Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:23:40 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: HH:VTART1 Vrachtbriefregel; 1e Verlengde Tekstregel Artikel waarde waarvandaan?  (Read 7930 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: May 19, 2008, 11:01:50 am »

Waar haalt Vrachtbriefregel; 1e Verlengde Tekstregel Artikel ( HH:VTART1 (40)) zijn waarde vandaan? Ik zou verwachten uit LO<1-1-1-1- selecteer artikel - f2 - C - F4 (of f5 op bestaand)>

Dat is dus niet het geval. Waar baseert deze variabele zich wel op?


* lovtwy_lovttv.PNG (7.47 KB, 655x184 - viewed 217 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 19, 2008, 11:23:59 am »

Dat is dus niet het geval. Waar baseert deze variabele zich wel op?

Wordt er überhaupt wel iets afgedrukt? En zo ja "wat"?

Ik bedoel: "wie zegt dat de variabele daar aangestuurd wordt"?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: May 19, 2008, 11:25:18 am »

het zal wel aan de verlengde tekst van de klient artikel kunnen liggen nog. Dat moet ik s even uitspitten
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: May 19, 2008, 11:33:44 am »

Nou, dat heeft dus niets mte loktra (LO<3-5-8-1>) te maken. We hebben daar voor deze klant / Artikel combinatie niets vastgelegd.

helptekst
De Verlengde Tekst van een Artikel is een Uitgebreide Omschrijving             
van het Artikel die in willekeurige Talen kan worden geregistreerd.   

De Verlengde Tekst zal (indien aanwezig) worden afgedrukt op de       
Pakbon, Faktuur e.d., mits ze niet wordt "overruled" door een         
Verlengde Tekst die specifiek voor de Kliënt werd geregistreerd.     
Zie in dat verband Trefwoord "Verlengde Tekst Artikel Kliënt".       


Dat genoemde trefwoord vind ik zo 1-2-3 niet terug, waarschijnlijk zal dat VERL.TEKST KL-ART zijn. Maar daar staat niet veel anders dan in bovengenoemde helptekst.

Wat wordt er afgedrukt? de artikelomschrijving wordt gewoon nog een keer afgedrukt.

Ik snap dit even niet
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: May 19, 2008, 11:42:14 am »

Ik bedoel: "wie zegt dat de variabele daar aangestuurd wordt"?

Als ik die variabele zie staan in "OVERZICHT LAYOUTVARIABELEN" bij een vrachtbrief, dan ga ik er van uit dat je die op kan en mag nemen. Bovendien: Als ik HH:VTART1 opneem, zie ik dat de ARTIKELOMSCHRIJVING nog een keer wordt afgedrukt, dus ik ga er van uit dat er op enigerlei wijze aansturing plaats vindt van die variabele.

Als die variabele niet aangestuurd wordt vanuit de verlengde teksten van een artikel, waarvandaan dan wel? Bestaan er mogelijk nog verlengde artikelomschrijvingen of iets dergelijks?

voor de volledigheid
%HH:VTART2:40% drukt niets af, evenals %HH:VTART3:40%
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: May 20, 2008, 10:54:22 am »

Ik heb de factuur er ook maar eens bijgehaald.
Faktuurregel; 1e Verlengde Tekstregel Artikel niet overruled   HH:VTART1N
Faktuurregel; 2e Verlengde Tekstregel Artikel niet overruled   HH:VTART2N
Faktuurregel; 3e Verlengde Tekstregel Artikel niet overruled   HH:VTART3N

die drukken op de factuur de juiste (lees verwachtte) verlengde teksten af.

Faktuurregel; 1e Verlengde Tekstregel Artikel  HH:VTART1 drukt de klientartikelomschrijving af, in tegenstelling tot wat de helptekst zegt. die beweert namelijk dat VTART1 overruled kan worden door de VERLENGDE TEKST die voor de debiteur is vastgelegd. (en dat is toch net even wat anders dan een klient-artikelomschrijving)
(
Quote
De Verlengde Tekst zal (indien aanwezig) worden afgedrukt op de       
Pakbon, Faktuur e.d., mits ze niet wordt "overruled" door een         
Verlengde Tekst die specifiek voor de Kliënt werd geregistreerd.   
)

Toen heb ik maar eens de klientartikelomschrijving verwijder (LO<3-5-1> LOKARA vervolgens F6 lokavw)

en vervolgens worden ook :
Faktuurregel; 1e Vaste Verlengde Tekstregel Artikel HH:VVTART1  (t/m 3)
Faktuurregel; 1e Verlengde Tekstregel Artikel  HH:VTART1 (t/m 3)
gevuld.

aargh, dat betekend dus dat de klientartikelomschrijving niet apart als variabele beschikbaar is bij de factuur, want
Faktuurregel; Kli‰nt/Normale Artikelomschrijving  HH:KAROMS2 drukt in zo'n geval (geen klientartikelomschrijving) gewoon de artikelomschrijving nog een keer af.

VRAAG
1. wat is het verschil tussen een "Vaste Verlengde Tekstregel Artikel" en een gewone "Verlengde Tekstregel Artikel "

2. Als je nu 3 verlengde teksten hebt vastgelegd bij verlengde teksten klient artikel, en een klient artikelomschrijving hebt: IN de goedigheid hoe moet dan je layout er uit zien: Immers, je hebt dan HH:KAROMS2 nodig om de klient artikelomschrijving af te drukken. Maar dat is niet handig: Want als er geen klientartikelomschrijving is, wordt de artikelomschrijving 2 keer afgedrukt. (1 keer via HH:aroms als "mijn artikelomschrijving" en 1 keer via KAROMS2 als dubbelzinnig)

En redeneer zo maar even door. Hier kom je gewoon domweg niet uit om alle situaties te onderscheppen. Ik ben voor de factuur gewoon een echte HH:KAROMS nodig, die echt alleen maar de klient artikelomschrijving afdrukt.

Daarnaast: Wanneer je een klientartikelomschrijving opneemt (toevoegt) moet er een vraag komen of je de verlengde tekstregels van het artikel ook op wilt nemen bij de verlengde tekstregels van de klant (ja/nee en zo ja: de te gebruiken taalkode + een duidelijk stukje helptekst waarom dit zo moet). Immers: als je een verlenge tekst van het artikel dan wilt tonen, moet je gebruik maken van HH:vvtart1 (Als je vtart1n gebruikt, zullen nooit de verlengde teksten van de klient worden getoond, en beide gebruiken is geen optie)

Vraag 3.
Faktuurregel; Verlengde Tekst Afleveradres regel 1   HH:VTAA1
Waar kun je hiervoor een waarde instellen?

en nu maar es proberen om de variabele VTART1N voorlopig op de vrachtbrief toe te kunnen / mogen passen...
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: May 20, 2008, 11:21:13 am »

en nu maar es proberen om de variabele VTART1N voorlopig op de vrachtbrief toe te kunnen / mogen passen...

Nee dus.

(niet goede) OPlossing: Geen klientartikelomschrijving gebruiken. Want dan wordt Vrachtbriefregel; 1e Verlengde Tekstregel Artikel wel gevuld met de verlengde tekst van het artikel. Zodra je een klient artikelomschrijving hebt opgenomen (niet eens een verlengde!) dan moet je het zonder stellen.

Dus mijn vraag om bij het opnemen van de klientartikelomschrijving ook te vragen of de eventueel aanwezige verlengde teksten van het artikel ook moeten worden opgenomen als verlengde klient-artikelomschrijving is zo gek nog niet.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: May 20, 2008, 11:26:34 am »

Niet dat ik hiermee jouw vragen beantwoord Johan, maar :

Als ik zo lees wat je allemaal (be)schrijft, benader je het wellicht anders dan wij c.q. het pakket, en dan ga je er niet komen.
Je moet min of meer uitgaan van het volgende :

Een Artikel heeft een Omschrijving;
Deze Omschrijving kan worden overruled per Taal.
Deze kan op zich (met een beetje geluk) worden overruled per Debiteur (is dan meteen Taalafhankelijk).
Als je in de eigen taal (lees : NED) overruled, doe je dat om 3 regels te gebruiken in plaats van 1.

In alle gevallen zou je middels één Layout Variabele de handel moeten kunnen afdrukken, wat dan dus een L.V. dient te zijn die de 3 regels in zich heeft.


Op bovengenoemd rijtje bestaan uitzonderingen, die echter allemaal hetzelfde "middel" nastreven : overruling. Dit, omdat ze allen hetzelfde doel nastreven : jij hoeft je niet te vermoeien met welke tekst wanneer wordt afgedrukt.

Wat mij betreft dien je e.e.a. in bovenstaand licht te zien, en moet je ook op die manier naar oplossingen zoeken voor problemen die er nu wellicht niet meer zijn. smile

Wil je dit stramien doorbreken, dan mag je al snel rekening houden met 20+ uur werk (geen grap) en een stapel Layout Variabelen waar *jij* niet mee kunt omgaan.
Ik hoop dan ook dat je domweg "fouten" kunt vinden, in plaats van dat je iets wat anders wilt laten werken.

Ten overvloede nogmaals : ik ben hiermee niet ingegaan op jouw vragen. nea
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: May 20, 2008, 11:30:51 am »

Niet dat ik hiermee jouw vragen beantwoord Johan, maar :

In alle gevallen zou je middels één Layout Variabele de handel moeten kunnen afdrukken, wat dan dus een L.V. dient te zijn die de 3 regels in zich heeft.

en welke variabele mag dat zijn?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: May 20, 2008, 11:42:53 am »

Kan je gewoon even kort zeggen wat je wilt bereiken ?
Relateer het maar aan de Faktuur en wat daar wel werkt (als dat zo is !!) en wat je dùs op de Vrachtbrief wilt.

Dit dus omdat je verhaal te lang zal zijn om te kunnen doorgronden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: May 20, 2008, 11:53:32 am »

 Ik heb hiermee maar 1 doel[/u]:

OP de variabele layouts van de Opdrachtbevestiging, pakbon, vrachtbrief, keuringsrapport, kontrakt klient en factuur een aanvullende zin afdrukken, afhankelijk van het artikel. OP deze dokumenten moet gewoon een aanvullende volzin komen te staan om aan te duiden dat het een 'bio-product' is. Thats all...

en dus maar 1 vraag: Hoe krijg je dit voor mekaar?
Een tekst ongeacht klant, voor de aardigheid maar in taalkode NED en ENG (engels).

En vanuit mijn studie van hedenochtend kom ik niet uit die puzzel. Ik had echt het idee: Dit moet een verlengde tekst zijn, gekoppeld aan het artikel.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: May 20, 2008, 12:20:20 pm »

OP deze dokumenten moet gewoon een aanvullende volzin komen te staan om aan te duiden dat het een 'bio-product' is. Thats all...

Tja, dat is dus een Verlengde Tekst (altijd te gebruiken !), met voor de betreffende produkten ook de 2e regel ingevuld ...

Als dit niet voldoet, klopt jouw vraag (c.q. laatste post) niet. biglol
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #12 on: May 20, 2008, 01:23:25 pm »

Hallo,

Als ik dit laatste zo lees, Misschien eenvoudiger om met een eigenschap te werken.
eenvoudige te koppelen aan een artikel en taal module werkt ook

DJ
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #13 on: May 20, 2008, 01:41:17 pm »

Als ik HH:VTART1 opneem, zie ik dat de ARTIKELOMSCHRIJVING nog een keer wordt afgedrukt

Opname van HH:VTART1 zal er natuurlijk nooit voor zorgen dat de omschrijving 2x wordt afgedrukt.
Ja, wel als je bijv. én iets als een HH:AROMS opneemt én een HH:VTART1.
Als je met Verlengde Teksten werkt, moet je de VTART-versies nemen, en mag je niet meer de AROMS gebruiken (ivm het overrulende aspekt, zie topic PS).

Nb: Zo je geen AROMS naast VTART gebruikt, dan aangeven wat je bedoeld met "nog een keer".

Daarnaast, als VTART1 de Artikelomschrijving oplevert, kan dat zijn omdat er geen Verlengde Tekst werd gevonden (vanwege het overrulende aspekt).

Mogelijke oorzaken (niet uitputtend):

a. Taalkode  is niet de NED waar jij naar kijkt, bijv. omdat de Debiteur naar een andere Taalkode verwijst, of omdat het Magazijn dat doet.

b. Bij de Verschijningsvorm heb je aangegeven dat deze een Artikel impliceert; vervolgens geldt dat de VTART waarden gevuld worden met de gegevens van de Verschijningsvorm.

c. Middels een klant Artikel overrule je de standaard omschrijving van het Artikel (en daarmee ook de Verlengde Teksten v/h Artikel).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #14 on: May 20, 2008, 02:47:02 pm »

Het kwartje begint te vallen. Mijn perceptie was: Je hebt 1 artikelomschrijving, en aanvullend de mogelijkheid om 3 regels met aanvullende volzinnen te maken. Nee dus, zo werkt het niet.

De bedoeling is dus: Of alles met ARtikelomschrijving doen, óf alles met verlengde teksten en de artikelomschrijving gebruik je niet meer bij de layouts. Nou ja helder op zich. Wellicht handig om dat in de helptekst (bij verlengde teksten) dan ook nog eens te verhelderen dat dit zo de bedoeling is. Ik heb inderdaad gewoon  HH:AROMS op de meeste plaatsen in gebruik.  Sad omdat ik de verlengde teksten als aanvulling zag in plaats van een artikelomschrijving.

Omdat wij maar 1 standaard benaming kennen voor de artikelen (wordt niet vertaald in het fries, engels of anderzins) moet ik er dus op bedacht zijn dat als ik alles zou willen vastleggen met verlengde teksten, dat ik dan ten alle tijde de artikelomschrijving op regel 1 neerzet. Nu snap ik ook waarom die kostenregels zo vreemd reageerden op die VTART1 variabelen. Ik denk dat verlengde tekst 1 maar gedynscreend moet worden, en 2 en 3 ga gebruiken, dat lijkt goed te gaan.

Kortom ik kan aan de slag hiermee denk ik. (mocht het niet zo zijn, dan meldt ik me wel weer)
Logged

KM
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.047 seconds with 20 queries.