Ik probeer in de functie lopovpra (5,2,2,2,f1,lopogvra, F6 (outra)) mbv shift-f6(trgbk) te werken, maar ik ben bang dat het probleem hierboven reeds staat...Heb jij nog andere oplossingen...
Kwa korrektiefunkties kunnen we alles simpel houden, en zo moeilijk maken als het maar nodig is. Iemand zal er echter wel voor betalen, en vaak staan we dan ook toe het korrigeren tot in een bepaalde mate te doen. De funktionaliteit is "as is", en hoeft niet per definitie voor anderen ook de job te doen.
Ofwel, voorbeeldje: het is een verschil of jij 10*10 + 12*11 opboekt, en na opboeken (doch voor leveren) konstateert dat het eigenlijk 10*10 en 7*11 had moeten zijn. Wat nu gemaakt is zegt feitelijk "we boeken de opgeboekte voorraad weer af, we zetten de PO weer open, en je boekt je juiste hoeveelheid maar opnieuw". Tsja... wat je niet meer hebt, kun je dan ook niet meer terugboeken. Meerdere Charges lijkt me op zich niet zo'n probleem, maar eerder het feit dat je de voorraad niet meer hebt. Maar zeg het maar... ik vraag om de exakte melding en ik krijg hem niet
Bovenstaande is ook bedoeld om eerst de kostprijs van bijv. EUR 1000,- die over 10*10 + 12*11 = 232 eenheden is verdeeld (ofwel EUR 4,31 / Eh) na terugdraaien te laten wijzigen in EUR 1000,- / (10*10 + 7*11) (=177) = EUR 5,65 / Eh. Tsja... kombineer dat met "we hebben het al geleverd", dan zal ook de kostprijs van die levering anders worden, heb je die levering misschien al gefaktureerd waardoor de kostprijs van die faktuur weer anders wordt, betrof het misschien een halffabrikaat welke in een andere produktieorder is verwerkt, en waardoor nu de kostprijs van dat andere geproduceerde produkt duurder moet worden, en die kan weer geleverd + gefaktureerd zijn etc. Kortom, we kunnen het zo moeilijk maken als je wilt... Er hangt wel een prijskaartje aan.
Het hangt er dus van af "wat wil je" c.q. "waarom wil je e.e.a. terugboeken".
Ik denk dat het antwoord al snel "de prijs per eenheid is onjuist" en dat je aan dit soort doorrekenwerk vast zit.
Stel dat het om een mengrecept gaat, waarbij de kostprijs van de afgeboekte materialen verdeeld mag worden over de geplandde ordergrootte, en derhalve voor het afvullen van het 1e kilogrammetje bekend is wat de prijs is, dan staat de prijs per eenheid dus al vast, en heb je hooguit door je onjuiste opboeking een resultaat in de vorm van uitval (positief danwel negatief) gekreëerd, en kun je wellicht volstaan met 5 emmers van voorraad af te boeken, die die uitval rekening weer tegenboeken.