Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 10:18:06 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Numeric overflow LOPBIVRA Behoefterun  (Read 2978 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 06, 2007, 10:27:59 am »

    DATUM  : 06-08-07    TIJD : 10:14:34          VISUAL FOXPRO         UID : DVM     
      KODE : 39       MESSAGE : Numeric overflow. Data was lost.                           
      AREA : 37         ALIAS : LOBT              INDEX : A1            ROW : 1031
      LINE :                                                                       
      STCK : SYERAH  SYER  ON...  LOBHOBTD  LOBHGN  LOPIGN  LOPBIVGN  LOPBIVRA  LOLG  LO  SYSA
              LOIN  PROFIT
      XST  : =MEEL=[LO][DATVAN_S]EscEscMouse6[LOLG]2[LOPBIVRA][DRGAAN_S]TabEnterF1[LOPBIVGN][DA
             TTOT_S]Tab[BANALYSE_S]TabEnter[HPPBRKN_S]TabEnter[BHARTSRT_S]Tab[BARTIKEL_S]11502T
             ab[USESCOPE_S] F1


Bij het genereren van de behoefterun toont profit deze geblokkeerde functie. Wat heb ik hier fout staan?
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 06, 2007, 11:15:01 am »

Je hebt ergens een behoefte gekreëerd die zo groot is, dat ze niet meer in de database geregistreerd kan worden. Veelal treedt zoiets op bij een deling door 0 (maar in theorie kan het ook zijn dat je ergens meer dan 99.9999,999 in een inhoud probeert te proppen). Ik zal zo eens even bij je op het systeem kijken. Als het erg voor de hand liggend is dat er op die plek iets fout gaat, kunnen we het wellicht met een formele melding afvangen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: August 06, 2007, 11:40:06 am »

Kan het ook zijn, dat de houdbaarheid hier parten speelt? Als ik naar het verwacht voorraadverloop kijk van de 11502 (artikelnummer) dan zie ik dat op 10-08-2007 de verwachte voorraad op een negatieve waarde uitkomt. In theorie is de voorraad dan dus 'op', en er moet weer 'aangevuld' worden.

op 28-02-2007 gaat echter de (al dan niet meer bestaande, net hoe je dat uit legt) voorraad over tht-datum. Daardoor wordt de voorraad dus nog negatiever.

Kan dit mogelijk ook (een deel van) de verklaring zijn?

De verwachte voorraad op 10-8-2007 raakt overigens negatief als gevolg van een HPP item (dus niet op basis van harde orders). Geen idee of dit invloed kan hebben. Ik zie in ieder geval nog geen extreme verbruiken / pboekingen / leveringen of andere vreemde mutatiehoeveelheden staan bij de 11502. (daarmee wil ik overigens nog niet beweren dat die niet bestaan)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: August 06, 2007, 03:24:07 pm »

Nou... ik denk dat jij ook in de stress zou raken als je voor het einde van de week nog 42.000 x 99.999 Kg moest produceren  Wink
Ik zou maar eens naar je HPP kijken, want daar klopt denk ik iets niet helemaal.

Oh ja, enne, voor het einde van de maand moet je nog ruim 200.000 x 99.999 kg produceren.

Nb: Maar goed dat je een geblokkeerde funktie krijgt; zo kan iemand teminste niet het Besteladvies omzetten in daadwerkelijke Produktieorders  Wink


* vvv.PNG (27.97 KB, 937x389 - viewed 165 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: August 07, 2007, 09:30:12 am »

Dan wordt het tijd dat we heel scherp gaan kijken naar de functie HPP genereren na het maken van een vraagvoorspelling. Deze HPP items ontstaan namelijk na het maken van de vraagvoorspelling, waarna je week voor week alle HPP items gaat genereren.

Ik wil best af en toe wat controleren, maar dit is gewoon niet grappig meer, dat je na het genereren van HPP items je nu ook moet gaan vergewissen van het feit of ze wel of niet goed zijn gegenereerd.  Shocked

Ik heb afgelopen donderdagmiddag gewoon de prognose bekeken, en volgens mijn rapport van vorige week bestond voor het door jouw genoemde artikelnummer een prognose van 42.143 voor week 32, en 46993 kg voor week 33, volgens het LRG model. Aangezien de laatste week bij dat model voor 33,3% de uitkomst van de prognose bepaald, kan het zijn dat de geefectueerde waarde iets hoger uitgekomen is, omdat mijn rapport iets eerder is gemaakt, en de LOST en LOH0 tabel die nodig zijn voor het effectueren van de vraag voorspelling niet bewaard waren, en dus binnen de kortste keren verdwenen waren. Het zou dus kunnen zijn dat de geefectueerde waarde daar iets van afwijkt. Desalniettemin hoort daar geen inhoud van 99999 bij, maar een inhoud van 1 kilo. (bulkartikel)

Om niet in de top 10 posters (qua aantal topics) te komen bij dit topic dan maar de vraag of jullie in de verbeteringsslagen die aangaande profit Prognose op stapel staan, ook alstublieft het genereren van de HPP items nog eens onder de loep willen nemen. Dit zou toch al gebeuren voor wat betreft het te effecueren aantal perioden. Zou je echter ook nog eens scherp willen bekijken wat er bij dat effectueren met de aantallen en inhouden gebeurt, want daar is iets vreselijk mis gegaan afgelopen week.

In ieder geval wel bedankt voor de tip, ik zal eerst wel even proberen of het opnieuw effectueren van de prognose's voor dit moment een oplossing is.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: August 07, 2007, 05:03:27 pm »

Na veel uitzoekwerk zijn we erachter dat iemand bij jullie dit uiteindelijk zelf heeft veroorzaakt.

Via 'Berekenen Prognose' wordt de Vraagvoorspelling berekend. Zoals je zelf (telefonisch) al aangaf zou het resultaat (Raadplegen Prognose) altijd in Verschijningen moeten staan. Maar ja, dan zou dit bij bulk niet werken, en o.b.v. instelling "Bulk J/N" bij de Verschijningsvorm is er iets opgenomen dat bulk wordt omgerekend volgens 1 eenheid = 1 verschijning; ofwel, in het Raadpleegoverzicht mag je een bulk-regel lezen als 'eenheden'.
Intern bevat de tabel echter 'Verschijningen', ofwel, de 42.143 zijn Verschijningen (berekend o.b.v. een W-Inhoud van 1 Kg).

Waar het fout gaat, is dat iemand bij de Artikel-/Verschijning 12058/BULK een Inhoud van 99999,000 heeft ingevuld. Dit is voor zover we kunnen achterhalen gebeurd op 31-07-2007, hetgeen dan ook meteen bevestigd dat je er vorige week geen last van had, en nu ineens (zonder Upgrade) het niet meer werkt. Mooi, zodra je nu de Prognose gaat omzetten in HPP, gaat hij HPP genereren voor het aantal Verschijningen uit de prognose. En tsja... je bulk verschijning heeft nu ineens een inhoud van 99999,000, en dus genereert hij 42.143 x 99999,000.

Genereren HPP zou kunnen worden aangepast m.b.t. het opnieuw uitvragen van de bulk indikator, en in dat geval een W-Inhoud van 1 te gebruiken; je lost het probleem ook op door bij Bulk-verschijningen geen inhoud op te nemen; die behoort op 1 te staan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: August 08, 2007, 08:26:22 am »

In plaats van zo veel typen kunnen we beter ervoor zorgen dat je bij Bulk geen andere Inhoud dan 1,000 kùnt opgeven.
99999 invullen voor Bulk is helemaal zo raar niet hoor, als je gewoon gebruiker bent ...
innocent
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: August 08, 2007, 08:54:09 am »

Dat lijkt mij ook. Had al mijn bedenkingen over het aanpassen van het genereren van HPP items (om daar alsnog de bulk indikator te respekteren), maar hetzelfde probleem treedt op als de Prognose 200 zakken (van 25 Kg) berekend en ze vervolgens zo'n zak een inhoud geven van 99999. Daarvan kun je nog zeggen 'moet je niet doen', maar bij bulk... Ik zal er even naar kijken...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: August 08, 2007, 09:11:51 am »

Bij deze aangepast. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=18670.0.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.091 seconds with 20 queries.