Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:56:40 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Produktieorderplanning: Hoe zet je ook al weer een order vast qua tijdstip?  (Read 3583 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: February 04, 2008, 01:47:29 pm »

Vanuit LOPPPSRA (Raadplegen Geplande  Orders Prod. Station), heb ik een soort uitdaging gekregen. En volgens mij heb ik dat eerder vast wel eens met Menno besproken. Ook is er iets soortgelijks via http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=19153.0 al eens aangekaart.

Ik ben bezig een planning te maken, en moet bijvoorbeeld, hoe dan ook, morgen 5-2-2008 van 14:00 tot 17:00 onderhoud plegen op het productiestation, waardoor er geen productie mogelijk is. Daar moet alles maar wat om heen worden gepland, mogelijk zelfs een partij voor kunnen worden afgebroken. Maar hoe doe je dat ook al weer? Natuurlijk, via een kalender even een paar uurtjes er uit halen, maar dan ontstaat er zo'n 'onverklaarbaar' gat. Ik heb een artikelnummer "STIL" Aangemaakt. Die zorgt er voor dat elke ton productie ook 1 uur kost in de planning. dus in dit geval een ordertje van 3 ton = 3 uren.

Nu kun je natuurlijk via wijzigen productieorder wel even het tijdstip en datum er vlug in zetten, maar dat helpt niet voldoende. Los van het feit dat ik deze manier wil mis- of ge-bruiken om een ' stilstand order ' er in te zetten, je mag ook stellen: Hoe zet ik een gewone productieorder vast op een bepaald begintijdstip? (los van volgnummering) Dat laatste zul je niet snel beleven met normale productieorders, maar je zult het kunnen beleven. via <Shift f6 - 3 > lopppovt vastzetten startdatum/tijd van een order krijg je die datum/tijd wel vast, mar de rest wordt er niet om heen gepland. Dat doet dan gewoon alsof die drie uren stilstand niet geldt. (zie figuur 2 en let vooral op de datum/tijd volgorde). Wat doet Johan hier fout?


* loppsrra stil.PNG (76.17 KB, 805x391 - viewed 167 times.)

* loppsrra stilL 2.PNG (27.01 KB, 805x391 - viewed 176 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: February 04, 2008, 01:49:57 pm »

Trouwens ook apart dat hier 2 keer het zelfde artikelnummer staat. Hier zijn twee kolommen opgenomen met dezelfde waarde. Of zou daar het artikelnummer van het bijproduct moeten staan oid?
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: February 04, 2008, 03:32:07 pm »

na het reorganiseren van TBC / opnieuw opstarten, is er weer 1 kolom met artikelnummers, het overige deel van dit Topic blijft daardoor nog wel geldig.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: March 21, 2008, 01:17:33 pm »

Heeft iemand inmiddels enig idee hoe een PO degelijk vast te zetten in de planning?
Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #4 on: March 25, 2008, 02:54:20 pm »

Als het Onderhoud van 14:00 tot 17:00 duurt, dan zal je wel degelijk deze uren uit de Kalender van het betreffende Produktiestation moeten halen. De situatie die tijdens de opleiding besproken is, ging uit van Onderhoud dat gepland was na afloop van een Produktieorder. In dat geval maakten we een PO met een bewerking Onderhoud welke 3 in beslag nam. Deze PO kon je dan mooi om de andere orders een plannen.

Het Vastzetten van de Startdatum/-tijd kun je doen vanuit het Produktieordermenu (Shift+F6 vanuit de Produktieorderplanning).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: April 02, 2008, 10:33:46 am »

Als het Onderhoud van 14:00 tot 17:00 duurt, dan zal je wel degelijk deze uren uit de Kalender van het betreffende Produktiestation moeten halen. De situatie die tijdens de opleiding besproken is, ging uit van Onderhoud dat gepland was na afloop van een Produktieorder. In dat geval maakten we een PO met een bewerking Onderhoud welke 3 in beslag nam. Deze PO kon je dan mooi om de andere orders een plannen.

Het Vastzetten van de Startdatum/-tijd kun je doen vanuit het Produktieordermenu (Shift+F6 vanuit de Produktieorderplanning).

Ok, maar als ik die drie uren van 14:00-17:00 uit de kalender haal, dan zie ik in de plannign geen onderhoud terug. In de opleiding hebben we idd gewerkt met een onderhoudsorder tussen PO 1 en PO 2, maar als je nu per se een vaste tijdstip wilt. (van 14:00 - 17:00) dan moet een PO daarvoor stil worden gezet.

Je ziet het dus ook keurig terug in de planning dat een PO een doorlooptijd heeft van 9 uren, maar dat PO 2 wel 12 uren later begint dan PO 1 (daar waar dat normaal 9 zijn)

Maar dan zie je niet WAAROM die PO ineens wel 3 uren langer duurt, terwijl de doorlooptijd 9 uren blijft.

Zie onderstaand voorbeeld, 10:30 + 9:37 uren = 20:07 + 5 minuten pauze = 20:12, maar PO 2 begint pas 23:12. De vraag is dan even: waarom? Dat weet ik wel omdat ik net die uren heb verwijderd uit de kalender, maar je ziet het nergens op terug. (en dat zouden we natuurlijk wel graag willen)


* lopppsra met kalender 3 uren verwijderd.PNG (16.11 KB, 880x190 - viewed 148 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 02, 2008, 03:00:25 pm »

Volgens mij kun je beter onze grafische planning nemen nu wat dat (zodirekt) toch hebben;
Daarin kan je dat wel zien (èn regelen).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: April 02, 2008, 03:37:07 pm »

In wat voor stadium verkeerd die?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: April 03, 2008, 08:33:19 am »

We zitten nu bij ong. 1200 uur van de geplande 300. Kan je daar iets mee ?
Eek !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #9 on: April 03, 2008, 08:39:35 am »

Ik bedoelde eigenlijk: Is er al een aantal Profit gebruikers die dat ding op proef hebben? Kan ik 'm wellicht eens op proef gebruiken? Dat bedoelde ik er meer mee.

Aangezien je er al "(zodirekt)" bij zette, vermoed ik dat we nog even geduld moeten hebben voor de volledige versie.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: April 03, 2008, 09:29:13 am »

Is toch moeilijk te zeggen. We leven wat dat betreft bij de dag, en mij maakt het niet veel uit hoeveel het kost, als het maar MOOI wordt (en dat wordt het wel).

Als ik jou was zou ik me zeker erop oriënteren dat je dit zodirekt gebruikt, en moet je dat verdere gefrutsel gewoon helemaal vergeten.

Een "op proef" versie is er nog niet. Als ik wat dat betreft iets *moet* zeggen ... 2 maanden ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.06 seconds with 20 queries.