Peter,
Ik ga een poging doen om te omschrijven wat ik wil bereiken.
Deel 1:
Er is een klant. Die krijgt zijn gevraagde goederen. Om zoiets te berekenen als marge geven we de VO via een DKK ( ik ontkom er toch niet aan om het te benoemen...) een voorcalculatie vrachtkosten mee.
Deel 2:
Er is een transporteur. Die vervoert de goederen voor onze klant. Hij stuurt daarvoor een factuur. Die factuur boeken we in bij de financiele administratie zodat we die ook kunnen registreren en betalen. Hij wil immers zijn geld krijgen voor de geleverde diensten.
Nu komt de link naar deel 1. Die transport factuur gaan we ook koppelen aan de betreffende VO om te bepalen of we vooraf de juiste marge berekend hebben. Nu hebben we immers de echte kosten. En die gaan we koppelen aan de juiste DKK voor die VO (= nacalculatie). Dan kunnen we de echte marge voor die VO bepalen.
Die koppeling van de transport factuur verzorgt de transportplanningsafdeling. Vervolgens gaat daarna de afdeling finance de ingevoerde bedragen weer controleren op juistheid.
Die transport factuur hebben we dus 3x in handen. Met name het koppelen en de controle op juistheid van de gegevens vind ik een omslachtige manier van werken.
En nu komt mijn wens:
Van dat "3x in handen", daar wil ik vanaf.
En mijn idee was om de transportfactuur in te boeken en vervolgens direct te koppelen, waardoor een extra controle ook niet meer nodig is.
Uiteraard sta ik open voor andere ideeën die dezelfde proces verbetering kunnen bewerkstelligen.
Groet,
Andries.