Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:47:00 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Voorraadwaarde product  (Read 2315 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: June 02, 2009, 11:44:32 am »

Bedrijf: GELDER

Onze accountant wil graag *zien* dat de voorraadwaarde zoals ik deze heb geprint via het afwaarderingsoverzicht klopt met hetgeen ook werkelijk in Profit stond (op 31-12-2008).

Volgens mij is de enige manier een afwaarderingsoverzicht, of niet? Maar als ik deze nu print duurt het drie uur voordat ik iets te zien krijg. Waarom duurt dit zo lang? En kan het ook op een (kortere) snellere manier?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: June 02, 2009, 12:26:26 pm »

Volgens mij is de enige manier een afwaarderingsoverzicht

Yep, v.w.b. aansluiting met het grootboek is dit de beste print.

Maar als ik deze nu print duurt het drie uur voordat ik iets te zien krijg. Waarom duurt dit zo lang?

De stand van de voorraad is een moment opname. We hebben die stand niet per iedere seconde van de dag, 365 dagen per jaar direkt beschikbaar.
Wat wel ooit in die funktie is ingebouwd, is een middel om de voorraad per een bepaalde datum terug te rekenen aan de hand van de voorraad mutaties.
Ofwel, als er nu iets niet ligt in de LOVI tabel, en gisteren heb je er 10 geleverd, dan zullen er eergisteren wel 10 op voorraad hebben gelegen.
Tsja... en nu ga je eventjes een half jaar mutaties terugrekenen... bij jullie aantal mutaties kan dat zeker wel even duren.  Sad

Nb: Voor de goede orde hierbij ook de opmerking dat e.d. terugrekenen altijd "een berekening" van de stand per 31-12 betreft, en dat het slagen van die berekening valt en staat bij het kunnen herkennen van al je voorraadmutaties, en bij de juistheid ervan  (als iemand ergens uit het systeem knalt, ga jij dan kontroleren of de voorraadmutaties goed zijn, en zonodig deze mutaties korrigeren (als dat al kan)?)

En kan het ook op een (kortere) snellere manier?

Ja. Door de print van de voorraad gewoon op 31-12 te maken; dan hoeft er niet teruggerekend te worden, en print je gewoon "de momentopname".

Meer adviezen zijn:

- maak een backup van je LOVI (Voorraaditems) per 31-12
- kopieer de produktiebestanden naar test, dan 'bevries' je de status van 31-12 in de testbestanden (maar ja, kun je in test niet meer testen).

Merk op dat er veel meer van dit soort aansluitingsoverzichten zullen zijn die je niet per een moment in het verleden kunt printen, bijv. een stand van "nog te ontvangen fakturen", "nog te faktureren" etc.

Zie ook http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21001.0
« Last Edit: June 02, 2009, 12:38:53 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: June 02, 2009, 12:36:03 pm »

zoals ik deze heb geprint via het afwaarderingsoverzicht

Hmm... Bedoel je daar nog iets specifieks mee... Zoals dat je dat ding al hébt geprint? Bijv. daadwerkelijk op 31-12-2008?

En je accountant dán bedoelen dat hij wil weten of dat met de werkelijkheid van toen aansluit?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #3 on: June 02, 2009, 11:25:16 pm »

Quote
Hmm... Bedoel je daar nog iets specifieks mee... Zoals dat je dat ding al hébt geprint? Bijv. daadwerkelijk op 31-12-2008?

En je accountant dán bedoelen dat hij wil weten of dat met de werkelijkheid van toen aansluit?
Inderdaad, de accountant was er niet bij op het moment dat het afwaarderingsprintje gemaakt werd dus hij wil *live* zien dat het dezelfde print is.

Pff, wordt er ook moe van maar ja, je weet hoe dat gaat.

En ja, ik heb dat overzicht geprint op 31-12-2008, en gekopieerd naar Excel. De redenatie van de accountant is dat in theorie de kans bestaat dat ik dit overzicht heb aangepast  Sad

Hij komt morgen (woensdag) en wil dan zien of het klopt.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: June 03, 2009, 07:52:38 am »

Inderdaad, de accountant was er niet bij op het moment dat het afwaarderingsprintje gemaakt werd dus hij wil *live* zien dat het dezelfde print is.

De redenatie van de accountant is dat in theorie de kans bestaat dat ik dit overzicht heb aangepast  Sad

Nou... dat wordt dan een rekening van 3 uur voor een accountant, die enkel naar een scherm zit te turen, wachtend tot de print klaar is, en verder alleen maar kontroleert of gedurende die 3 uur niet iemand achter de PC plaatsneemt om de print te beïnvloedden  smile

Nb: Ik zou e.e.a. maar heel goed voorbereiden, want ik acht de kans groot dat met "berekening van de stand per 31-12-2008" je niet meer op dezelfde cijfers uitkomt als die op 31-12-2008 op de print stonden. Wees dit dus voor, en wacht niet 3 uur met de accountant af om vervolgens te konstateren dat een half jaar terugrekenen niet werkt.
Je Voorraadlijst betreft een momentopname. Als jij die op het juiste moment geprint + bewaard hebt, en de accountant gelooft dat niet, tsja...
Dan voortaan alles uitprinten naar de printer, en niet "opslaan in excel". De print (op papier) aanpassen is altijd wat lastiger zonder dat iemand het ziet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: June 03, 2009, 08:50:40 am »

Wat een gel*l weer zeg.

Let op (en Wouter heeft het min of meer al gezegd) : die print *zal* niet aansluiten. Immers, als wij wat voor je herstellen, gaan wij echt die Voorraad Mutaties niet bijwerken !

Laat die man mij maar bellen. Jeemig.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.068 seconds with 20 queries.