Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 03:19:44 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Verpakkingsbelasting in DKK?  (Read 7478 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: January 16, 2008, 02:38:31 pm »

Zoals iedereen hier wel snapt willen wij dit (natuurlijk) gaan doorbelasten aan onze klanten

Dat betekent een factuurbedrag verhogende DKK op een combinatie van Verschijning en afleveradresland met tegenrekening naar een reservering te betalen verpakkingsbelasting NL.
Ken-da?



ter info van de NVZ:
VERPAKKINGSBELASTING
Zoals verwacht, heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met de verpakkings¬belasting. Eind 2007 is de wetgeving gepubliceerd.
De belangrijkste publicatie is het Belastingplan 2008 (Staatsblad 2007 nr. 562). De belasting is ingevoerd door het toevoegen van het hoofdstuk VC (artikelen 36s-36sh) in de ‘Wet belastingen op milieugrondslag’. De tarieven en de definities staan in deze publicatie.
Voor frisdrank, water en bier waarvoor een consumentenstatiegeld¬regeling geldt is het secundaire¬/tertiaire tarief verschuldigd voor de primaire verpakking. Andere retoursystemen zijn niet uitgezonderd in de wet. Meermalige  verpakkingen vallen ook onder de belasting. Die worden éénmaal belast, namelijk de eerste keer dat de verpakking beschikbaar wordt gesteld aan een ander.
Een andere interessante publicatie is de Wijziging enige fiscale uitvoeringsrege¬lingen (Staatscourant 2007 nr. 251). Hierin staat dat voor 2008 in het derde en vierde kwartaal per kwartaal 50% van de geschatte verpakkingsbelasting betaald moet worden. Voor 2009 (en daarna) moet per kwartaal 25% worden betaald van de verpakkingsbelastingaanslag van het voorgaande jaar.

Het wachten is nu op de Belastingdienst voor meer details over de uitvoering en inning. De laatste stand van zaken wordt door de Belastingdienst op haar website gepubliceerd:  www.belastingdienst.nl/verpakkingenbelasting/


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #1 on: January 16, 2008, 03:49:16 pm »

Ja, maar onder een aantal voorwaarden.

Ik heb hier inmiddels een opzetje voor gemaakt, maar daarin wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met secundaire verpakkingen (tenzij je deze onderdeel maakt van je Verschijningsvorm). Deze opzet gaat uit van een DKK-Tarief per Verschijningsvorm. Per Debiteur wordt vervolgens bepaald of deze wel of niet een bijdrage in de Verpakkingenbelasting moet betalen. Voorwaarde is bijvoorbeeld dat aan de Verschijnigsvorm te herkennen is of het om Retour-Emballage of Private Label gaat (geen DKK koppelen) of niet (wel DKK-koppelen). Uitzondering: als een Debiteur alleen private Label afneemt, dan maakt het niet uit of er op de Verschijningsvorm wel / geen tarief rust - we dwingen dan bij de Debiteur af dat er geen DKK Verpakkingenbelasting geaktiveerd wordt.

Ik zal mijn voorstel even in het net uitwerken en op korte termijn op het forum publiceren.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: January 16, 2008, 04:02:12 pm »

Helaas is dat uitgaande van de "oude richtlijn verpakkingen", echter in de nieuwe belastingwet is de producent belastingplichtig en moet hij dat maar doorbelasten aan de "private label" opdrachtgever.

Kijk maar eens naar de wettekst.
Ook gaat het niet werken zoals BTW, dus als ik iets in NL koop, krijg is belasting, maar bij export krijg ik het niet terug.
Alleen wanneer de producent regelrecht in het buitenland aflevert is de verpakking niet belastingplichtig (dus bij buitenlandse klant of "opdracht tot export")
Bij levering aan NL haven, bv rotterdam of schiphol, is momenteel nog een onderwerp van studie bij de belastingdienst en daar hopen ze eind deze maand een uitspraak over te kunnen doen.

PS:
Klanten die meer dan 15.000 kg verpakkingen op de NL markt brengen moeten dat ook middels print met uitsplitsing op materiaalsoort kunnen onderbouwen.

kijk eens op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/verpakkingenbelasting/
dat is echter bijgewerkt tot situatie eind december, rond 24 jan wordt de nieuwe bijgewerkte regeling waarschijnlijk gepubliceerd op de website (volgens helpdesk verpakkingen van de belastingdienst)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 16, 2008, 04:09:12 pm »

Quote
Klanten die meer dan 15.000 kg verpakkingen op de NL markt brengen moeten dat ook middels print met uitsplitsing op materiaalsoort kunnen onderbouwen.

Ik heb het er niet weer op nagelezen, heb destijds misschien net een oudere versie gelezen, maar ik weet niet beter of tot 15000Kg is vrijgesteld. Dus ik weet niet of je hierboven nu letterlijk zegt wat je bedoelt (zit 'm met name in het het woordje "ook").
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: January 16, 2008, 04:19:59 pm »

quote belastingdienst

Gegevens voor uw aangifte
De administratie moet in ieder geval de volgende gegevens voor uw aangifte bevatten:

   - materiaalsoort van de verpakking
   - gewicht van de verpakking
   - verpakkingssoort (primair of niet primair)
   - de plaats waar de verpakking wordt afgeleverd: in Nederland of in het buitenland
   - totaal aantal kg verpakkingsmateriaal

Minder dan 15.000 kg verpakkingen
Voor de meeste ondernemingen is het zonder meer duidelijk dat zij geen verpakkingenbelasting hoeven te betalen: zij brengen jaarlijks 15.000 kg of minder aan verpakkingen op de markt. Dit geldt bijvoorbeeld voor de meeste detaillisten. Als dat ook voor u geldt, hoeft u voor de verpakkingenbelasting niets te doen in uw administratie. U kunt - als u door ons wordt benaderd - met uw branchegegevens en met de gegevens van de gewone boekhouding aannemelijk maken dat u geen aangifte hoeft te doen en geen verpakkingenbelasting hoeft te betalen.

Komt u in de buurt van de drempel van 15 000 kg, dan moet u meer aandacht aan uw administratie besteden. U moet aannemelijk kunnen maken dat u onder de drempel blijft. Maar uw administratie hoeft minder gedetailleerd zijn dan de administratie van ondernemingen die boven de drempel komen. Onder de drempel is bijvoorbeeld alleen de totale hoeveelheid verpakkingsmateriaal van belang en niet de verdeling naar materiaal- of verpakkingssoorten.


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 16, 2008, 04:32:42 pm »

Quote
Alleen wanneer de producent regelrecht in het buitenland aflevert is de verpakking niet belastingplichtig (dus bij buitenlandse klant of "opdracht tot export")

De logika ontgaat mij hier. Niet dat ik een discussie met de wetgever wil aangaan nea, maar wel dat ik me afvraag waar je dit vandaan hebt (ik weet het, ik moet misschien de wettekst opnieuw lezen). Maar ook hier : ik weet niet beter alsof alles heeft niets met jouw leveringen aan het buitenland te maken. De gevraagde (letterlijke) DKK heb je dus ook niet nodig, tenzij je daarmee het ondrscheid tussen binnen- en buitenland wuilt aangeven.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 16, 2008, 04:36:15 pm »

Jaja, laat maar. Hier zal het wel om "regelrecht" gaan, wat niets doet.

Toch graag het verzoek om wat duidelijker te schrijven (dan zal ik het ook proberen, hahaha).

Maar goed, kun je ook niet-regelrecht aan het buitenland leveren ? (en voor de belasting opdraaien)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #7 on: January 16, 2008, 04:42:36 pm »

Maar goed, kun je ook niet-regelrecht aan het buitenland leveren ? (en voor de belasting opdraaien)

Ja dat kan, bv bij levering aan haven ex. Rotterdam.
In dat geval lever ik af op de kade in rotterdam (NL adres dus) maar mijn klant vervoert het meteen door naar het buitenland.

Hiervoor zijn in andere delen van de belastingwetgeving speciale uitzonderingsregels gemaakt.
Bij de verpakkingsbvelasting wordt hier nog over gesteggeld tussen bedrijfsleven en belastingdienst. Immers als je de belasting niet terug kan vorderen en toch een x bedrag /kg toeslag krijgt, dan haal je toch gewoon alle transport weg uit Rotterdam en zet het om naar Antwerpen?!

Je snapt dat verschillende marktpartijen hier niet blij mee zijn en daarover loopt dus nog een case bij de belasting. Uitspraak eind januari.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 16, 2008, 10:15:27 pm »

Zoals iedereen hier wel snapt willen wij dit (natuurlijk) gaan doorbelasten aan onze klanten

Dat betekent een factuurbedrag verhogende DKK op een combinatie van Verschijning en afleveradresland met tegenrekening naar een reservering te betalen verpakkingsbelasting NL.
Ken-da?


Hallo Marco,
Is dit net zoiets als verwijderings bijdrage.

Dat passen wij al geruime tijd toe middels XXXXXX debiteur. Voor afleveraderssen in Nederland.
En het geld gaat naar een reservering rekening.

Dirk-Jan
Logged

Dirk-Jan
ma
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: January 17, 2008, 07:53:21 am »

eigenlijk wel, alleen gaat het hier niet om het artikel maar om de verschijning.
Je gaat eigenlijk gewoon een verkapte afvalstoffenheffing betalen wegens het "op de NL markt zetten van verpakkingen".

Het leuke is wel dat als je het exporteerd je die heffing wegens "het van de NL markt halen van verpakkingen" je die belasting niet terug kan vorderen, zoals wel het geval is bij bv. de BTW of accijnsen.

Deze actie zal de concurrentiepositie van NL bedrijven dus niet echt versterken. Kosten zijn ca. € 0.36 per kg plastic en zo zijn er ook tarieven voor metaal, hout, glas en papier.
zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/verpakkingenbelasting/verpakkingenbelasting-12.html#P152_11211

Betekent op een jerrycan van 25 ltr dus gauw een kostenverhoging van 10%!

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 17, 2008, 07:57:30 am »

Quote
Betekent op een jerrycan van 25 ltr dus gauw een kostenverhoging van 10%!

Ohh ... dan zit er gelukkig nog niets in ! quirk
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #11 on: January 17, 2008, 07:57:59 am »

Dat wordt veel werk,

Vooral bij samengestelde verpakking.
Je zult dan meerdere DKK's moeten koppelen aan een verschijning.
Ik denk dat je er al snel een stuk of 10 nodig hebt.

Echter middels koppelen aan XXXXXXXX debiteur is het allemaal wel eenvoudig te onderhouden. En uiteraard aan de verschijningsvorm.

Dirk-Jan
Logged

Dirk-Jan
ma
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #12 on: January 18, 2008, 12:32:19 pm »

TER INFO:
nog onduidelijk mbt de uitvoering is het volgende:
 
1 -
Als ik lever aan HAVEN (ex kade) is dat dan wel of niet verpakkingsbelasting plichtig (soort opdracht tot export of niet....
 
2 -
Als ik alleen een dienst levert en opdrachtgever levert de goederen en verpakking gratis aan.
Ik ben is dan "loonwerker";  ben ik of de opdrachtgever verpakkingsbelastingplichtig?
 
Beide zaken liggen nog open bij de belastingdienst en men hoopt eind januari hier een uitsluitsel op te kunnen geven.
 
 
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: January 18, 2008, 02:41:27 pm »

Hier een mr. eigenwijs :

In alles zit best wel rechttoe rechtaan logika, met ook gebieden zoals "A hmm ... geen idee, maar B ? nee, dat kan nooit". Voorbeeld is jouw dienstverlening;

Het is wat mij betreft duidelijk dat het niet zo kan zijn dat jouw klant voor die kosten opdraait, immers, er zou geen verschil kunnen zijn met het verkopen van lege verpakkingen (en dat is niet belast). Verkopen is nog erger als "uitlenen", dus als verkopen al mag, mag uitlenen zeker.
Vervolgens ga jij je zooi in die verpakking gieten, en tja, nu be jij formeel de vervuiler. Alleen, is die verpakking ook van jou ? Nee !
Nu wordt het oppassen, want het spul wat erin zit is veelal minimaal deels wel van jou. Ik weet het, dat noem je dienstverlening, maar het is het natuurlijk deels niet. Zie overigens ook je speciale CBS aangifte (goederen vs. diensten).

Als je het laatste toch even buiten beschouwing laat, zie je dat er iets anders sterker is : jouw klant die feitelijk zelf de zooi erin gooit, maar omdat het zo smerig werkje is aan jou vraagt om het te doen.
Als je dit sec leest ben je er ineens uit : Jouw klant moet de belasting betalen. En overigens, zou jij moeten betalen, dan belast je dat wel 1 op 1 door.

Een weer andere invalshoek is wie eigenlijk de "geleverde" tonnages opgeeft. Ik zou zeggen : jouw klant, maar het zou best wel eens zo kunnen zijn dat jij dat doet (en jouw klant dùs niet). Als dit waar is, kom je er formeel niet meer uit, maar klopt er ook iets niet.

Hiermee kan ik de scenario's mooi eindigen, want zo gaat het zo vaak;
Er is uiteindelijk slechts één ding aan de orde : de belasting moet worden betaald. Dat geldt altijd, en dat geldt ook hier. En neem van mij aan (de grote PS zeg maar) dat het feitelijk niet uitmaakt hoe dat voor elkaar komt, als het maar "eerlijk" is, c.q. gebeurt. Ook : die regels zijn er alleen maar om jou en mij te sturen, voor al die gevallen dat het te makkelijk zou zijn om de belasting niét te betalen. Dus, zo strak als mogelijk, maar feitelijk niet met als bedoeling om te worden gewurgd (wat nog wat anders is dan geld uit je zal kloppen, want dat gebeurt toch altijd wèl swoon). Ofwel :

Als jij (ook : wij) onderkent wat er aan de orde moet komen om ergens de belasting te betalen, en je zorgt daar ook voor, krijg jij geen boete en daar durf ik nog wel voor in te staan. Maarrrr, het moet natuurlijk niet zo zijn dat het de basis is dat jouw klant geen zin heeft om die belasting te betalen, jij het niet mag doorbelasten, en je er aldus niet uit komt. Dan heb je regels nodig die er (vast niet) kùnnen zijn, OF (!!!) je wordt gedwongen een regel toe te passen die je niet aanstaat.

Mocht je nog niet helemaal begrijpen hoe ik denk, dan wel het idee hebt dat PS maar wat loopt te blaten, dan kun je je buurman ter rechter zijde eerste straat links bezoeken, en hem vragen hoe het met de BTW is geregeld, wat er allemaal niet kon volgens de regels, en hoe je in goede samenwerking (lees : open staan voor zo'n soort aanpak) tot een oplossing komt waar alle ambtenaren van onder het bureau rollen, en er niets tegen is te doen.
Mocht je het leuk vinden om te vernemen hoe je een kompleet belastingkantoor op z'n kop kunt krijgen (een persoonlijk nogal uitdagend projekt van mij), probeer dan die klant van ons te vinden die begint met een B., eindigt op N., in Apeldoorn huist en toevallig ook de oudste klant is.
FishyFishyFishy

Jaja, die durft. Maar goed, het is mijn lol ook, en overigens niet veel anders als het verhaal rond de EDP auditors.
Om de lol (zoals ik het werkelijk ervaar) tegen te komen, kun je het natuurlijk ook uitlokken, en daarin schijn ik nogal sterk te zijn. Dus wat overkomt mij (onbedoeld) gisteren nou weer ?

Ring ring de postbode. "Ik krijg 45 euro van u". Oh,  waarvoor dan wel ? "inklaringskosten en btw".
Ja maar ... ja maar, wat daar in dat pakje zit is van mij zelf ! "ehh, dat kan niet. U heef het gekocht of het is een schenking aan u; een schenking is trouwens niet zo hoog belast.".

Tja, in de tijd ven emails en alles, hebben ze er toch niet aan gedacht dat er ook nog zoiets kan bestaan als een harddisk ergens heen sturen, dat men er aldaar iets opzet en terugstuurt, en ik het ding toch echt niet nogmaals heb aangeschaft.

Het laatste zeg je als je voldoende onervaren bent op het betreffende gebied, en een ambtenaar aan de lijn krijgt die de regels voorleest. Een ambtenaar overigens die mij óók vertelt dat ik hoe dan ook mijn geld niet terugkrijg omdat ik het pakketje nu eenmaal heb aangenomen. "U had dat beter niet kunnen doen, dan was het vanzelf teruggegaan naar de verzender, en hadden wij het hier bij de douane wel weer tijdig opgepikt". Jaaaa ja.
Hoe dan ook, dingen kunnen zo simpel zijn. Immers, waar gaat het in dit geval fout ? bij de "waarde" die je op dat groene briefje kunt invullen. Nou, nee, eigenlijk gaat het eerder fout : bij die andere ambtenaar achter het loket die voor jou dat briefje erop plakt en die vraagt "wat is het ?" gevolgd door "wat is de waarde ongeveer ?" immers, het groene briefje vraagt erom. En wel ervoor tekenen dat je de waarheid hebt opgegeven !
De oplossing is dus dat je de waarde niet moet opgeven. Immers, over precies die waarde worden invoerrechten en btw geheven. Stommeling. smile

Wel, om een lang vrijdagmiddag verhaal kort te maken : ik denk niet dat het gaat gebeuren dat letterlijk alle regels rond de verpakkingsbelasting kunnen worden gevolgd. Denk voor de aardigheid ook eraan dat als we niet oppassen wij/jullie als enige het probleem hebben omdat toevallig die "verpakking" zo letterlijk wordt onderkend in het pakket. Dit neemt op zich weer niet weg dat waar het pakket ondersteunend (lees : helpend !) kan zijn we dit ook vooral niet moeten nalaten.
Ik zou het er voorlopig maar eens op houden dat je per "order regel" (zowel Verkoop als Inkoop) zelf aangeeft of jij er voor opdraait of niet, omdat het -zeker in eerste aanleg- te moeilijk zal zijn dit geautomatiseerd-juist te bepalen. Er zijn te veel uitzonderingen, en Marco en de dienstverlening is er één van.

Iets anders is dat er tegenwoordig -zo lijkt het- steeds meer dingen worden verzonnen door de overheid die (nog) niet kunnen. Het is misschien dan ook het beste om er gewoon nog even niets aan te doen. Wie weet verdwijnt het probleem vanzelf.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #14 on: January 28, 2008, 12:55:59 pm »

Hierbij een opzetje om middels de standaard binnen Heart-Profit aanwezige functionaliteit de toeslag Verpakkingenbelasting door te kunnen belasten aan de klant. Zoals Peter al aangeeft zal dit niet in alle gevallen tot het gewenste resultaat leiden, maar in die gevallen bestaat altijd nog de mogelijkheid om de Verkooporderregel handmatig te wijzigen. Geen 100% oplossing dus, maar een hulpmiddel dat afhankelijk van uw situatie meer of minder nuttig zal zijn.


Opzet

Om klanten een toeslag voor de Verpakkingenbelasting te berekenen wordt gebruikt gemaakt van een Opbrengst-verhogende DKK welke, indien van toepassing, een Kostenregel op de Verkooporder / Faktuur genereerd waarop de voor de levering geldende Verpakkingenbelasting in rekening wordt gebracht.

Het DKK-Tarief wordt gekoppeld aan de Verschijningsvorm. Daarnaast wordt per Afleveradres aangegeven of de DKK wel / niet van toepassing is. Nemen we als voorbeeld de private labels, dan zal dus of uit de Verschijningsvorm moeten blijken dat het om een private label gaat of er geldt dat de klant alleen produkten onder private label afneemt. Als de Verschijningsvorm altijd een private label impliceert dan nemen we de DKK niet op bij deze Verschijningsvorm. Als de klant altijd private labels afneemt dan geven we bij het Afleveradres aan dat de DKK niet van toepassing is.

Secundaire verpakkingen worden in deze opzet niet expliciet onderkent. Het tarief voor de secundaire verpakkingen zou verwerkt kunnen worden in het DKK-tarief dat bij de Verschijningsvorm wordt opgenomen.

Tot slot de opmerking dat deze opzet uitsluitend bedoeld is om de extra kosten door te belasten naar de klant en op zich niet bij zal dragen aan de specificatie van de aangifte.


Inrichting

Als eerste definieren we een Kostenartikel, bijvoorbeeld ZZ-PAKTOESLAG. Aan dit Kosten-Artikel kan een aparte Financiele Groep gekoppeld worden, zodat de doorbelaste Verpakkingenbeslasting op een aparte grootboekrekening kan worden bijgehouden.

Vervolgens voegen we een DKK toe (Hoofdmenu,8,9,2,1,F4), bijvoorbeeld VERPAKBEL. Deze DKK wordt volgens onderstaande schermen gedefinieerd:



Door het aanvinken van de Rubriek "Samentellen" wordt er voor gezorgd dat er maar 1 Kostenregel op de Verkooporder / Faktuur komt te staan, waarin de totale Toeslag Verpakkingenbelasting komt te staan. Dus als een Verkooporder uit meerdere regels bestaat waarop Artikelen in verschillende Verschijningsvormen staan, zullen de Toeslagen per Regel bij elkaar opgeteld worden en als 1 regel worden opgenomen op de Verkooporder / Faktuur. Indien dit niet gewenst is, bijvoorbeeld omdat het voor de klant niet transparant meer is, kan de Rubriek "Samentellen" op 'N' (uitgevinkt) blijven staan: er zal dan per Verkooporderregel een Kostenregel gegenereerd worden. Voor de volledigheid: indien de Toeslag Verpakkingenbelasting niet van toepassing is (Tarief 0,00) zal deze niet gegenereerd worden.



De Rubriek "Faktor hanteren" dient op 'J' te staan om het  DKK-Tarief te koppelen aan de Prijsfaktor van het Afleveradres (zie verderop). De Rubriek "Bedrag tonen in Netto Prijs" moet op 'N' gezet worden, zodat op de Verkooporderregel een niet van toepassing zijnde toeslag eenvoudig verwijderd kan worden.




Nu de DKK gedefinieerd is, kan per Verschijningvorm het Tarief opgenomen worden (Hoofdmenu,8,9,2,2).



Let op: Een Opbrengst-verhogende DKK op Verschijningsvorm wordt overruled door Opbrengst-verhogende DKK's bij Kontrakt/Debiteur, of Debiteur/Artikel, of Artikel/Verschijning, of Artikel.

Na 3x F1 wordt de funktie Raadplegen DKK-Tarieven van de gekozen Verschijningsvorm aangeroepen. Het is niet mogelijk om vanuit de Verschijningsvorm de DKK-Tarieven op te vragen. Het opnemen van een DKK-Tarief bij een Verschijningsvorm loopt dus altijd via Hoofdmenu,8,9,2,2. Met F4 wordt de DKK VERPAKBEL opgenomen bij de Verschijningsvorm.



Er wordt hier nog geen Tarief ingevuld. Dat gebeurt in de volgende stap.
Na F1, Esc komen we terug in Raadplegen DKK-Tarieven. Middels Shift+F4 gaan we vervolgens naar de DKK-Tariefstaffels. Met F4 kunnen we dan een DKK-Tariefstaffel toevoegen.

Er worden twee Tariefstaffels aangemaakt: één voor Prijsfaktor 0 en één voor Prijsfaktor 1. In dit voorbeeld houdt Prijsfaktor 0 in dat de Verpakkingstoeslag niet van toepassing is (Tarief is 0,00) en bij Prijsfaktor 1 voeren we het geldende Tarief per Verschijningsvorm in.





Let op: Geef hier het de Tarief per VS (Verschijningsvorm) op! Een Tarief per KG verwijst naar de Inhoud van de Verschijningsvorm en niet naar het gewicht van de Verschijningsvorm zelf. Een metalen drum van 1,2 KG heeft als Tarief dus 1,2 x 0,1126 = EUR 0,1350 per VS.

Welke Prijsfaktor van toepassing is, wordt bepaald door het Afleveradres van de Debiteur. Default staat de Prijsfaktor bij het Afleveradres op 0. Middels Hoofdmenu,2,2,2,1,2,F5 kan het Afleveradres gewijzigd worden. Op Blad-2 staat de Rubriek Prijsfaktor. Door in deze Rubriek een 1 in te vullen, zal de DKK-Tariefstaffel voor Prijsfaktor 1 gelden.




Klaar. In dit voorbeeld zal Debiteur HEART1 dus voor elke Levering van een Artikel in de Verschijningsvorm D10 een toeslag krijgen van EUR 0,1350 per geleverde Verschijning.



De Kostenregel zelf kan niet verwijderd worden. Vanuit het Menu Verkooporderregels kunnen middels Keuze J de DKK-Tarieven geraadpleegd worden. Vanuit deze funktie kunnen vervolgens DKK-Tarieven verwijderd of toegevoegd worden.




« Last Edit: January 28, 2008, 01:42:38 pm by Menno » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.032 seconds with 20 queries.