Heart-Profit ERP
July 06, 2024, 12:19:18 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
Author Topic: nog te factureren goederen  (Read 10632 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: July 01, 2009, 04:21:11 pm »

Ik werk nu een aantal weken met 'leveringen journaliseren op ja'. Dit gaat op zich prima. Echter bij één punt gaat het goed fout.
Als er bij ons een verkooporderregel welke reeds is geleverd wordt teruggedraaid in het systeem gaat het fout.
Dit doen wij bij 3-1-1-vo raadplegen-shift F4-Shift F4 en dan de regel selecteren. De goederen worden dan weer op voorraad gezet en ook logistiek gaat dit goed.
Echter bij de levering zelf wordt er gejournaliseerd. Nog te factureren leveringen/ aan voorraad voor de kostprijs. Dit bedrag staat dan ook op de controlelijst welke ik bij 3-1-8-3-1 draai. Het saldo van deze lijst moet gelijk zijn aan het saldo nog te factureren.
Als ik de levering terugdraai zoals hierboven komt de retour op de lijst, maar dan met kostprijs nul.
Dus dag 1 :op de lijst bedrag x  en in grootboek bedrag x
en dag 2:   op de lijst bedrag x - 0 en in grootboek 0.
JE HOUDT GEEN AANSLUITING GROOTBOEK-NOG TE FACTUREREN V.O. BIJ 8-1-8-3-1
« Last Edit: July 06, 2009, 01:21:15 pm by Dinand » Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: July 02, 2009, 08:52:11 am »

Hallo Dinand - Misschien is het niet helemaal verstandig dit zo publiek te tonen ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: July 02, 2009, 09:18:09 am »

Quote
Dit doen wij bij 3-1-1-vo raadplegen-shift F4-Shift F4 en dan de regel selecteren.

Via keuze Q ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #3 on: July 02, 2009, 11:05:21 am »

Peter,
inderdaad via optie Q en je hebt gelijk v.w.b. publiceren. Kan ik dit weer verwijderen?
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #4 on: July 02, 2009, 12:05:47 pm »

m.a.w. hij maakt maar één keer een journaalpost nog te factureren/aan voorraad en van de terugboeking wordt dan gejournaliseerd
voorraad a/nog te verzenden creditnota's. (Dit wordt via de interface LOILOGVO geboekt)
Of kan ik deze journaalpost veranderen door hier a/ nog te facturen goederen aan te sturen?

Dinand
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: July 02, 2009, 01:10:37 pm »

Peter,
inderdaad via optie Q en je hebt gelijk v.w.b. publiceren. Kan ik dit weer verwijderen?

Sorry, ik sliep !
Ja !!

(we hebben de plaatjes hier al)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: July 03, 2009, 10:42:46 am »

m.a.w. hij maakt maar één keer een journaalpost nog te factureren/aan voorraad en van de terugboeking wordt dan gejournaliseerd
voorraad a/nog te verzenden creditnota's. (Dit wordt via de interface LOILOGVO geboekt)
Of kan ik deze journaalpost veranderen door hier a/ nog te facturen goederen aan te sturen?

Het lijkt mij dat dit verkeerd werkt.

Interface LOILOGVO wordt gebruikt voor een Retour Ontvangst van een Verkooporder via een Inkooporder.
Ofwel, Credit Verkooporder toevoegen, via Inkooporder (Leverorder) aangeven hoeveel er retour ontvangen is, en dat is de hoeveelheid x prijs waarvoor een creditnota verzonden zou moeten worden.

Van wat ik van VO-Regelmenu optie Q begrepen heb, is dat je er daar 100 levert, achteraf kan aangeven dat er 20 op gekorrigeerd moet worden, en dat er dan 80 worden gefaktureerd. Hoewel er voor die 20 een creditregel op dezelfde order wordt gegenereerd, is er m.i. geen sprake van het verzenden van een creditnota, immers die methode faktureert gewoon een kleiner deel. Interface LOILOGVO zou in die situatie helemaal niet gebruikt mogen worden, en zo dit technisch toch beter uitpakt, dan moet ze in deze situatie andere Interfaceregels aansturen, die i.g.v. "Journaliseren Levering = Ja" dan inderdaad "Te faktureren Voorraad" zou moeten tegenboeken.

Maar ja... In die optie Q zie ik ook velden als "Komt Retour J/N" of "Reeds Retour J/N" welke ongetwijfeld ook hun invloed zullen hebben op de journalisering; ook al komt het niet retour, "te faktureren is het niet meer".

Mijn vermoeden is dat die optie Q dan ook ontwikkeld is voor een klant die geen Leveringen Journaliseert, en dat die kombinatie nooit is uitgewerkt.

Nb: Het aanpassen van de Journaalpostdefinitie zal je niet helpen, want dan kun je de andere situatie (de normale credit) niet meer aan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #7 on: July 03, 2009, 11:00:40 am »

Wouter, naar mijn idee sla je de spijker op zijn kop.
Het is wellicht gemaakt voor een klant die leveringen niet journaliseerd. Wij doen dit nu wel (en naar mijn grote tevredenheid). Echter wij willen ook die optie Q blijven gebruiken. (een geweldige fuctie). Je conclusie dat de gevolgen daarvan m.b.t. journalisering niet doorontwikkeld zijn klopt en dit had wellicht toenterdijd moeten gebeuren.
Afijn zo kan het niet en stel ik voor om deze 'buck' !!  aan te passen zodanig dat het met de journalisering wel goed gaat.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: July 03, 2009, 11:05:18 am »

Afijn zo kan het niet en stel ik voor om deze 'buck' !!  aan te passen zodanig dat het met de journalisering wel goed gaat.

Dat moet Peter maar beoordelen. De "bug" in deze kan nl. ook zijn dat er geen controle in zit dat die funktionaliteit niet gebruikt kan worden als Journaliseren Leveringen aan staat.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #9 on: July 03, 2009, 11:11:06 am »

O, dan komt het goed.
Ik heb alle vertrouwen in Peter. Komt bij dat hij gisteren zat te slapen (volgens eigen zeggen!!!) en hij daarom vandaag goed wakker is. Dan komt er vast een goede oplossing.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: July 03, 2009, 11:42:18 am »

Quote
nl. ook zijn dat er geen controle in zit dat die funktionaliteit niet gebruikt kan worden als Journaliseren Leveringen aan staat

Kontrole zit erin. Staat het "modem" klaar ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #11 on: July 03, 2009, 11:45:13 am »

Modem staat klaar
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: July 03, 2009, 01:05:35 pm »

Jaa ja, spijkers en koppen heh ? swoonswoonswoon

Het feit dat ik erg wakker ben houdt nog niet in dat jij maar moet gaan slapen !!

Goed. Ik vrees dat we hier een typisch gevalletje hebben van "ik wil deze oplossing" in plaats van "ik heb dit probleem".

Waar wij nu opkomen, is dat dit allemaal helemaal niet gaat om een vrachtbrief blabla klaar willen hebben een dag eerder. Nee nee, dit gaat om het pas weten wat je geleverd hebt nadat de vrachtwagen terug is. En DAAROM wil je dit allemaal.
Wel, ik zal je proberen duizelig te maken;

Jullie gebruiken die Q optie, en ook al is die destijds niet in zijn geheel voor jullie gemaakt, hij is wel op jullie situatie toegesneden. Ofwel, het aankunnen van de manco's. Overigens mag ik wel opmerken dat je dat ook nu nog steeds niet noemt, waarbij ik je toch wel kan vertellen dat manco's als zodanig nog iets (heel) anders is dan het achteraf terugboeken op voorraad van 20 uit een levering van oorspronkelijk 100. En, omdat JIJ weet hoe jullie werken, had je (voorzichtig gezegd) misschien zelf wel even mogen zien dat je hier een tussenrekening aan het hanteren bent, die op de juiste wijze moet worden tegengeboekt. Maar niet zo simpeltjes als jij suggereert.

Je moet proberen te doorzien dat je nooit zo maar deze Journaliseren Leveren kan gebruiken waar je weet dat je iets journaliseert wat achteraf "fout" blijkt te zijn. Ofwel, waar je weet dat de fakturering achteraf anders zal zijn. Immers, anders zou je voortaan ook wel meteen kunnen faktureren.
En uiteindelijk komt het erop neer dat wij jou van een onjuist advies hebben voorzien, omdat wij niet (meer) doorhadden dat je andere hoeveeheden faktureert dan dat je levert. Jaja, lees goed, want daarop komt het nu ineens neer. Vroeger (maand terug) maakte dat niet uit, want je deed domweg *alles* achteraf. Nu echter, wil je "iets" vooraf doen, en dat vooraf kan alleen maar alles zijn, maar wat dus later moet worden gekorrigeerd.

Om een lang verhaal kort te maken, dit is toch werkelijk geen bug. Het is een schakel die voorheen niemand nodig had (zelfs jullie niet), en die er nu toch echt in moet.

Het werk wat moet gebeuren is op zich niet veel meer dan een juiste interface die alles aankan, maar met de helft van de tijd die nodig zal zijn voor het uitzoeken hoe alles in elkaar draait in jullie situaties. En, misschien volgt er ook nog iets uit de oude situatie die mogelijk al niet goed is, waardoor het hier ook nooit goed kan komen. Dat moet dus eerst worden gekontroleerd voordat we aan de gang kunnen met de (relatieve !!) aanpassingen die hier zijn benodigd.

Ik kan nog wel langer blabla-en, maar wij komen voor dit op 12 uur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #13 on: July 06, 2009, 01:17:05 pm »

Begrijpelijjk verhaal. Echter ook in geval van een verkeerde debiteur wordt door ons optie Q gebruikt en mag ik als simele eindgebruiker ervan uitgaan dat e.e.a goed ingericht zal zijn. Dit moet niet negatief opgevat worden hoor. Immers als gebruiker sta je simpelweg niet bij zulke zaken stil én vertrouw je helemaal op je systeem/
Maar we moeten naar een oplossing waarbij 12 uur wel veel is en de vraag is of het echt 12 uur kost.
Ik stel voor om het sam-sam te doen daar het voor een deel te wijten is aan onze manier van werken en een deel algehele inrichting.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: July 08, 2009, 10:44:45 am »

Quote
en de vraag is of het echt 12 uur kost.

Zo, vraag jij je dat af ?
Dan kost het bij deze 24 uur.

Samsam is akkoord.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.052 seconds with 21 queries.