Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:34:55 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Prijsafspraken per klant aan de inkoopzijde  (Read 3329 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: January 10, 2007, 03:13:29 pm »

Bedrijf HVC

Met de inrichting in HVC liepen we er al een keertje tegenaan: "inkoopafspraken per debiteur".
In HVC werken bij met het fenomeen "bruto inkoopprijs = bruto verkoopprijs". Klinkt een beetje raar maar is toch echt zo.
Tijd en ruimte tekort om dit allemaal via dit forum uit te leggen.

In de diepvrieswereld wordt er vaak met kortingspercentage's gewerkt. Niet een standaardkorting zoals WIJ dat ook gewend zijn. Nee, een korting die de diepvriesleverancier zelf afspreekt bij de klant en die ook voor ZIJN rekening komt.
Voorbeeld:
Klant A en klant B gaan via HVC diepvries bestellen er nog iemand is die hier ooit mee te maken heeft gehad?

Wouter weet volgens mij nog wel ergens iets af van deze wens, we hebben het toen eventjes op de lange baan gezet. Nu komt het toch weer terug (niet alleen bij diepvries trouwens, maar ook bij vlees).

Is hier enige functionaliteit voor?

ps. Ik vraag me trouwens af of deze info wel geschikt voor het forum gezien de openheid mbt werkwijze e.d.  Shocked
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 10, 2007, 03:13:29 pm »

ps. Ik vraag me trouwens af of deze info wel geschikt voor het forum gezien de openheid mbt werkwijze e.d.  Shocked

Als je je dat afvraagt, doe het dan NIET !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 15, 2007, 05:43:50 pm »

OK, je hebt gelijk  ;)
Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik geen antwoord op mijn vraag wil  yahoo
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 15, 2007, 08:55:12 pm »

In HVC werken bij met het fenomeen "bruto inkoopprijs = bruto verkoopprijs".

Strikt genomen zou ik zeggen "dit moet je omdraaien".
Bruto verkoopprijs = bruto inkoopprijs.

Wiskundig gezien zal bij een vergelijking A = B ook wel gelden dat B = A, maar wat ik bedoel is dat je een verschil kunt lezen tussen "ik bepaal mijn verkoopprijs op basis van de inkoopprijs" danwel "ik bepaal mijn inkoopprijs o.b.v. de verkoopprijs".

Als de bruto verkoopprijs gebaseerd wordt op de bruto inkoopprijs, gebeurt dit door de inkoopprijs (LOPLTV) als basis te laten gelden voor de verkoopprijs. Die inkoopprijs is de normale inkoopprijs zoals iedere andere Profit-gebruiker deze ook kent, d.w.z. uitgaande van Hmenu-4-6 en niet Artikelmenu-H.

Die Inkoopprijs kan (momenteel) niet afhankelijk van een Debiteur worden vastgelegd, waarmee het antwoord op jouw vraag "nee" is. Maar ja, met maatwerk kan dat natuurlijk altijd "ja" worden.  ;)

Merk op dat dit dan overal waar iets "uitbesteedt" wordt aan een Leverancier van toepassing zou moeten zijn (dan is ook de debiteur bekend).

Tip: Misschien kun/mag je het wel zo draaien dat die korting die die leverancier rechtstreeks met jouw klant regelt, rechtstreeks door die leverancier met jouw klant afgerekend wordt, bijv. als een soort 'kommissie'.  Misschien nog niet zo vreemd ook, als je bedenkt dat niemand anders kan kontroleren dat jij voor een 2% extra korting klant inkoopt, maar verkoopt aan een gewone klant (en dus zelf 2% extra hebt).

Naast jullie is er voor zover ik weet niemand die dit mechanisme gebruikt (danwel maatwerk heeft laten maken wat hierop voortborduurt).
« Last Edit: January 15, 2007, 09:02:04 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 18, 2007, 08:57:42 am »

Quote
Die Inkoopprijs kan (momenteel) niet afhankelijk van een Debiteur worden vastgelegd, waarmee het antwoord op jouw vraag "nee" is. Maar ja, met maatwerk kan dat natuurlijk altijd "ja" worden.  ;)
Duidelijk, ik wilde dan hierbij de kosten van het maatwerk aanvragen.

Ik denk in de volgende richting:
Nu leg ik de vaste prijzen vast via Hmenu 4-6. De kunnen nu uitsluitend per leverancier vastgelegt worden.
Ik zou graag willen dat ik deze ook per combinatie leverancier-debiteur kan vastleggen, met dezelfde opties voor het vastleggen van de prijs (dus kortings%, nettoprijs etc.) Uiteraard moet het ook mogelijk blijven om een prijs per leverancier vast te leggen (en dus niet per combinatie leverancier-debiteur). Daarnaast moet de combinatie leverancier-debiteur meegenomen worden naar de inkooporder (die per debiteur wordt uitbesteed Hmenu 3-1-9-9) en moet deze in de statistieken komen met de juist kostprijs. Merk op dat wij een faktuurcontrole gebruiken waarbij wij kunnen aangeven dat we deze danwel bruto danwel netto willen controleren.

Dus, dezelfde opties als per leverancier, maar nu met (optie) de combinatie debiteur erbij.






* 200701180853.PNG (28.89 KB, 685x456 - viewed 195 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 18, 2007, 10:02:17 am »

Edit: Toch nog eventjes een aanvulling.

We maken nu in de praktijk ook mee dat het per klant verschilt wat de inkoopkorting is, per leverancier.
Voorbeeld:
HVC krijgt voor Klant A bij de leverancier 15% korting
HVC krijgt voor Klant B bij (dezelfde) leverancier 7% korting, bijvoorbeeld omdat de leverancier de klant zelf aflevert, omdat het een vroegere klant van de leverancier etc.

Kortom, eigenlijk missen we nog een functie waarbij je kunt zeggen: Klant A krijgt 15% voor deze crediteur, Klant B krijgt 7% voor deze crediteur. Het is maar een ideetje, Wouter weet wel wat ik bedoel denk ik  smile

Misschien handig om direct mee te nemen in de aanbieding? Dus als 2e optie waarbij je kunt zeggen wat de korting per debiteur is voor een bepaalde leverancier (dus overrulend voor de korting die bij Hmenu 4-6) staat.

Misschien is mijn idee niet helemaal zuiver uit te voeren, maar het probleem is denk ik wel duidelijk  Cool
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 18, 2007, 10:54:27 am »

Bij de aanbieding ook rekening houden met het Prijsreglement v/e Debiteur en met de redundant opgeslagen prijzen bij het Assortiment v/e Debiteur i.v.m. de webshop.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: January 18, 2007, 11:02:13 am »

Edit: Toch nog eventjes een aanvulling.

Snap je het straks zelf nog wel ?  Eek !

Toch nog een vraagje :
Als ik zie wat je nu erbij wilt ... hoe doe je dat op dit moment dan ? ("niet" is een antwoord).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 18, 2007, 11:06:24 am »

Tja....niet inderdaad. Op dit moment komen er 2 leverancier bij waarbij dit gaat spelen. Voorheen hebben we dit altijd afgehouden maar nu lopen we er toch steeds weer tegen aan.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.038 seconds with 21 queries.