Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 01:02:59 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kostenregel toevoegen op geleverde verkooporder  (Read 3063 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: June 26, 2007, 12:32:46 pm »

Als ik aan een geleverde verkooporder een doorbelasting wil toevoegen, bv voor gemaakte laaduren of transportkosten, dan kan ik die alleen toevoegen middels een kostenartikel.

Dit vind ik vreemd.
Graag zou ik ook dienst-artikelen willen kunnen toevoegen.
Immers als ik bij toevoegen artikelen kijk zie ik de volgende definitie:

DIENSTENARTIKEL

Vergelijkbaar met een Kostenartikel, doch dan bedoelt om formeel te   
registreren dat er een Dienst is geleverd (zie ook de aangifte Omzet-
belasting, alwaar goederen en diensten van elkaar worden gescheiden).


mvg

Marco
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #1 on: July 12, 2007, 04:40:25 pm »

iemand?

Als ik aan een geleverde verkooporder een doorbelasting wil toevoegen, bv voor gemaakte laaduren of transportkosten, dan kan ik die alleen toevoegen middels een kostenartikel.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: July 16, 2007, 12:35:17 pm »

Op zich zit er wel iets in van wat je zegt. Alleen, ik denk niet dat dit dan uitpakt zoals we (het pakket) het willen.

Kosten, in de zin zoals jij ze ziet, zijn feitelijk altijd Diensten, althans, het is moeilijk om voorbeelden te vinden waarbij dat niet het geval zou zijn. Leg ook maar de link naar de DKK's, waar je -dan- formeel ook het "diensten" principe aan wilt koppelen zeker.

Daarnaast (en dat is denk ik het belangrijkste c.q. doorslaggevend) : Verwijzend naar btw perikelen zoals in het stukje helptekst genoemd (goederen vs diensten) wat met name bij "import" een rol kan spelen, denk ik dat we met z'n allen doorslaan als we dat erin zouden willen hebben. Althans, het lijkt mij nogal merkwaardig om (voorbeeldje wat niet hoeft te kloppen) een vrachtwagen met schoonmaakmiddelen uit de UK over te laten komen, om de transportkosten daarvan als dienst aan te merken, opdat je daarvan formeel geen btw aan je broek krijgt (ik weet het, het voorbeeld is niet uitgebreid genoeg).

Ik maak me er dan ook sterk voor dat de Diensten waar *wij* het over hebben, bijvoorbeeld ompakken betreft, of consultancy kosten uit het buitenland.

Ook als je gelijk hebt, gaan we er nog niet eens aan denken om de boel om te bouwen, tenzij jij ervoor betaalt (200++ uur is een aardige schatting). Maar je hebt denk ik toch geen gelijk ... (wel een aardige discussie denk ik).

 smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: July 16, 2007, 03:39:48 pm »

Klopt,

Alleen als ik het als een dienstartikel toeveog kan ik ook de kostprijs opgeven (bv ik betaal zelf 50 euro aan de vervoerder en reken 55 euri door)
Echter als ik een kostenartikel toeveog dan kan ik geen kostprijs opgeven en komt het als "100% winst" in de management overzichten

En dan lijkt het net of ik heel veel winst maak, terwijl ik alleen maar kosten doorbelast...

mk
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: July 17, 2007, 08:43:44 am »

Dan ben je de (Kosten) DKK's vergeten ... yes
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: July 17, 2007, 09:37:49 am »

die werken aleen maar als het vaste bedragen zijn, ingeval van doorbelaste transportkosten maakt het nogal wat uit of ik een drum per vliegtuig (spoed) of per boot naar china rammel...

« Last Edit: July 17, 2007, 11:59:36 am by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: July 17, 2007, 11:35:58 am »

Volgens mij kan dat ook "dynamisch" hoor. Vraag mij alleen niet hoe.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: July 23, 2007, 01:32:10 pm »

Er zijn denk ik meerdere mogelijkheden, maar het hangt er even vanaf wat je in deze precies wilt.

Ervanuitgaande dat je probleem is dat je kosten doorbelast via een Kostenregel, maar nergens op die order de echte kosten kwijt kunt, dan kun je dat via een normale DKK laten verlopen. Het tarief mag per order afwijken, maar dient wel een tarief per eenheid te zijn (en geen vast bedrag per zending of i.d.). Door het tarief op Verkooporderheaderniveau te definieren, zal ze vanzelf worden toegepast op alle regels van die VO.
Ofwel, als jouw zending 100 Kg bedraagt dan zou je middels een tarief van EUR 0,50 per KG ieder produkt op die V.O. met twee kwartjes per Kg in de kostprijs van je transport kunnen laten delen.

Er bestaan ook Opbrengst Verhogende DKK's welke je juist kunt gebruiken om een tarief door te berekenen aan de klant, en wel via de Verkoopprijs. Ofwel, stel dat je EUR 0,55 per Kg wilt doorberekenen, dan kun je het zo regelen dat je Verkoopprijs vanzelf 0,55 per Kg duurder wordt (in welk geval je niet expliciet Vrachtkosten separaat in rekening brengt; je hebt het dan verwerkt in je Verkoopprijs).

Hetzelfde geldt ook voor DKK's die een ander Artikel triggeren, bedoelt om bijv. een Herstruktureringsheffing via een separate regel in rekening te brengen (maar is opbrengstverhogend, en daarmee registreer je niet je eigen kosten).

Kortom, ervanuitgaande dat pas aan het einde van de rit weet hoeveel het vervoer gaat kosten, je dan je kosten-artikel toevoegt, en je tevens de aan jou berekende kosten ergens kwijt wilt, zou ik zeggen 'op dat moment een DKK toevoegen bij je VO met daarin het tarief, omgerekend naar het aantal eenheden'. Dat e.e.a. per boot of vliegtuig naar China gaat is dan bekend, en afhankelijk daarvan neem je een ander tarief op.

Merk op dat dit soort "buitenland" orders ook typisch de situatie is waarbij je dit (lekker) kunt toepassen, immers, je zult op dit soort orders geen deelleveringen hebben. Stel dat je nl. een deel van de order via een vliegtuig zou willen leveren, en een ander deel via een boot, dan ben je alsnog in de aap gelogeerd (hmm... of toch niet, immers via Routeplanning kun je ook nog DKK tarieven koppelen aan een Route, en aangezien je boot een andere Route zal zijn dan het vliegtuig...).

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.044 seconds with 20 queries.