Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 03:07:52 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Verpakkingbelasting ook per gewicht ?  (Read 7568 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« on: February 22, 2008, 10:37:51 am »

Ach, nog maar een topic hieraan besteed ...

Begrijp ik het nou goed dat e.e.a. ook afhangt van het gewicht ? Bijvoorbeeld :
Je hebt een "plastic" IBC, maar met daaromheen een metalen kooi. Hoe zwaarder (en dus veiliger) die konstruktie, hoe hoger de belasting.

Is dit juist ?
(heb geen zin om het zelf uit te zoeken; ben ook maar een stadsjochie).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #1 on: February 22, 2008, 12:33:00 pm »

verpakkingsbelasting is per gewicht van de samenstellende delen van een verpakking

Glas € 0,0456
Aluminium (legeringen van aluminium) € 0,5731
Overige metalen € 0,1126
Kunststof € 0,3554
Biokunststof € 0,1777
Papier en karton € 0,0641
Hout € 0,0228
Andere materiaalsoorten € 0,1017

Dus per verpakking uit te rekenen
Voor het gemak kom je dan op ca. 1.8 cent per kg product uit in de branche waar wij ons bewegen.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 22, 2008, 02:38:15 pm »

Voor degene die Heart al helemaal hierop hebben aangepast, hier nog een wijziging: smile

Uit het Belastingplan dat op Prinsjesdag is gepubliceerd zijn de volgende vereenvoudigingen naar voren gekomen die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2008 gelden:

·        Pallets (Categorie IV in ons advies aan de drukinktleden en categorie V aan de verfleden) behoeven niet meer in de schattingsopgaaf 2008 te worden vermeld.

·        Vaten, drums en containers met een inhoud van 20 liter of meer zijn ook uitgezonderd van de schattingsopgaaf 2008

Logged

Heart-Profit company ID : BA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 22, 2008, 03:44:11 pm »

Frank, ik hoop niet alleen voor mij, en anders toch maar :
Impliceert dat nu dat voor die produkten er ook geen afdracht hoeft plaats te vinden ? dat zou toch de konklusie moeten zijn ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #4 on: September 22, 2008, 03:45:40 pm »

.. en er dus functionaliteit moet komen om ten onrechte in rekening gebrachte Verpakkingenbeslasting automatisch te crediteren?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: September 22, 2008, 05:50:37 pm »

Frank, waar baseer jij dat allemaal op. Op de "officiele sites" kan ik alleen het volgende vinden:

Verpakkingenbelasting. Met het Belastingplan 2008 is de verpakkingenbelasting als nieuwe milieubelasting in het Nederlandse belastingstelsel geïntroduceerd. In het Belastingplan 2009 zijn aan aantal vereenvoudigen opgenomen. Het gaat om de volgende aanpassingen: a) introductie forfait voor geïmporteerde verpakkingen, b) vereenvoudiging via sectorafspraken. Om dit soort regelingen mogelijk te maken wordt een delegatiebevoegdheid gecreëerd, c) wijziging definitie verpakkingen. De definitie van verpakkingen wordt aangepast, zodat aangewezen logistieke hulpmiddelen en verpakkingen die hoofdzakelijk een andere functie hebben dan een verpakkingsfunctie niet meer als verpakking voor de verpakkingenbelasting worden aangemerkt, d) halvering aantal tarieven. Het onderscheid tussen primaire en secundaire/tertiaire verpakking komt te vervallen. Hierdoor vermindert het aantal tarieven van de huidige zestien naar acht tarieven en een forfaitair tarief, e) introductie vermindering voor indirecte export. Directe export is vrijgesteld van verpakkingenbelasting. Indien producten echter via de Nederlandse tussenhandel worden geëxporteerd, de zogenoemde indirecte export, is wel verpakkingenbelasting verschuldigd, f) verlegging heffing bij loonverpakkers. De belastingplicht wordt bij loonverpakkers verschoven naar de opdrachtgever, g) componenten niet meer apart aangeven. De mogelijkheid wordt geïntroduceerd de componenten en elementen mee te wegen en op te geven bij het verpakkingsmateriaal waarin ze zijn verwerkt, h) wijziging concerndefinitie, i) wijziging definitie importeur. De definitie van importeur wordt zodanig aangepast dat duidelijk is dat alleen de ondernemer voor wie de geïmporteerde producten bestemd zijn als importeur wordt aangemerkt, j) verlaging tarief biokunststof, k) wijziging behandeling verkooppuntverpakkingen.


Dus dat van die pallets klopt, maar van die andere verpakkingen zie ik niets terug?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 23, 2008, 09:04:20 am »

Dag Marco en andere,

Zoals je waarschijnlijk wel was opgevallen (Categorie IV in ons advies aan de drukinktleden en categorie V aan de verfleden) is het een quote uit een mailing welke wij gisteren van de VVVF (onze branche vereniging) hebben ontvangen.

Mede door de reacties gisteren heb ik om bevestiging gevraagd en deze heb ik zojuist binnen gekregen via mail. (zie hieronder)

Quote
Beste Gerben,
Betekend "Vaten, drums en containers met een inhoud van 20 liter of meer zijn ook uitgezonderd van de schattingsopgaaf 2008" ook dat er voor deze producten geen afdracht hoeft plaats te vinden?
Dit impliceert het immers wel.

Bij voorbaat dank voor uw reactie,
Frank van Hofwegen
Antwoord:
Quote
Beste Frank,
Dat is inderdaad het geval. Dat geldt dus zowel voor de vaten enz. als de pallets.
Met vr. gr.
Gerben C. Dijkstra





Logged

Heart-Profit company ID : BA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: September 23, 2008, 09:06:23 am »

Quote
De definitie van importeur wordt zodanig aangepast dat duidelijk is dat alleen de ondernemer voor wie de geïmporteerde producten bestemd zijn als importeur wordt aangemerkt

Ehh, wie had dat anders nog kunnen zijn ?
Of staat hier dat als ik voor jou iets importeer, jij dus als importeur wordt aangemerkt ?

Dit was slechts één quote uit de helft die voor mij onleesbaar is.
Hoe je hieruit haalt dat het dus wel om pallets gaat, ontgaat mij ook al.

Nee, dit is geen tekst voor mij ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: September 23, 2008, 09:09:53 am »

Quote
Dat is inderdaad het geval. Dat geldt dus zowel voor de vaten enz. als de pallets.

Maar waar slaat dit nou op ?
Wordt hier de logika gehanteerd dat er bij meer "inhoud produkt" er relatief minder verpakkingsdruk is ? zal wel dan.

En voor de pallet chasers : als ik 100 blikken op een pallet heb, wat dan ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: September 23, 2008, 10:42:16 am »

Quote
De definitie van importeur wordt zodanig aangepast dat duidelijk is dat alleen de ondernemer voor wie de geïmporteerde producten bestemd zijn als importeur wordt aangemerkt

Dit is naar aanleiding van de discussie of een warehousing club of transporteur ook een importeur is of niet. Zoals de tekst aangeeft niet dus.
De discussie was: is degene die het over de EU grens gooit of de "ontvanger" de importeur.

« Last Edit: September 23, 2008, 01:24:35 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #10 on: September 23, 2008, 11:42:09 am »

Quote
En voor de pallet chasers : als ik 100 blikken op een pallet heb, wat dan
·        Vaten, drums en containers met een inhoud van 20 liter of meer zijn ook uitgezonderd van de schattingsopgaaf 2008

Het lijkt mi een belasting te worden op consumenten verpakkingen
Logged

Heart-Profit company ID : BA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: September 23, 2008, 12:06:20 pm »

Dus (bijvorbeeld) de Gamma gaat die belasting betalen ?
Dat lijkt me toch heel erg indruisen tegen de (dacht ik nog) "hoofdwet" : degene die de verpakking het eerst in gebruik neemt. Dat ben jij dus in de meeste gevallen.

Als dat nu niet meer opgaat, dan wel nog maar half opgaat, haak ik af hoor ! smile

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: September 23, 2008, 12:07:58 pm »

Quote
Dit is naar aanleiding van de discussie of een warehousing club of transporteur ook een importeur is of niet. Zoals de tekst aangeeft niet dus.
De discussie was: is degene die het over de EU grens gooit of de "ontvanger" de importeur.

Pfff ... is dáár al een discussie over gevoerd ? gewoon in het woordenboek kijken ... scratching
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #13 on: September 23, 2008, 12:14:08 pm »

Nog een quote uit de VVVF mailing "Opgemerkt dient te worden dat de wijze waarop men vanuit Den Haag dit jaar met de verpak­kingenbelasting is omgegaan bepaald niet de schoonheidsprijs verdient. We zijn van plan dit bij koepelorganisatie VNO-NCW aan de orde te stellen."
 smile

Voor ons houdt dus in: voorlopige opgaaf maken van dat wat overblijft en vervolgens de belasting dienst zich er stuk op laten bijten.. Ik haak af..
Logged

Heart-Profit company ID : BA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: October 02, 2009, 08:56:22 am »

Zo ... dit blijkt intussen ook al weer een jaar geleden. swoon Maar wat ik me intussen afvraag : Dit heeft zich allemaal vanzelf opgelost ?
Of ... of komt niemand uit boven de 50.000 Kg die intussen als ondergrens is gesteld ?

Of kan het -wat het ook is- toch wel middels de bestaande funktionaliteit worden geregeld ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.056 seconds with 21 queries.