Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:54:49 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
Author Topic: Afbeelding in koptekst layout verkooporder (SYLRRA)  (Read 14977 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: September 12, 2008, 11:52:30 am »

Op dit moment gebruiken we voorgedrukt briefpapier voor het printen van oa verkooporders en fakturen. Nu willen we dit graag gaan doen op standaard (niet-voorbedrukt) papier.

Hiervoor wil ik graag ons logo aan de koptekst van de variabele layout toevoegen (menu 9-7-4, SHIFT-F4). Is dit mogelijk? Zoja hoe en welke bestandsformaten mag ik hiervoor gebruiken?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #1 on: September 12, 2008, 12:07:57 pm »

Dit is mogelijk en op basis van onderstaande "handleiding" (geen idee van wie ik die ooit heb gehad) is het mij wel eens gelukt - je ziet; het klinkt allemaal erg voorzichtig.

Er zijn een aantal voorwaarden om e.e.a. te kunnen laten werken:
   1. Je moet het logo beschikbaar hebben in monochroom .BMP-formaat (dus puur zwart-wit; geen grijstinten)
   2. Er wordt afgedrukt in 150 dpi (dots per inch);
   3. De meest nauwkeurige handhaving van de positie van de tekst op het blad is mogelijk bij een regelafstand van 6 regels per inch;
   4. De printer moet PCL-5 compatibel zijn;
   5. Je moet "een beetje" thuis zijn in PCL-5.

Voor degenen die hiermee aan de slag willen de volgende handleiding hoe je het voor elkaar krijgt om een bitmap op te nemen in je Variabele Layout.
 
1. Bewerk de bitmap in bv. MS Paint om te komen tot de juiste afmetingen. (Neem een veelvoud van 25 pixels voor de hoogte van de bitmap). Sla de bitmap op in monochroom formaat.
 
2. Ga naar LOBMZBZP: Hmenu,9,8,6.
 
Hier kun je een bestandsnaam (C:\TROEP\LOGO.BMP), een Symboolnaam (LOGO) en een Printertype (P, van PCL) opgeven.
 
3. Ga naar de Variabele Layout waarin je de Bitmap wilt opnemen.
4, Voeg 3 regels toe:
 
Rij Kolom Vnr Tekst
1 1 0 %CHR(27)%*p1600x100Y
1 12 0 %IMG#LOGO%
1 12 1 %CHR(27)%&a-14R
 
De eerste regel positioneert de printerkop op 1600 pixels horizontaal en 100 pixels verticaal.
 
De tweede regel zorgt ervoor dat de data van het symbool 'LOGO', zoals deze bij stap 2 zijn 'gekonverteerd' en opgeslagen, naar de printer worden verstuurd.

De derde regel zorgt ervoor dat de positionering van de printer wordt 'hersteld': we hebben de positie 100 pixels naar beneden verschoven, de bitmap zelf is (stel) 250 pixels hoog, dus vertikaal zitten we nu 350 pixels te 'laag'. Bij 6 regels per inch regelafstand en een afdruk-resolutie van 150 dpi zitten we dus (350/150)*6 = 350/25 = 14 regels te laag. Dus gaan we de printkop nu 14 regels relatief omhoog verplaatsen: derhalve de -14 in de PCL-kode. Hiermee komt de printkop 'vertikaal' weer op de oude positie te staan en komt de tekst op precies dezelfde plek te staan als zonder de bitmap.
Daarom dus 150 dpi en 6 lpi; dat levert gehele getallen op. Andere waarden/methoden kunnen misschien ook wel, maar daar is geen ervaring mee.
 
Het ziet er misschien een beetje uit als abracadabra, maar eigenlijk kun je toch ook weer niet veel fout doen...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 12, 2008, 12:11:42 pm »

Leuk, ga ik uitproberen.
Ik laat uiteraard even weten of eea gelukt is smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 12, 2008, 12:12:37 pm »

Quote
Je moet het logo beschikbaar hebben in monochroom .BMP-formaat (dus puur zwart-wit; geen grijstinten)


Ik heb er geen verstand van, weet de antwoorden zelf niet, maar ik weet wèl dat bovenstaande nodig was voor iemand die wilde faxen. Ofwel, het lijkt me niet waar dat dit zwart/wit enz. moet zijn.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 12, 2008, 12:37:17 pm »

Mm.. bij stap 2 loop ik vast: onder menu 9-8 heb ik geen menu-optie 6 staan.
Mis ik een module of zit het ergens onder 9-9... ?

2. Ga naar LOBMZBZP: Hmenu,9,8,6.
 
Hier kun je een bestandsnaam (C:\TROEP\LOGO.BMP), een Symboolnaam (LOGO) en een Printertype (P, van PCL) opgeven.



* 9-8.png (4.93 KB, 407x257 - viewed 489 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #5 on: September 12, 2008, 12:39:52 pm »

De opbouw van LOEXMN kan per installatie wijzigen. De betreffende menu-optie "Konversie Bitmaps" wordt voor jullie beschikbaar gesteld.


N.B. Ik heb er ook geen verstand van, maar ik kan uit ervaring melden dat e.e.a enkel werkt met een logo in monochroom .BMP formaat
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 12, 2008, 12:44:34 pm »

Quote
De betreffende menu-optie "Konversie Bitmaps" wordt voor jullie beschikbaar gesteld.
Da's vriendelijk - maar hoe wordt dat geregeld? Belt er iemand in en krijg ik een mail wanneer hij erin moet staan oid?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #7 on: September 12, 2008, 12:56:16 pm »

Hallo Pascal,

e.e.a. staat inmiddels bij je op het systeem.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #8 on: September 12, 2008, 01:41:40 pm »

Eerste poging ziet er hoopgevend uit, moet nog wat gefinetuned worden maar dat zal wel goedkomen smile

N.B. Ik heb er ook geen verstand van, maar ik kan uit ervaring melden dat e.e.a enkel werkt met een logo in monochroom .BMP formaat
Zo te zien heb je gelijk, 1e afbeelding is een monochroom .BMP-bestand, 2e een grey-scale .BMP-bestand.


* logo.png (142.91 KB, 840x367 - viewed 542 times.)

* logo2.png (241.7 KB, 842x374 - viewed 519 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #9 on: September 15, 2008, 10:30:38 am »

mag ik deze optie ook?

nb. ik heb nu namelijk een PCL-pdf-converter die het op zich heel goed doet.
Logged

KM
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #10 on: September 15, 2008, 10:54:00 am »

Johan, mag ik vragen welke PDF-converter je gebruikt? Primo/Cute/nogeenander?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: September 15, 2008, 11:38:56 am »

More more more
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #12 on: September 15, 2008, 12:18:43 pm »

Johan, mag ik vragen welke PDF-converter je gebruikt? Primo/Cute/nogeenander?

nogeenander: "veryPDF PCL Converter"

download:
http://www.download.com/VeryPDF-PCL-Converter-PCL-to-PDF-/3000-2079_4-10526268.html

En het mooie is: deze zet pcl om in pdf, dit ziet er dus echt zo uit als op de printer en is naar mijn idee (althans met mijn kennis) makkelijker dan zo'n win/001 driver. Ik weet niet echt hoe ik die windowsdriver naar 'mijn' hand moet zetten, met pcl gaat dat mij iets makkelijker af. (maar mogelijk ligt dat aan mijn kennis)

Nou hoop (hooooooooooooooooooooooooooooooop) ik maar dat ik met behulp van zo'n afbeelding een soort briefhoofd toe kan toevoegen.

Hoe werkt verypdf nu bij mij:

ik geef het commando
"C:\Program Files\VeryPDF PCL Converter v2.0\pcltool.exe c:\troep\prfile.prn c:\bestandsnaamxxxxx.pdf"
en ik heb m'n prfile.prn omgezet in een nette pdf, (nu dus nog zonder logootjes e.d.)

Hierbij kun je nog wat spelen met "subjects / title"etc. (zie pdf in de bijlage)

Maar dat is natuurlijk niet echt ideaal daarom:

TWEEDE hoooooooooooooooooooooop
die ik heb, is dat het mogelijk is, om iets te doen hier mee in heart Profit. Ten eerste zou dat commando uitgevoerd moeten kunnen worden via bijvoorbeeld de printerdriver in profit. Een tweede 'voorwaarde' is dat profit de output-bestandsnaam. ( c:\bestandsnaamxxxxx.pdf in de commando regel) min of meer 'dynamisch' kan bepalen, door een referentie naar een ordernummer of iets dergelijks er in op te nemen. (LOPRVO zou als output bestandsnaam "loprvo VO20080915001.pdf", en "loprvo VO20080915002.pdf" moteen hebben)

En dan nog het (automatisch) mailen in bepaalde gevallen (igv bijv. orderbevestigingen, inkooporders, keuringsrapportenWink

* pclconverter info.pdf (43.51 KB - downloaded 200 times.)
« Last Edit: September 15, 2008, 02:47:47 pm by Johan van Rangelrooij » Logged

KM
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #13 on: September 15, 2008, 01:58:55 pm »

Klinkt interessant, ga ik proberen. Ik heb ook moeite om de PDF hetzelfde te krijgen als de geprinte versie.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: September 15, 2008, 02:42:54 pm »

Johan, mag ik jou langs deze weg vragen of je van de ratten besnuffeld bent ? Het kan toch niet waar zijn dat je van een software produkt een beetje de gegevens op een forum gaat zetten die ervoor zorgen dat de hele wereld "jouw" pakket gratis kan downloaden / gebruiken ?

Het feit dat je dat doorgeeft aan een ander mag wat mij betreft een dikke straf op staan. Dat je het publiek maakt ... ik heb er weinig goeds voor over.

http://www.wodc.nl/organisatie/informatiedesk/veelgestelde-vragen/een-glen-mills-school.aspx#paragraph2
shout


PS: Met mijn naïeve instelling ... ik zag het al eerder staan, maar ik weigerde in mijn botte hersens op te nemen dat dit kwa "licentie" iets zou betekenen. E.o.a. grijpgraag hier heeft het echter meteen geprobeerd, en komt bij mij nu met dit verhaal.
PPS: Het lijkt wel goed te werken. yes
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.057 seconds with 20 queries.