 80 stuks gefaktureerd x EUR 5,-
Kwa kostprijs worden er 80 stuks gefaktureerd x EUR 4,- (er is eerst 100 x EUR 4,- geleverd, daarna 20 x EUR 4,- retour geboekt)
Komt niet RetourKwa omzet worden er 80 stuks gefaktureerd x EUR 5,-
Kwa kostprijs worden er 100 stuks gefaktureerd x EUR 4,- (er is eerst 100 x EUR 4,- geleverd, doch niets retour gekomen).
"Voorraad Goederen" wordt pas gejournaliseerd t.t.v. fakturatie, en journaliseert korrekt afhankelijk van het feit of de goederen wel/niet retour zijn gekomen.
Ik heb toch een fout gevonden : Zolang de VO Regel nog niet is gefaktureerd, kan ik een VO Regel Credit toevoegen.
Om de geleverde hoeveelheid (100) minus de credit (20) te kunnen faktureren, moet eerst de VO worden goedgekeurd voor Fakturatie.
Als ik echter de volgende procedure hanteer:
a. Verkooporder toevoegen voor 100 stuks
b. 100 stuks leveren
c. VO regel credit voor 20 stuks, is nog niet retour (genereert dus enkel een Ontvangstorder)
d. VO goedkeuren voor fakturatie (zonder eerst de retour binnen te boeken)
e. Faktureren
Er worden er nu 100 gefaktureerd á 5,- met een kostprijs van 100 á 4,-. Op zich logisch, want er is niets retour ontvangen. Echter, gaan we daarna
f. Retour ontvangst boeken
dan worden er alsnog 20 op voorraad geboekt, welke niet in de Faktuur verwerkt zijn, en welke ook nimmer gejournaliseerd worden (immers, de Faktuur is het enige wat in deze situatie de voorraad financieel afboekt, en die Faktuur is al gegenereerd). Ofwel, fout, immers, de logistieke voorraadhoogte is nu 20 hoger dan de financiële Voorraadhoogte.
Voor deze situatie zal een kontrole moeten worden ingebouwd.