Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:16:20 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Terugboeken voorraad eindproducten  (Read 3692 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« on: April 20, 2009, 09:26:33 am »

Is het mogelijk om voorraad eindproducten terug te boeken terwijl er al een deel van de opgeboekte voorraad verzonden is.
Voorbeeld:
Opgeboekt bij 5,2,2,2,
10 * 10 bussen (reeds verzonden)
12 * 11 bussen (later opgeboekt), deze regel wil ik corrigeren.
Nu blijkt dat er een telfout is gemaakt. Vroeger kon je met shift f4 dit corrigeren.
Nu komt je met behulp van F6 naar output. Hier krijg ik de melding is meer dan 1 regel, kan niet meer gecorrigeerd worden.
Welke mogelijkheden heb ik nog om deze fouten te verbeteren................

Logged

SC
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 23, 2009, 09:51:48 am »

Nu blijkt dat er een telfout is gemaakt. Vroeger kon je met shift f4 dit corrigeren.
Nu komt je met behulp van F6 naar output.

In welke funktie pas(te) je deze toetsen toe? In 5-2-2-2 staat geen F4 noch een F6.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: April 23, 2009, 10:01:23 am »

Nu blijkt dat er een telfout is gemaakt. Vroeger kon je met shift f4 dit corrigeren.

Overigens zit er in 5-2-2-2 (LOPOGVRA) wél een toets Shift-F5 die voorheen bestemd was om Voorraad terug te boeken; wellicht bedoel je die.

Die funktionaliteit is september 2008 komen te vervallen. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20718.0

Feitelijk korrigeerde dat ding ook niets, en deed de boel alleen maar in het 100 lopen.
September kwam van jullie kant ook nog de opmerking dat er van alles inzake kostprijzen niet klopte, veroorzaakt door deze funktionaliteit.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: April 23, 2009, 10:02:59 am »

In welke funktie pas(te) je deze toetsen toe? In 5-2-2-2 staat geen F4 noch een F6.

Ok, als Shift-F4 nu Shift-F5 moet zijn, dan zou je met F6 kunnen bedoelen dat je daarmee in een andere funktie komt waarin je weer Shift-F6 gebruikt  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 23, 2009, 10:18:25 am »

dan zou je met F6 kunnen bedoelen dat je daarmee in een andere funktie komt waarin je weer Shift-F6 gebruikt  smile

Maar in LOPOVPTB kom ik geen melding tegen "er is meer dan 1 regel, kan niet meer gecorrigeerd worden".

Inmiddels moet ik teveel aannames gaan doen, ik denk dat je nu beter zelf even kunt reageren met wat je precies doet, en welke melding je precies krijgt.

Overigens vermoed ik wel dat het de LOPOVPTB is die je nu gebruikt om terug te boeken; merk op dat die funktie ook niet alle situaties aan kan (zie ook http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=18531.0) en dat wellicht aanvullend maatwerk nodig is om e.e.a. te kunnen korrigeren.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« Reply #5 on: April 23, 2009, 11:11:28 am »

Merk op dat de Scan Terminal funktionaliteit afdwingt dat iedere opboeking haar eigen Subcharge toegekend krijgt, en dat dit bij verwerking via de normale Profit schermen niet noodzakelijk is. Indien via het scherm een Produktieorder van 100 dozen wordt opgeboekt in 3 etappes (10, 40 en 50), dan zal dit leiden tot 3 afzonderlijke Outputitems met dezelfde Charge. Op Voorraad zullen deze 3 opboekingen echter getotaliseerd zijn tot 1 partij van 100 dozen.

Het verwijderen gebeurt op het niveau van Artikel, Verschijning, Chargenummer, Intern Chargenummer en Werkelijke Inhoud. D.w.z., als in bovenstaande situatie er 3 gelijke Outputitems zijn, zal het terugdraaien (geïnitieerd door bij 1 van die outputitems voor "Terugboeken" te kiezen) alle 3 de opboekingen ineens terugdraaien Sad Sad

Ik probeer in de functie lopovpra (5,2,2,2,f1,lopogvra, F6 (outra)) mbv shift-f6(trgbk) te werken, maar ik ben bang dat het probleem hierboven reeds staat...Heb jij nog andere oplossingen... smile
Logged

SC
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 23, 2009, 01:00:21 pm »

Ik probeer in de functie lopovpra (5,2,2,2,f1,lopogvra, F6 (outra)) mbv shift-f6(trgbk) te werken, maar ik ben bang dat het probleem hierboven reeds staat...Heb jij nog andere oplossingen... smile

Kwa korrektiefunkties kunnen we alles simpel houden, en zo moeilijk maken als het maar nodig is. Iemand zal er echter wel voor betalen, en vaak staan we dan ook toe het korrigeren tot in een bepaalde mate te doen. De funktionaliteit is "as is", en hoeft niet per definitie voor anderen ook de job te doen.

Ofwel, voorbeeldje: het is een verschil of jij 10*10 + 12*11 opboekt, en na opboeken (doch voor leveren) konstateert dat het eigenlijk 10*10 en 7*11 had moeten zijn. Wat nu gemaakt is zegt feitelijk "we boeken de opgeboekte voorraad weer af, we zetten de PO weer open, en je boekt je juiste hoeveelheid maar opnieuw". Tsja... wat je niet meer hebt, kun je dan ook niet meer terugboeken. Meerdere Charges lijkt me op zich niet zo'n probleem, maar eerder  het feit dat je de voorraad niet meer hebt. Maar zeg het maar... ik vraag om de exakte melding en ik krijg hem niet  Sad

Bovenstaande is ook bedoeld om eerst de kostprijs van bijv. EUR 1000,- die over 10*10 + 12*11 = 232 eenheden is verdeeld (ofwel EUR 4,31 / Eh) na terugdraaien te laten wijzigen in EUR 1000,- / (10*10 + 7*11) (=177) = EUR 5,65 / Eh. Tsja... kombineer dat met "we hebben het al geleverd", dan zal ook de kostprijs van die levering anders worden, heb je die levering misschien al gefaktureerd waardoor de kostprijs van die faktuur weer anders wordt, betrof het misschien een halffabrikaat welke in een andere produktieorder is verwerkt, en waardoor nu de kostprijs van dat andere geproduceerde produkt duurder moet worden, en die kan weer geleverd + gefaktureerd zijn etc. Kortom, we kunnen het zo moeilijk maken als je wilt... Er hangt wel een prijskaartje aan.

Het hangt er dus van af "wat wil je" c.q. "waarom wil je e.e.a. terugboeken".

Ik denk dat het antwoord al snel "de prijs per eenheid is onjuist" en dat je aan dit soort doorrekenwerk vast zit.

Stel dat het om een mengrecept gaat, waarbij de kostprijs van de afgeboekte materialen verdeeld mag worden over de geplandde ordergrootte, en derhalve voor het afvullen van het 1e kilogrammetje bekend is wat de prijs is, dan staat de prijs per eenheid dus al vast, en heb je hooguit door je onjuiste opboeking een resultaat in de vorm van uitval (positief danwel negatief) gekreëerd, en kun je wellicht volstaan met 5 emmers van voorraad af te boeken, die die uitval rekening weer tegenboeken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« Reply #7 on: April 23, 2009, 01:23:57 pm »

Je hebt gelijk maar nu zoek jij te ver.
We hebben 5 items opgeboekt, waarvan er 1 is verstuurd.
de andere opgeboekte is fout en deze wil ik terug storten/boeken.
Hierbij ga ik ervan uit dat de opgeboekte charge nog niet afgewerkt is, dus nog geen prijs heeft.
Het item wat ik terug boek staat nog gewoon op voorraad, maar is krijg de melding
Waarschuwing: korrektie zal meerdere outputregels terugboeken

Slechts 1 van deze regels is verzonden.
Het probleem is het bij elkaar op tellen van de regels, hier zit een reeds verstuurde regel in...
PO 200903060075..


Logged

SC
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: April 23, 2009, 02:01:42 pm »

nu zoek jij te ver

Ik wil alleen aangeven dat er veel meer dingen kunnen mee spelen, waar jij niet met de voorbeelden komt.

Hierbij ga ik ervan uit dat de opgeboekte charge nog niet afgewerkt is, dus nog geen prijs heeft.

Jij gaat er niet vanuit, en ik heb geen voorbeeld. Jij moet er wel vanuit kunnen gaan, want jij hebt het voorbeeld. Dus, als jij (deze) Produktieorder hebt opgeboekt via een Status Z (eerst opboeken tegen prijs 0, en pas later het grondstoffen verbruik kenbaar maken en de prijs bepalen), dan zal de partij zonder kostprijs geleverd zijn. In alle andere gevallen heb je wel degelijk een prijs. Je kunt zelf konstateren of hetgeen geleverd had prijs 0,00 betrof, danwel een waarde had.

Verder, de korrektiefunktie is nu ontwikkeld als "we boeken alles terug, en daarna meldt je de handel maar opnieuw gereed". Wil je daarvan afwijken, prima, maar betreft maatwerk. In dit geval kunnen we misschien wel volstaan met iets in delen terug kunnen boeken, wat misschien nog redelijk simpel is bij de situatie "opgeboekt met prijs niet bekend", maar anders al weer moeilijker wordt.

Alternatief: Je kunt ook besluiten om de levering van de Verkooporder ongedaan te maken. Daarna staat alles weer terug op voorraad, en kun je ook gewoon weer terugboeken.


Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: April 23, 2009, 02:04:43 pm »

Waarschuwing: korrektie zal meerdere outputregels terugboeken

Ha. Da's dus al wat anders dan "er is meer dan 1 regel, kan niet gekorrigeerd worden".  smile

Dit zegt dus hooguit dat je van die ene charge meerdere outputregels hebt (de 10*10 en 12*11) en dat als je doorgaat, deze allemaal teruggeboekt worden. Daar hoeft dus niets mis mee te zijn, immers, daarna boek je gewoon opnieuw wat er wel geboekt had moeten worden. Het enige waar het op fout zal lopen is dat je hierna wel een melding zult krijgen dat een van die regels niet meer terug te draaien valt, omdat je de voorraad inmiddels niet meer hebt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« Reply #10 on: May 04, 2009, 04:13:09 pm »

Tekst van wouter: smile
Verder, de korrektiefunktie is nu ontwikkeld als "we boeken alles terug, en daarna meldt je de handel maar opnieuw gereed". Wil je daarvan afwijken, prima, maar betreft maatwerk. In dit geval kunnen we misschien wel volstaan met iets in delen terug kunnen boeken, wat misschien nog redelijk simpel is bij de situatie "opgeboekt met prijs niet bekend", maar anders al weer moeilijker wordt.

Nu de grote vraag wat gaat dit kosten???? Sad

Alleen uitgaande van terugboeken deel nog op voorraad en de prijs nog niet bekend is... smile Wink
Logged

SC
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: May 05, 2009, 10:53:37 am »

Nu de grote vraag wat gaat dit kosten???? Sad
Alleen uitgaande van terugboeken deel nog op voorraad en de prijs nog niet bekend is... smile Wink

Een dag werk (8 uur), bij deze voorwaarden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.017 seconds with 19 queries.