Hier een mr. eigenwijs :
In alles zit best wel rechttoe rechtaan logika, met ook gebieden zoals "A hmm ... geen idee, maar B ? nee, dat kan nooit". Voorbeeld is jouw dienstverlening;
Het is wat mij betreft duidelijk dat het niet zo kan zijn dat jouw klant voor die kosten opdraait, immers, er zou geen verschil kunnen zijn met het verkopen van lege verpakkingen (en dat is niet belast). Verkopen is nog erger als "uitlenen", dus als verkopen al mag, mag uitlenen zeker.
Vervolgens ga jij je zooi in die verpakking gieten, en tja, nu be jij formeel de vervuiler. Alleen, is die verpakking ook van jou ? Nee !
Nu wordt het oppassen, want het spul wat erin zit is veelal minimaal deels wel van jou. Ik weet het, dat noem je dienstverlening, maar het is het natuurlijk deels niet. Zie overigens ook je speciale CBS aangifte (goederen vs. diensten).
Als je het laatste toch even buiten beschouwing laat, zie je dat er iets anders sterker is : jouw klant die feitelijk zelf de zooi erin gooit, maar omdat het zo smerig werkje is aan jou vraagt om het te doen.
Als je dit sec leest ben je er ineens uit : Jouw klant moet de belasting betalen. En overigens, zou jij moeten betalen, dan belast je dat wel 1 op 1 door.
Een weer andere invalshoek is wie eigenlijk de "geleverde" tonnages opgeeft. Ik zou zeggen : jouw klant, maar het zou best wel eens zo kunnen zijn dat jij dat doet (en jouw klant dùs niet). Als dit waar is, kom je er formeel niet meer uit, maar klopt er ook iets niet.
Hiermee kan ik de scenario's mooi eindigen, want zo gaat het zo vaak;
Er is uiteindelijk slechts één ding aan de orde : de belasting moet worden betaald. Dat geldt altijd, en dat geldt ook hier. En neem van mij aan (de grote PS zeg maar) dat het feitelijk niet uitmaakt hoe dat voor elkaar komt, als het maar "eerlijk" is, c.q. gebeurt. Ook : die regels zijn er alleen maar om jou en mij te sturen, voor al die gevallen dat het te makkelijk zou zijn om de belasting niét te betalen. Dus, zo strak als mogelijk, maar feitelijk niet met als bedoeling om te worden gewurgd (wat nog wat anders is dan geld uit je zal kloppen, want dat gebeurt toch altijd wèl
). Ofwel :
Als jij (ook : wij) onderkent wat er aan de orde moet komen om ergens de belasting te betalen, en je zorgt daar ook voor, krijg jij geen boete en daar durf ik nog wel voor in te staan. Maarrrr, het moet natuurlijk niet zo zijn
dat het de basis is dat jouw klant geen zin heeft om die belasting te betalen, jij het niet mag doorbelasten, en je er aldus niet uit komt. Dan heb je regels nodig die er (vast niet) kùnnen zijn, OF (!!!) je wordt gedwongen een regel toe te passen die je niet aanstaat.
Mocht je nog niet helemaal begrijpen hoe ik denk, dan wel het idee hebt dat PS maar wat loopt te blaten, dan kun je je buurman ter rechter zijde eerste straat links bezoeken, en hem vragen hoe het met de BTW is geregeld, wat er allemaal niet kon volgens de regels, en hoe je in goede samenwerking (lees : open staan voor zo'n soort aanpak) tot een oplossing komt waar alle ambtenaren van onder het bureau rollen, en er niets tegen is te doen.
Mocht je het leuk vinden om te vernemen hoe je een kompleet belastingkantoor op z'n kop kunt krijgen (een persoonlijk nogal uitdagend projekt van mij), probeer dan die klant van ons te vinden die begint met een B., eindigt op N., in Apeldoorn huist en toevallig ook de oudste klant is.
Jaja, die durft. Maar goed, het is mijn lol ook, en overigens niet veel anders als het verhaal rond de EDP auditors.
Om de lol (zoals ik het werkelijk ervaar) tegen te komen, kun je het natuurlijk ook uitlokken, en daarin schijn ik nogal sterk te zijn. Dus wat overkomt mij (onbedoeld) gisteren nou weer ?
Ring ring de postbode. "Ik krijg 45 euro van u". Oh, waarvoor dan wel ? "inklaringskosten en btw".
Ja maar ... ja maar, wat daar in dat pakje zit is van mij zelf ! "ehh, dat kan niet. U heef het gekocht of het is een schenking aan u; een schenking is trouwens niet zo hoog belast.".
Tja, in de tijd ven emails en alles, hebben ze er toch niet aan gedacht dat er ook nog zoiets kan bestaan als een harddisk ergens heen sturen, dat men er aldaar iets opzet en terugstuurt, en ik het ding toch echt niet nogmaals heb aangeschaft.
Het laatste zeg je als je voldoende onervaren bent op het betreffende gebied, en een ambtenaar aan de lijn krijgt die de regels voorleest. Een ambtenaar overigens die mij óók vertelt dat ik hoe dan ook mijn geld niet terugkrijg omdat ik het pakketje nu eenmaal heb aangenomen. "U had dat beter niet kunnen doen, dan was het vanzelf teruggegaan naar de verzender, en hadden wij het hier bij de douane wel weer tijdig opgepikt". Jaaaa ja.
Hoe dan ook, dingen kunnen zo simpel zijn. Immers, waar gaat het in dit geval fout ? bij de "waarde" die je op dat groene briefje kunt invullen. Nou, nee, eigenlijk gaat het eerder fout : bij die andere ambtenaar achter het loket die voor jou dat briefje erop plakt en die vraagt "wat is het ?" gevolgd door "wat is de waarde ongeveer ?" immers, het groene briefje vraagt erom. En wel ervoor tekenen dat je de waarheid hebt opgegeven !
De oplossing is dus dat je de waarde niet moet opgeven. Immers, over precies die waarde worden invoerrechten en btw geheven. Stommeling.
Wel, om een lang vrijdagmiddag verhaal kort te maken : ik denk niet dat het gaat gebeuren dat letterlijk alle regels rond de verpakkingsbelasting kunnen worden gevolgd. Denk voor de aardigheid ook eraan dat als we niet oppassen wij/jullie als enige het probleem hebben omdat toevallig die "verpakking" zo letterlijk wordt onderkend in het pakket. Dit neemt op zich weer niet weg dat waar het pakket ondersteunend (lees : helpend !) kan zijn we dit ook vooral niet moeten nalaten.
Ik zou het er voorlopig maar eens op houden dat je per "order regel" (zowel Verkoop als Inkoop) zelf aangeeft of jij er voor opdraait of niet, omdat het -zeker in eerste aanleg- te moeilijk zal zijn dit geautomatiseerd-juist te bepalen. Er zijn te veel uitzonderingen, en Marco en de dienstverlening is er één van.
Iets anders is dat er tegenwoordig -zo lijkt het- steeds meer dingen worden verzonnen door de overheid die (nog) niet kunnen. Het is misschien dan ook het beste om er gewoon nog even niets aan te doen. Wie weet verdwijnt het probleem vanzelf.