Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 01:01:28 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Terugboeken levering  (Read 4087 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« on: March 22, 2007, 12:32:07 pm »

Als je per ongeluk een levering gedaan hebt die niet correct was dan kun je deze terug boeken.

Prachtig maar bij de journalisering wil het systeem geld wegboeken naar nog te verz cred facturen. Waarom is dit wantr de goederen zijn niet gefactureerd dus hoeven ze ook niet gecrediteerd te worden.

Dirk-Jan
SE


* terugboeken levering.JPG (142.56 KB, 976x536 - viewed 194 times.)
Logged

Dirk-Jan
ma
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #1 on: March 22, 2007, 12:37:32 pm »

Formeel heeft de levering gewoon plaatsgevonden (kijk maar in de verkooporder)
Je kunt bij het terugboeken een nieuwe leverorder en creditorder laten aanmaken.

Je factureert dan gewoon de geleverde order en de teruggenomen order. Maar stuurt ze neit aan de klant (immers het materiaal is nooit bij hem geweest)

Door het werken met een "slimme" journaalpost aan de financiele zijde van jullie administratie kun je dan middels bv kruisposten de vordering en credit tegen elkaar laten weglopen en is alles ook financieel voldaan.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #2 on: March 22, 2007, 12:41:35 pm »

De functie mag alleen worden toegepast als de zaken nog niet gefactureerd zijn dus er is helemaal geen factuur gemaakt.

Dus nog te verzenden creditfacturen komt niet aan de orde.

Dirk-Jan
SE
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: March 22, 2007, 12:53:41 pm »

De functie mag alleen worden toegepast als de zaken nog niet gefactureerd zijn dus er is helemaal geen factuur gemaakt.

Of dat zo is weet ik niet (lijkt me echter sterk, want je levert, faktureert, en daarna stuur de klant iets terug omdat hij niet tevreden is), maar wat MdeKraa probeert duidelijk te maken is dat als je gebruik maakt van Terugboeken Levering, de debetorder gewoon blijft zoals ze is, hooguit komt de geleverde voorraad weer terug via een creditorder. Omdat de debetorder er is zal ze (ooit) gefaktureerd moeten worden en dient ze weg te vallen tegen de boeking van de terugboeking.

Merk op dat er tegenwoordig ook funktionaliteit is waarmee het rapen van een Raaplijstregel teruggeboekt kan worden. Die optie crediteert helemaal niets, en doet eigenlijk net alsof je niets verzonden hebt. In principe behoor je zoiets alleen toe te passen als jij de goederen nog in huis hebt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 22, 2007, 12:57:54 pm »

Goede morgen
Hoe kun je leveringen ongedaan maken. die niet gefactureerd zijn.
Heb de vraag zo een driekwart jaar via mail aan RM gesteld maar kan het antwoord niet meer vinden.
Jammer dat er toen nog niet gebruik gemaakt werd van het forum, want danhad ik het even kunnen opzoeken.
Dirk-Jan
SE

Vervolgens het antwoord.
Hallo Dirk-Jan,

Er zijn meerdere methoden, maar bijvoorbeeld vanuit Hmenu-3-2-3-1-Shift+F4 (Raadplegen/Invullen Raaplijst-regels) (LOLRRA) en dan F6 Trgbk.
Bleek dat wij toendertijd niet over de laatste up-grade beschikte.
Upgrade geinstalleerd en het werkte

Nadat we deze functie hebben toegepast kan ik de boekingen die oorspronkelijk met de levering te maken hebben gehad niet meer terug vinden. Net alsof het nooit heeft plaatst gevonden. Dat is in principe ook de bedoeling want je heb perongeluk iets verstuurd.
Dat er dan een boekingsgang ontstaat nog te verenden credit facturen begrijp ik niet.

Als jullie het zo laten OK maar dat betekend wel dat ik altijd ik hoop niet tte vaak de twee boekingen HANDMATIG moet verwijderen


Dirk-Jan

« Last Edit: March 23, 2007, 11:33:15 am by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: March 23, 2007, 01:03:11 pm »

Als jullie het zo laten OK maar dat betekend wel dat ik altijd ik hoop niet tte vaak de twee boekingen HANDMATIG moet verwijderen

Ik zou niet weten waarom (het laatste). Jij wel ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #6 on: March 23, 2007, 02:28:45 pm »

Wat anders

Financieel hebben er volgens het systeem geen boekingen plaatst gevonden. vervolgens wil het systeem een boeking gaan doen naar een rekening nog te verzenden credit nota's die nooit gemaakt gaan worden. Dus deze rekening zal lekker vol lopen want er wordt nooit afgeboekt. Moet je eenmaal per periode alsnog de voorraad naar de juiste voorraad rekeningen terug boeken negatief want de voorraad waarde mag niet worden verhoogd wat wel gebeurt als je de boeking door laat lopen.


Merk op dat er tegenwoordig ook funktionaliteit is waarmee het rapen van een Raaplijstregel teruggeboekt kan worden. Die optie crediteert helemaal niets, en doet eigenlijk net alsof je niets verzonden hebt. In principe behoor je zoiets alleen toe te passen als jij de goederen nog in huis hebt.

Als ik dit even goed lees dan heb ik mijn vraag verkeerd gesteld. Want ik bedoelde ermee niet gefactureerd en ook nog niet geleverd.
Als ik de verkeerde functie heb gebruikt dan beschouwen we dit maar als een eenmalige fout, deze paar boekingen krijgen we wel opgelost en in de toekomst gebruiken we juiste functie.

Wouter kun jij dan aangeven welke functie het dan moet zijn.


Dirk-Jan
SE


* Reour ontvangen.JPG (105.46 KB, 809x481 - viewed 164 times.)
« Last Edit: March 23, 2007, 02:36:05 pm by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: March 23, 2007, 02:53:30 pm »

Het terugboeken van een Raaplijstregel vind je terug bij Raadplegen Raaplijstregels.
Klinkt eigenlijk wel logisch niet  Wink

Nb: De Batchboekingen die je hebt zijn van Terugboeken Levering (middels creditorder).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #8 on: March 23, 2007, 04:18:49 pm »

Hallo Dirk-Jan,
Er zijn meerdere methoden, maar bijvoorbeeld vanuit Hmenu-3-2-3-1-Shift+F4 (Raadplegen/Invullen Raaplijst-regels) (LOLRRA) en dan F6 Trgbk.

Oke Wouter dat begrijp ik ook wel maar bovenstaande is ook raaplijsten dus geef mij even het pad.

Verder een prettig weekend gewenst aan jouw en al die hardwerkende collega's

Dirk-Jan
LA


« Last Edit: April 06, 2007, 03:13:51 pm by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.116 seconds with 21 queries.