Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:16:48 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: printfunctie 3.2.6.9.9.4 geleverde goederen aan klant toont "verkeerde" datum  (Read 2335 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: June 22, 2007, 03:01:25 pm »

Deze printfunctie geeft het volgende resultaat:

        LEV.DAT.    ARTIKELNUMMER    VVORM       INHOUDVRS  VERKOOPORD.  GELVRD  PRIJS/VRS.
        ==========  ===============  =======  ============  ===========  ======  ==========
        20-06-07    ASHL102010       431AI          25,000  20070530032     159       26,69

Echter de getoonde leverdatum is niet de leverdatum!

Wat hier gepresenteerd wordt als leverdatum is de geplande leverdatum zoals deze wordt opgegeven bij order-entry en niet de daadwerkelijke leverdatum!

Deze datum is dus in de praktijk zonder enige waarde.
Immers leverdatum reeel = werkelijke verzenddatum + dagen zoals opgegeven bij afleveradres


Daar deze functie niet de gewenste info geeft:

Is het mogelijk om op basis van werkelijke verzenddatum of werkelijke leverdatum de zendingen aan een klant te printen?
« Last Edit: June 22, 2007, 04:12:00 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: June 22, 2007, 03:29:04 pm »

Waar die funktie zich precies op baseert heb ik niet naar gekeken, maar, het is wellicht niet zo eenvoudig als het in eerste instantie lijkt.

Om te beginnen:

Bij de Verkooporder geef je de gevraagde-/geplande leverdatum op, en als jij daar vanaf wijkt, zul je dat op e.o.a. manier aan het systeem kenbaar moeten maken. Zo zal bijv. bij het maken van de Pakbon (Rapen & Goedkeuren Raaplijst)  kunnen worden aangegeven wanneer de goederen zijn verzonden.

Lastiger wordt het op het moment dat je dit soort funktionaliteit niet formeel gebruikt, danwel dit "automatisch wilt laten genereren door het systeem".

Kortom, geef jij (los van de geplande leverdatum) ergens expliciet de daadwerkelijke leverdatum aan en konstateer je daarna dat die expliciet opgegeven datum niet gerespekteerd wordt? of geef je eigenlijk niets expliciets aan, en denkt het systeem gewoon dat je op een eerdere dag een order voor een volgende dag hebt klaargezet?
Die documenten worden dan default opgemaakt op basis van de geplande datum, immers, als dit werkt op basis van de systeemdatum, dan zou jij vandaag geen goederen meer kunnen klaarzetten voor een vrachtwagen die maandagochtend vroeg (desnoods nog voordat het overige personeel er is) gaat rijden.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: June 22, 2007, 04:11:34 pm »

Het systeem toont nu de datum waarom de sales persoon het heeft gepland.

Echter wij zijn gewend om bij leverdatum te refereren aan de datum zoals deze wordt opgegeven op de vrachtbrief, daar dit de "werkelijke verzenddatum" is.
Ook zou het legitiem zijn te refereren aan een datum van verzending+ levertijd.

Maar mijns inziens is het refereren naar een statische waarde vanuit de verkooporderheader pertinent onjuist en is dat een datum waar zowel wij als onze klant weinig tot niets aan hebben.

vandaar de vraag:
Is het mogelijk om op basis van werkelijke verzenddatum of werkelijke leverdatum de zendingen aan een klant te printen?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: July 12, 2007, 08:06:50 pm »

Trouwens in de management overzichten gebruik je toch ook de werkelijke leverdatum en leverweek, en niet die uit de originele verkooporder header?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: July 16, 2007, 12:20:43 pm »

Helaas ... er is hier maar één ding aan de hand, en dat is dat de teksten rond de print iets anders suggereren dan dat ze doet. Ik bedoel, deze print is ooit (2000) voor iemand gemaakt die dat zo wilde hebben, en dat an dus niet zo maar worden veranderd. Wel zullen we betreffende teksten juist maken (Oorspronkelijke Leverdatum o.i.d.).

Dan wil je misschien weten wat het kost om het zo te maken zoals jij wilt (wat wel zo logisch is overigens) ... nou ... hoe langer ik naar die print kijk, hoe meer uur ik ervoor ga rekenen. Ik ben nu bij de 12 uur, en stop verder maar met kijken (maar goed, je mag me eraan houden hoor).

De print is kwa struktuur geheel opgezet rond de Leverdatum in de orderheader. Dus daar begint het feest al als je het over de Werkelijke Leverdatum wilt hebben. Dan is het geheel ook nog doorspekt met crediteringen, die, als je alles goed volhoudt het geheel nog een stuk ingewikkelder maken (ook die kijken nu alleen naar de orderheader).
Last but not least, de print is ontstaan voor Tankwagenleveranties (althans, een klant die alleen maar dąt doet) en dan voel je al wel (ik wel) waarom het (meer) normaal mag zijn dat de print werkt zoals ze werkt.

De funktie/print passen we dus wel aan op niet-misleidende teksten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: July 16, 2007, 12:28:40 pm »

OK,
Is duidelijk,
Waar kan ik trouwens eventueel wel dit soort info uit het systeem krijgen
Ik zou alleen nog iets van : leverbetrouwbaarheid" kunnen verzinnen, maar verder... ?

12 uur is trouwens wel pittig
Dan is denk ik de 8.3 functie gerbuiken goedkoper.

mk
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: July 16, 2007, 12:37:01 pm »

Trouwens in de management overzichten gebruik je toch ook de werkelijke leverdatum en leverweek, en niet die uit de originele verkooporder header?

Haha.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.025 seconds with 21 queries.