ik heb het al ontdekt: bij de
belastindienstIntracommunautaire leveringen administrerenBij een intracommunautaire levering van goederen naar een ander EU-land geldt het 0%-tarief als de afnemer een belaste intracommunautaire verwerving verricht. Over de goederen die u levert, hoeft u dan geen btw te betalen. De goederen verlaten Nederland belastingvrij. U moet de gegevens met betrekking tot goederen die u verzendt naar of aflevert in landen binnen de EU duidelijk en overzichtelijk administreren. Voor ABC-leveringen binnen de EU gelden dezelfde administratieve regels als voor gewone leveringen.
U mag het 0%-tarief pas toepassen, als u kunt
aantonen dat u de goederen werkelijk aan een ondernemer in een ander EU-land hebt
geleverd. Hiervoor kunt u facturen op naam van de buitenlandse afnemers en betalingsbewijzen gebruiken. In het algemeen kunt u ervan uitgaan dat uw afnemer een ondernemer is, als hij u zijn btw-identificatienummer opgeeft.
Daarnaast moet u
kunnen aantonen dat de goederen Nederland daadwerkelijk hebben verlaten en vervoerd zijn naar een ander EU-land. Het vervoer moet samenhangen met de levering van goederen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld:
polissen van een vervoersverzekering
(kopieën van) vrachtbrieven
Let op!Bij
afhaaltransacties in de EU is het sterk aan te raden uw afnemer om een vervoersverklaring te verzoeken. U moet namelijk kunnen aantonen dat de goederen Nederland daadwerkelijk hebben verlaten.
Dus ja, profit gaat er terecht van uit dat er sprake is van ICL, wij moeten alleen de verklaringen er om heen op orde zien te krijgen.