Heart-Profit ERP
September 30, 2024, 12:24:51 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: ICL in geval van afhalen?  (Read 2319 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: May 07, 2008, 03:52:46 pm »

Ik heb nog 1 vraagje over dat ICL gebeuren, waar ik nog niet helemaal helder heb hoe dat (formeel) zou moeten:

Ik heb een buitenlandse debiteur met zijn (geldig) btwnummer. Als ik hem iets ga leveren dan is dat dus ICL --> Helder
Ik heb een buitenlandse debiteur met zijn (geldig) btwnummer. Als ik hem iets laat afhalen dan is dat ook ICL ?  --> volgens profit wel, maar afhalen impliceert toch dat de goederenoverdracht (formeel) in Leeuwarden plaats vindt?

Het ABC-verhaal staat in dit geval overal op "-" omdat er sprake is van twee partijen: "ik" en 1 debiteur.

Gaat profit er in dit geval gewoon maar vanuit dat er een soort vervoersverklaring ingevuld wordt ten tijde van het afhalen? MOgelijk dat er op zo'n manier toch icl van toepassing is? Een afgetekende vrachtbrief hoef je namelijk niet te verwachten van een afhaalorder, dus hoezo kun je nu zomaar bewijzen dat de goederen over de grens heen zijn gegaan? Of maak ik me hier helemaal ten onrechte zorgen?
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: May 07, 2008, 04:15:32 pm »

ik heb het al ontdekt: bij de  belastindienst
Intracommunautaire leveringen administreren
Bij een intracommunautaire levering van goederen naar een ander EU-land geldt het 0%-tarief als de afnemer een belaste intracommunautaire verwerving verricht. Over de goederen die u levert, hoeft u dan geen btw te betalen. De goederen verlaten Nederland belastingvrij. U moet de gegevens met betrekking tot goederen die u verzendt naar of aflevert in landen binnen de EU duidelijk en overzichtelijk administreren. Voor ABC-leveringen binnen de EU gelden dezelfde administratieve regels als voor gewone leveringen.

U mag het 0%-tarief pas toepassen, als u kunt aantonen dat u de goederen werkelijk aan een ondernemer in een ander EU-land hebt geleverd. Hiervoor kunt u facturen op naam van de buitenlandse afnemers en betalingsbewijzen gebruiken. In het algemeen kunt u ervan uitgaan dat uw afnemer een ondernemer is, als hij u zijn btw-identificatienummer opgeeft.

Daarnaast moet u kunnen aantonen dat de goederen Nederland daadwerkelijk hebben verlaten en vervoerd zijn naar een ander EU-land. Het vervoer moet samenhangen met de levering van goederen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld:

polissen van een vervoersverzekering
(kopieën van) vrachtbrieven

Let op!

Bij afhaaltransacties in de EU is het sterk aan te raden uw afnemer om een vervoersverklaring te verzoeken. U moet namelijk kunnen aantonen dat de goederen Nederland daadwerkelijk hebben verlaten.

Dus ja, profit gaat er terecht van uit dat er sprake is van ICL, wij moeten alleen de verklaringen er om heen op orde zien te krijgen.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #2 on: May 08, 2008, 07:28:47 am »

Maar in praktijk?

Zet de ABC Indikator op "Normale regeling", immers daarmee doe je nèt alsof je de goederen aan de poort aflevert, en dus altijd btw.

Nb: Merk op dat een indikator 'Afhalen J/N' helemaal niets doet omwille van ICL. Dit is puur een veldje wat bij de Verkooporderregel zit omwille van de prijs bepaling (waarbij i.g.v. afhalen er een andere prijs kan gelden voor het produkt dan i.g.v. leveren).

Ofwel, ook al heb je Afhalen op Ja staan, het is voor het systeem ICL omdat het systeem niet beter weet dan dat die goederen naar het buitenland verzonden zullen worden. Strikt genomen? Als jij aflevert in Nederland, behoor je een Nederlands Afleveradres te hebben, en komt er om dié reden al btw op de faktuur. Je zou dus bijv. via Afleveradres 999 kunnen instellen dat het Afleveradres je eigen adres is. ABC dus gebruiken als je tóch aan de poort aflevert, maar je documenten wilt opmaken o.b.v. het uiteindelijke Afleveradres van de Debiteur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #3 on: May 08, 2008, 07:58:41 am »

U mag het 0%-tarief pas toepassen, als u kunt aantonen dat u de goederen werkelijk aan een ondernemer in een ander EU-land hebt geleverd. Hiervoor kunt u facturen op naam van de buitenlandse afnemers en betalingsbewijzen gebruiken. In het algemeen kunt u ervan uitgaan dat uw afnemer een ondernemer is, als hij u zijn btw-identificatienummer opgeeft.

Moet je dus lezen als "stel dat de debiteur het komt afhalen en je wilt tóch de levering vrijstellen van btw, dan moet je ervoor zorgen dat je al die verklaringen op orde hebt". Beschouw je het gewoon als een binnenlandse levering, dan is er m.i. geen probleem (hooguit krijg je dan wel btw).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4074


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: May 14, 2008, 04:31:09 pm »

Quote
dan is er m.i. geen probleem (hooguit krijg je dan wel btw).

*Jij* bent gezellig ... Daar gaat het nou net allemaal om met al die BTW perikelen ... Dat je geen BTW berekent waar het ook niet hoéft. Of beter gezegd, dat je de klant geen BTW aan de broek smeert die hij nauwelijks kan terugvorderen (veel te veel moeite).


Voor de lol (en wat ik eigenlijk niet wist) deze : Als je produkt in het buitenland koopt (gewoon in de winkel), en je voert het uit, dan krijg je de BTW terug bij de douane. Bij het invoeren ("onze" douane) mag je dan je eigen btw tarief weer betalen.
Bij mijn laatste reisje heb ik het niet aangedurfd de verkeerde kombinatie te maken ... crazy ...
en dus alleen de buitenlandse BTW betaald (9 % i.d.g.).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.044 seconds with 20 queries.