Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 11:37:04 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Genereren HPP vanuit Kontrakt, hoe zit dat?  (Read 1738 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 28, 2007, 09:22:37 am »

Ik heb eens getest wat een HPP item van een contract doet.

Op de kontraktregel heb ik voor de artikel/vrs het vinkje "HPP genereren" eens aangevinkt.

vervolgens heb ik via LOPBIVGN Genereren Prod. Inkoopbehoefte, voor dat artikel de behoefterun gedraaid, waarbij 'hpp items' mee moesten worden genomen. Vervolgens  gekozen voor optie 2 (LOIDRA, raadplegen besteladviezen op artikel). Aldaar kom je via <Shift F7- 2> in LOARVVRA Raadplegen verwacht Voorraadverloop (op artikel vrs).

In dat verwacht voorraadverloop zie je het zopas gegenereerde HPP item obv kontrakt niet terug. Wel de 'gewone' HPP items die vanuit de vraagvoorspelling zijn gegenereerd. Toch 'bestelt' 'ie wel de 1000 verschijningen die dat kontrakt groot is. Waarom wordt zo'n HPP item die geacht klient vast ligt, hier niet weergegeven?

Nu begrijp ik even niet waarom het HPP item wat gegenereerd wordt vanuit dat kontrakt, volledig op de eerste dag van dat kontrakt komt te liggen. Zijn die kontrakten soms bedoeld om in 1 keer de volledige kontrakthoeveelheid af te roepen? Ik had verwacht dat die begin en einddatum de termijn was, waarbinnen de klant via een x-tal bestellingen die kontrakthoeveelheid af zou roepen.

Daar er vaak klant-specifieke artikel /VERSCHIJNINGEN op zo'n kontraktregel voorkomen, leek het mij wel aardig om die klantspecifieke verschijningen buiten de vraagvoorspelling te houden, als er een kontrakt is. Maar als je nou in 1 keer die hele kontrakthoeveelheid moet produceren, dan staat het magazijn iets te vol. Derhalve zou ik die hoeveelheid willen 'verdelen' over verschillende weken. HOe kun je dat nou het beste sturen? Handmatig die HPPitems van dat kontrakt over verschillende datums verdelen, of toch maar gewoon mee laten prognotiseren via de vraagvoorspelling?


* lohirawx kontrakt.PNG (12.32 KB, 449x468 - viewed 141 times.)

* loarvvra hpp uit kontrakt.PNG (27.73 KB, 821x345 - viewed 124 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: August 28, 2007, 09:29:32 am »

Voor de volledigheid: Die inkomende behoefte van 1273 verschijningen op 31-8-2007, dat wordt veroorzaakt door dat HPP item wat via een kontraktregel is gegenereerd. Dát HPP item zie je niet, wel die van de vraagvoorspelling.

Het is wel duidelijk dat je dus 1 manier moet kiezen: HPP-items via de vraagvoorspelling genereren óf HPP genereren vanuit het kontrakt, niet beide tegelijk, want dat gaat dubbelop. (Tenzij je natuurlijk bewust de trendhoeveelheid van verkooporderregels die via een kontraktregel gaan, op 0 stelt)
Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #2 on: August 28, 2007, 02:08:39 pm »

Het is wel duidelijk dat je dus 1 manier moet kiezen: HPP-items via de vraagvoorspelling genereren óf HPP genereren vanuit het kontrakt, niet beide tegelijk, want dat gaat dubbelop. (Tenzij je natuurlijk bewust de trendhoeveelheid van verkooporderregels die via een kontraktregel gaan, op 0 stelt)

Ik ben dit niet met je eens. Jouw doel is om Kliënt-gerichte afspraken buiten de Prognose te houden: dus Kliënt-gerichte afspraken via handmatig cq. vanuit een Kontrakt gegenereerde HPP-Items en de overige Afzet middels Profit-Prognose. Het is nu al mogelijk om de afzet van een bepaalde Debiteur in zijn geheel buiten de Prognose te houden (Wijzigen Debiteuren, Blad-4 "Omzet buiten Prognose"). Indien gewenst kunnen we er eenvoudig voor zorgen dat als je bij de Artikel/Verschijning de Rubriek "C Klassifikatie Art/Vrs" aanvinkt, de afzet van de betreffende Artikel/Verschijning niet mee zal lopen in de Vraagvoorspelling.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: August 31, 2007, 02:23:49 pm »

Quote
Derhalve zou ik die hoeveelheid willen 'verdelen' over verschillende weken. HOe kun je dat nou het beste sturen? Handmatig die HPPitems van dat kontrakt over verschillende datums verdelen, of toch maar gewoon mee laten prognotiseren via de vraagvoorspelling?

Zonder dat ik me er inhoudelijk mee wil bemoeien, viel bovenstaande me op, wat je al eens vaker terzijde hebt genoemd, en daarom nooit antwoord hebt gekregen. Nu maar een keer wel : dit kan gewoon. Of dit momenteel ook automatisch (als onderdeel van het proces wat je hier gebruikt) kan weet ik niet (en zal wel niet), maar ergens zit een toets bij de HPP Items om een eenmaal gegenereerde regel uit te smeren over een op te geven periode. Dus :

Mocht het nuttig zijn voor jullie om dit toe te passen (en dat is al snel zo denk ik) dan kan dat gewoon, en dit inhangen in een elders geautomatiseerd stukje kan ook wel. Hooguit moet dan worden bepaald / vastgelegd wat de "uitsmeer periode" is. Hoef je nu geen antwoord op te geven; het gaat erom dat het zonder dat niet automatisch kan en ergens moet kunnen worden opgegeven.
Kost denk ik ergens tussen de 4 en 6 uur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.02 seconds with 20 queries.