Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:11:34 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Rubriek "Aansluitnummer bij groepsdebiteur" nodig?  (Read 6373 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: June 19, 2008, 02:57:35 pm »

N.a.v. Waarschuwing nodig bij Toevoegen / wijzigen relatie rubriek NAAM (blad 1) : Het blijft verwarrend dat je maar moet tellen om te constateren welke naam gebruikt wordt als afleveradresnaam. Laten we dat element in genoemd topic behandelen.

Bij deze dan maar een aanvraag voor het opnemen van een rubriek "aansluitnummer bij Groepsdebiteur":

We werken veel met groepsdebiteuren en groepsleden. Bij de groepsleden gebruikten we de rubriek "naam" (van de relatie) om ook een aansluitnummer (een soort referentie) van het groepslid bij de groepsdebiteur op te nemen. Daardoor werd de naam al snel langer dan 30 tekens. Tja, misbruiken noemde Wouter dit (lees genoemd topic) Nu ik dit met Wouter telefonisch heb besproken, kan ik me daar ook iets bij voorstellen.

Vraag: wat moet er gebeuren om een aansluitnummer op te nemen bij de groepsleden (toevoegen / wijzigen debiteuren)? Ten tweede: Dit aansluitnummer zouden we graag terug willen zien op de factuurlayout, verkooporderbevestiging, vrachtbrief, keuringsrapport en moet ook raadpleegbaar zijn bij o.a. een verkooporder (lovorawx)

Bovendien: Ik weet ook dat er vraag is naar elektronische factureringsmogelijkheden, daar begonnen ze onlangs over. Het zou mij niet verbazen dat zo'n groepsdebiteur ook het aansluitnummer van het groepslid wil zien.

Wat zit er nu al in Profit:
op BLAD 10 zit administratiecode / naam. Deze werkt niet in ons geval. Als je de factuur namelijk naar de groepsdebiteur stuurt, wordt deze rubriek niet gerespecteerd, hetgeen ook logisch is. Als je de factuur naar het groepslid zélf stuurt, dan wordt 'ie wel afgedrukt.

Als je het mogelijk maakt om dit nummer ook op de groepsfacturen af te drukken, ben ik blij. Dus dan zou een rubriekje "Administratiecode ook gebruiken bij Groepsdebiteur"  voldoende zijn. (lees: Er hoeft dan niet een rubriek "aansluitnummer" apart gemaakt te worden, alleen de afdrukfunctionaliteit moet aangepast worden.)

Wat ik wel graag helder wil hebben van te voren: je hebt een rubriek "hoort bij Groep" (blad 1 wijzigen debiteur LORDWY) en een "Faktuur naar Groep" rubriek (LORDWY BLAD 6) Waar hoort dan dat aansluitnummer bij? Stel de groep is ABCPL1 en de factuur gaat naar XYZLP1? en bij die twee groepen heeft deze man een verschillend aansluitnummer? Bij ons zijn deze rubrieken altijd gelijk ingevuld. In hoeverre gaat dit dan degelijk werken? Misschien moet je wel een aparte tabel maken?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: June 20, 2008, 08:18:42 am »

Quote
een aansluitnummer (een soort referentie)

Kan jij eerst eens zeggen wat jij vindt dat een aansluitnummer is ?
En voordat je je tijd voor niets besteed, je weet dat het begrip "aansluitnummer" gewoon bestaat ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: June 20, 2008, 08:40:47 am »

Wouter, het gebeurt niet vaak (nooit eigenlijk) maar ik heb jouw antwoord eruit gegooid. En de reaktie van Johan ook.
Ik vraag het aan Johan ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: June 20, 2008, 12:23:38 pm »

Wat is dat nou voor onzin? Ik heb dat met Wouter telefonisch besproken, en die zet dat even op het forum.

Bij ons is een aansluitnummer een nummer waarmee een groepslid bekend is bij een groepsdebiteur. En wouter vertaalt dat naar de financiele groepsdebiteur. Of dat nou terecht is of niet, hangt er even van af of de prijzen nu worden bepaald op basis van de groepsdebiteur of op basis van de financiele groepsdebiteur.

In ons geval zijn die twee gelijk, en daarom vraag ook expliciet om een toelichting voor die twee rubriekenj. Ik moet zeker weten dat we daar geen gedoe mee kunnen krijgen en Profit zo degelijk mogelijk laten werken.

En nogmaals mijn reaktie, maar ja die zal wel gepoetst worden, het is en blijft gewoon gelijk aan de administratiecode, met dit verschil, dat er een controle bij het printen moet worden opgenomen, die controleert: Is er geen aansluitnummer bekend bij de factuurdebiteur? Pak dan dei van de verzenddebiteur. Klaar.

Of moet ik dit ook opslaan bij de factuur? Zou het zo moeten werken dat er bij de factuur ook deze vermelding wordt opgenomen, omdat een debiteur kan switchen van groepsdebiteur?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: June 20, 2008, 02:41:22 pm »

Quote
Wat is dat nou voor onzin? Ik heb dat met Wouter telefonisch besproken, en die zet dat even op het forum.

Dat is verre van onzin. Lees nog eens goed :

Quote
Kan jij eerst eens zeggen wat jij vindt dat een aansluitnummer is ?

Als ik vraag wat jij vindt dat een aansluitnummer is, dan moge het helemaal heel erg 100% duidelijk zijn dat ik vraag hoe jij dat ziet. En niet hoe Wouter dat ziet of vindt of vertaalt uit jouw woorden die ik niet ken.

Quote
En wouter vertaalt dat naar de financiele groepsdebiteur

Zal best, maar ik heb nog nooit van een financiële groepsdebiteur gehoord. En dus :

Quote
Ik heb dat met Wouter telefonisch besproken, en die zet dat even op het forum.

... en dus geloof ik daar al niets van (dat het zo is, dan wel dat de inhoud overeenkomt met wat jij ZEGT). Althans, Wouter heeft ook nog nooit van een financiële groepsdebiteur gehoord.

Quote
Of dat nou terecht is of niet, hangt er even van af of de prijzen nu worden bepaald op basis van de groepsdebiteur of op basis van de financiele groepsdebiteur.

En wie bepaalt dat ? jij ?? wat mij betreft is DIT pas onzin. Immers, het kan nergens over gaan want het bestaat niet (ja, in jouw hoofd).


... en zo komen we de vrijdag wel weer door  smile smile smile


Ter zake dan maar;
De door jou keurig gevonden Administratiekode is *eigenlijk* precies bedoeld voor wat jij wilt. Althans, ik weet waarvoor (voor wie) die is gemaakt, en dan mag het overeenkomen met wat jij nu wenst. Echter, zoals je zelf zegt :

Quote
Deze werkt niet in ons geval. Als je de factuur namelijk naar de groepsdebiteur stuurt, wordt deze rubriek niet gerespecteerd, hetgeen ook logisch is. Als je de factuur naar het groepslid zélf stuurt, dan wordt 'ie wel afgedrukt.

Ik kan me op dit moment niet helemaal inbeelden waarom het werkt zoals het werkt (wat overigens inhoudt dat in alle geval alleen de "eigen" Administratiekode wordt gebruikt -> werkt ook bij de Groepsdebiteur zo), maar ik kan wel zien dat dit gemakkelijk is te veranderen :

Indien er een Faktuur wordt gegenereerd voor een Groepsdebiteur uit onderliggende Debiteuren, en bij een betreffende onderliggende Debiteur is de Administratiekode ingevuld, zal de (zullen de) Layoutvariabelen worden gevuld met de gegevens van de onderliggende Debiteur en worden de gegevens van de Groepsdebiteur overruled.

Op deze wijze mag het blijven werken voor diegenen die dit al gebruiken, en werkt het voor jou ook.

Quote
Of moet ik dit ook opslaan bij de factuur? Zou het zo moeten werken dat er bij de factuur ook deze vermelding wordt opgenomen, omdat een debiteur kan switchen van groepsdebiteur?

Dit heb je wel goed gezien. Hooguit moeten wij daarvoor zorgen.

Quote
Ten tweede: Dit aansluitnummer zouden we graag terug willen zien op de factuurlayout, verkooporderbevestiging, vrachtbrief, keuringsrapport en moet ook raadpleegbaar zijn bij o.a. een verkooporder (lovorawx)

Bovendien: Ik weet ook dat er vraag is naar elektronische factureringsmogelijkheden, daar begonnen ze onlangs over. Het zou mij niet verbazen dat zo'n groepsdebiteur ook het aansluitnummer van het groepslid wil zien.

Middels het inzetten van de Administratiecode suggereer je behoorlijk hard dat bovenstaande dan niet meer nodig zou zijn. Dus :

Quote
Dus dan zou een rubriekje "Administratiecode ook gebruiken bij Groepsdebiteur"  voldoende zijn.

Dit meen je toch zeker niet ? Maar ik zal het nu te letterlijk lezen ?
En als je het wel meent snap ik het niet. Zie eervorige quote.


Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: June 20, 2008, 03:08:01 pm »

Peter, dit is alles behalve een leuke manier om de vrijdag te vullen, kijk dan liever ook eens even naar het registreren van de kontaktpersonen van de keuringsrapporten + verzendwijze (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20171.0)

Wouter heeft dit telefonisch met mij besproken, hetgeen zo klaar als een klontje is. Ik doe m'n best om een aantal aspecten te benoemen die daarbij geraakt (zouden kunnen) worden, als zul jij dat 99999999999999 keer beter kunnen dan ik. Er is wel degelijk sprake van een groepsdebiteur (die vul je in op blad 2  wijzigen debiteur) en een faktuurdebiteur (blad 6 wijzigen debiteur "faktuur naar groep"). 1 van de aspecten moet zijn dat het aansluitnummer behoort bij ten minste 1 van die twee. Wat mij betreft: Het hoort bij beide.

Maar ik ken het doel van de Administratiecode onvoldoende.

En met dat gesodemieter van die verrekte naam en postnaam is de ellende begonnen. Ik snap ook niet waarom een administratiecode aan een debiteur is gehangen, zou een crediteur dit niet kunnen hebben? Het kan toch net zo goed zijn dat ik bij een bestelling aan een crediteur een administratiecode mee zou willen sturen en dat het daarmee iets is wat aan een relatie toe zou behoren?

Dat gedoe met die namen heeft helemaal niks te maken gehad met het al dan niet kunnen vinden door de transporteur, maar puur en alleeen om in de NAAM een extra code op te nemen. En die code willen we wél laten zien op de vrachtbrief, ook op de factuur (omdat die naar de groepsdebiteur gaat) maar liever niet als we een brief naar de klant sturen.

Het Doel van een aansluitnummer is op de factuur:

Groepsdebiteur
(+aw)

Verzendadres
Groepslidnaam nummer
(+aw)

Waarna de factuurregels volgen.

Het stukje "Groepslidnaam nummer" zit nu gewoon in 1 rubriek, en dat is bij ons, jawel: de NAAM van de relatie, en niet de POSTNAAM. En daarom kan ik nu niet zonder meer alle afleveradressen gaan hergenereren.

Kan ik 'm nog leuker maken? Ja: Misschien wil het groepslid graag zíjn Administratiecode zien, en wil de Groepsdebiteur graag de adminstratiecode zien zoals hij dat heeft van dat groepslid. Maar nogmaals: daarvoor ken ik het doel van Administratiecode onvoldoende.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: June 20, 2008, 03:51:34 pm »

Herhaling :

Indien er een Faktuur wordt gegenereerd voor een Groepsdebiteur uit onderliggende Debiteuren, en bij een betreffende onderliggende Debiteur is de Administratiekode ingevuld, zal de (zullen de) Layoutvariabelen worden gevuld met de gegevens van de onderliggende Debiteur en worden de gegevens van de Groepsdebiteur overruled.

Goed of fout ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: June 20, 2008, 04:18:35 pm »

goed wat mij betreft.

Als ik de codes nou toevoeg aan de administratiecode, zorgen jullie dan ondertussen er voor dat de funktionaliteit van het afdrukken van die factuur e.d. er op anticipeert?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: June 23, 2008, 09:01:18 am »

Je mag nog wel even vertellen wat voor een "soort" fakturering je gebruikt c.q. op welke wijze je verzamelt ŕls je al verzamelt (denk ook aan Weekfakturering). Doe s.v.p. ook maar een schermkopietje van LOUFGN, wat representatief is voor hoe je ALTIJD faktureert (lees : niet zelf iets knutselen, maar het de betreffende gebruiker even laten voordoen). Als er een voorbeeld aankomt met ingevuld Debiteur-ID (van t/m) dan wil ik daar graag uitleg over.

N.b.: Bovenstaande is niet benodigd om erachter te komen "waar" e.e.a. moet worden ingebouwd, maar om erachter te komen of het wel gaat werken ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #9 on: June 24, 2008, 09:27:29 am »

Doe s.v.p. ook maar een schermkopietje van LOUFGN, wat representatief is voor hoe je ALTIJD faktureert (lees : niet zelf iets knutselen, maar het de betreffende gebruiker even laten voordoen).

zie hieronder


* loufgn.PNG (28.85 KB, 624x439 - viewed 156 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: June 24, 2008, 09:37:09 am »

Quote
Je mag nog wel even vertellen wat voor een "soort" fakturering je gebruikt c.q. op welke wijze je verzamelt ŕls je al verzamelt (denk ook aan Weekfakturering).

Het antwoord hierop komt in een volgende post neem ik aan ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #11 on: June 24, 2008, 09:40:01 am »

Je mag nog wel even vertellen wat voor een "soort" fakturering je gebruikt c.q. op welke wijze je verzamelt ŕls je al verzamelt (denk ook aan Weekfakturering). Doe s.v.p. ook maar een schermkopietje van LOUFGN, wat representatief is voor hoe je ALTIJD faktureert (lees : niet zelf iets knutselen, maar het de betreffende gebruiker even laten voordoen). Als er een voorbeeld aankomt met ingevuld Debiteur-ID (van t/m) dan wil ik daar graag uitleg over.

N.b.: Bovenstaande is niet benodigd om erachter te komen "waar" e.e.a. moet worden ingebouwd, maar om erachter te komen of het wel gaat werken ...

bij 8 van de 1056 debiteuren is "verzamelfakturen sturen" aangevinkt. Onder die 8 geen groepsdebiteur!

Samenvoegen met andere debiteur: Staat wel vaak aan, maar omdat verzamelfakturen sturen op N staat gebeurt dit niet.

Moet dit kunnen werken? wel he?

Maar ik snap wel dat als je verzamelfakturen zou gaan sturen, waarbij meerdere debiteuren gezamelijk op 1 faktuur naar de groepsdebiteur gaan, dat het dan lastig wordt. (tenzij je de administratiecode op regelniveau op zou kunnen / mogen nemen. )

Week fakturatie: Staat bij iedereen uit.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #12 on: June 30, 2008, 12:24:15 pm »

Betekend dit nu dat de administratiecode van een groepslid met bovenstaande instellingen zal worden gerespecteerd bij een Groepsdebiteur?

Wat voor status bevind dit punt zich nu?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: July 08, 2008, 12:47:08 pm »

Quote
Vraag: wat moet er gebeuren om een aansluitnummer op te nemen bij de groepsleden (toevoegen / wijzigen debiteuren)? Ten tweede: Dit aansluitnummer zouden we graag terug willen zien op de factuurlayout, verkooporderbevestiging, vrachtbrief, keuringsrapport en moet ook raadpleegbaar zijn bij o.a. een verkooporder (lovorawx)


Naast de uitwerking van het geheel via de Administratie Code vergt dit twee Layout Variabelen (een aparate voor het Keuringsrapport met als geadresseerde gewoon de Debiteur zelf en met dus zijn eigen aansluitnummer erop).
Ook voor de rest geldt dat het de Debiteur zelf betreft, behoudens de Faktuurlayout (die is geadresseerd aan de Groepsdebiteur doch bevat in de Layoutvariabele het aansluitnummer (Administratie Code) van de Onderliggende Debiteur).

6 uur.


Quote
Bovendien: Ik weet ook dat er vraag is naar elektronische factureringsmogelijkheden, daar begonnen ze onlangs over. Het zou mij niet verbazen dat zo'n groepsdebiteur ook het aansluitnummer van het groepslid wil zien.

Hier gebeurt dus niets mee (maar zou je gewoon moeten kunnen toepassen).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #14 on: July 08, 2008, 01:16:06 pm »

en wat als ik het keuringsrapport nog even laat zitten? Dit heeft geen prioriteit, omdat laco niet werkt met groepsdebiteuren zoals meel dit wel doet. Met andere woorden: Als de keuringsrapportvariabele voor de Administratiecode komt te vervallen, gaat dit dan naar 4 of 5 uur?

Bij het stellen van die vraag had ik namelijk het idee dat 1 variabele voor alle soorten layouts wel zou gaan werken.
Logged

KM
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.048 seconds with 20 queries.