In HVC werken bij met het fenomeen "bruto inkoopprijs = bruto verkoopprijs".
Strikt genomen zou ik zeggen "dit moet je omdraaien".
Bruto verkoopprijs = bruto inkoopprijs.
Wiskundig gezien zal bij een vergelijking A = B ook wel gelden dat B = A, maar wat ik bedoel is dat je een verschil kunt lezen tussen "ik bepaal mijn verkoopprijs op basis van de inkoopprijs" danwel "ik bepaal mijn inkoopprijs o.b.v. de verkoopprijs".
Als de bruto verkoopprijs gebaseerd wordt op de bruto inkoopprijs, gebeurt dit door de inkoopprijs (LOPLTV) als basis te laten gelden voor de verkoopprijs. Die inkoopprijs is de normale inkoopprijs zoals iedere andere Profit-gebruiker deze ook kent, d.w.z. uitgaande van Hmenu-4-6 en niet Artikelmenu-H.
Die Inkoopprijs kan (momenteel) niet afhankelijk van een Debiteur worden vastgelegd, waarmee het antwoord op jouw vraag "nee" is. Maar ja, met maatwerk kan dat natuurlijk altijd "ja" worden. ;)
Merk op dat dit dan overal waar iets "uitbesteedt" wordt aan een Leverancier van toepassing zou moeten zijn (dan is ook de debiteur bekend).
Tip: Misschien kun/mag je het wel zo draaien dat die korting die die leverancier rechtstreeks met jouw klant regelt, rechtstreeks door die leverancier met jouw klant afgerekend wordt, bijv. als een soort 'kommissie'. Misschien nog niet zo vreemd ook, als je bedenkt dat niemand anders kan kontroleren dat jij voor een 2% extra korting klant inkoopt, maar verkoopt aan een gewone klant (en dus zelf 2% extra hebt).
Naast jullie is er voor zover ik weet niemand die dit mechanisme gebruikt (danwel maatwerk heeft laten maken wat hierop voortborduurt).