Als het Onderhoud van 14:00 tot 17:00 duurt, dan zal je wel degelijk deze uren uit de Kalender van het betreffende Produktiestation moeten halen. De situatie die tijdens de opleiding besproken is, ging uit van Onderhoud dat gepland was na afloop van een Produktieorder. In dat geval maakten we een PO met een bewerking Onderhoud welke 3 in beslag nam. Deze PO kon je dan mooi om de andere orders een plannen.
Het Vastzetten van de Startdatum/-tijd kun je doen vanuit het Produktieordermenu (Shift+F6 vanuit de Produktieorderplanning).
Ok, maar als ik die drie uren van 14:00-17:00 uit de kalender haal, dan zie ik in de plannign geen onderhoud terug. In de opleiding hebben we idd gewerkt met een onderhoudsorder tussen PO 1 en PO 2, maar als je nu per se een vaste tijdstip wilt. (van 14:00 - 17:00) dan moet een PO daarvoor stil worden gezet.
Je ziet het dus ook keurig terug in de planning dat een PO een doorlooptijd heeft van 9 uren, maar dat PO 2 wel 12 uren later begint dan PO 1 (daar waar dat normaal 9 zijn)
Maar dan zie je niet WAAROM die PO ineens wel 3 uren langer duurt, terwijl de doorlooptijd 9 uren blijft.
Zie onderstaand voorbeeld, 10:30 + 9:37 uren = 20:07 + 5 minuten pauze = 20:12, maar PO 2 begint pas 23:12. De vraag is dan even: waarom? Dat weet ik wel omdat ik net die uren heb verwijderd uit de kalender, maar je ziet het nergens op terug. (en dat zouden we natuurlijk wel graag willen)