Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:28:42 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Marge op gerealiseerd overzicht IC leveringen  (Read 6988 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: January 10, 2007, 08:25:35 am »

Ik heb vorige week alle kortingspercentage's voor IC leveringen aangepast in functie LODARA4.
In plaats van een vaste faktuurkorting bestaan er nu kortingen per artikelgroep (variënd per artikelgroep).
Nu merk ik dat in de prijsbepaling de prijs wel goed berekend wordt (op de orderregel Shift F4 , L) maar dat de fakturatie echter onjuist is. Er wordt tegen het brutobedrag, in dit geval 1,75 per V gefaktureerd terwijl dit 1,40 per V zou moeten zijn.
Zie als voorbeeld GELDER order 20070104528 regel 2 en faktuur 1016850 regel 1530.

Ook in de statistieken van HVC gaat het mis (logisch als het bij GELDER ook mis gaat). Hier wordt een marge van 0% weergegeven (inkoop = verkoop).

Kan dit z.s.m. aangepast worden zodat wij de faktuur van vorige nog kunnen laten vervallen en opnieuw draaien?
We hebben nu naar HVC het brutobedrag gefaktureerd ipv het nettobedrag.


« Last Edit: January 10, 2007, 09:28:16 am by DKN » Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 10, 2007, 09:35:39 am »

Als je nog eens wat weet, met je "V" ...  spiteful

Ik zou het eigenlijk wel handig vinden dat je wat meer tijd neemt om dit soort zaken te testen, voordat het je in produktie overkomt.
Dit geldt bijna nog meer voor ons dan voor jullie, omdat wij onder druk staan om het voor jullie snel op te lossen.
Ook weet je dat het voor ons absoluut onmogelijk is om jullie inrichting door te testen, al was het maar omdat die zo elementair is dat je die zelf niet eens kent ...  fool  smile

Zelf weet je als eerste hoe complex (viaviaviavia) het V verhaal is, en dat je domweg mag verwachten dat iets wat je in deze voor het eerst gebruikt, wel ergens niet zal werken. Al willen wij 100 keer niet dat het zo uitpakt, en ook al zijn we het 1000 keer zo ook niet gewend, het is intussen wel bewezen op dit gebied.

Je bent lekker ad-hoc, "durft" van alles, springt in alle diepten, maar ik vind dat het (zo) niet kan.
Dat je (jullie) je daarbij zelf als eerste uitermate reëel opsteld is heel goed, maar doet niets af aan het gegeven dat het KAN gebeuren dat wij een keer niet op stel en sprong tijd hebben voor jullie. En dan zeg ik : als je het kon vermijden middels gedegen testen, dan ligt het ook aan jezelf dat je moet wachten op een oplossing. En het is vervolgens ook NIET de beoeling dat omdat wij ergens langer over doen, we "daardoor" wel jullie database mogen korrigeren.

Ook aangaande het laatste weet ik dat je dat niet eens verlangt. Maar dat houdt nog niet in dat wij ons daarbij gelukkig voelen.
Ok ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 10, 2007, 09:48:22 am »

Quote
Als je nog eens wat weet, met je "V" ... 
Misschien helpt e.e.a. als ik je zeg dat het ook bij de verschijning "kg" gebeurt. Order in GELDER 20070104528 regel 4 en faktuur 1016850 regel 1532.

Zonder te willen ontkennen dat je gelijk hebt: Volgens mij gaat het hier over standaard functionaliteit.
Er is voor ons niets aangepast v.w.b. het registeren van een korting per productgroep danwel hoofdgroep.
Hetgeen wat voor ons aangepast is betreft het opnemen van de korting per productgroep in het assortiment.

Ik (en misschien is dat wel fout) ga er vanuit dat als iets standaard functionaliteit is, gewoon werkt. Moet ik dan voordat ik de korting per groep wil registeren alles doortesten, tja... misschien wel.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #3 on: January 10, 2007, 09:48:22 am »

Kan het zijn dat eerste de Verkooporder is toegevoegd en dat pas daarna alle kortingspercentages voor IC-Leveringen zijn aangepast ??
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 10, 2007, 09:48:22 am »

Dat *zou* kunnen maar dat geloof ik in dit geval niet. Als ik naar de prijsbepaling ga kijken staat daar toch echt de juiste korting. Deze zou er volgens mij niet staan als ik de VO eerder gemaakt zou hebben.

Maar goed, het *kan* wel.



* 200701101017.PNG (12.85 KB, 674x260 - viewed 183 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : GE
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #5 on: January 10, 2007, 09:48:22 am »

Raaplegen Prijsbepaling geeft de prijs zoals die OP DIT MOMENT geldt, en niet de prijs ten tijde van het toevoegen van de Verkooporderegel. Dus dat de korting er ook staat komt door dat deze korting 'nu' wordt gevonden.
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 10, 2007, 09:48:22 am »

OK, dat wist ik niet maar ik betwijfel het wel  ;) Ik kan me herinneren dat we ooit zuivel tegen inkoop verkochten  spiteful en dat ik bij de prijsbepaling kon zien waar het mis ging. Toen de aanpassing (waarmee de goede prijs bepaald werd) overgezet was, gaf de prijsbepaling nog steeds hetzelfde aan hoor...
Ik heb toen ieder artikel moeten wijzigen waarna pas in het overzicht prijspaling aangegeven werd wat de nieuwe prijs werd/was.

Al goed, Order in GELDER 20070105439 is ingevoerd nadat de korting is aangepast. En ook bij deze order gaat het fout. Regel 3, op faktuur 1016850 regel 1564.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #7 on: January 10, 2007, 01:42:34 pm »

Probleem is opgelost. Bij IC Leveren tegen Verkoopprijs werd de Korting niet verwerkt in de IC-Verkooporderregel.
De bestaande Verkooporderregels kan ik niet meer aanpassen. Het heeft daarom ook geen zin om de Fakturen te laten vervallen en opnieuw te Faktureren. Sad
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 10, 2007, 01:46:30 pm »

Is het dan wel zo dat nog niet gefactureerde orderregels maar wel geleverde, wel juist gefactureerd worden?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 10, 2007, 01:47:45 pm »

Quote
Probleem is opgelost
Staat dit inmiddels op mijn systeem?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 10, 2007, 01:53:13 pm »

Quote
Raaplegen Prijsbepaling geeft de prijs zoals die OP DIT MOMENT geldt, en niet de prijs ten tijde van het toevoegen van de Verkooporderegel
Hier zou dan toch nu de korting van (in dit geval) 20% moeten staan?  ;)


* 200701101349.PNG (14.86 KB, 593x253 - viewed 163 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: January 10, 2007, 02:14:03 pm »

Het laatste weet ik niet, hetgeen daarvoor : Ja, 5 minuten geleden (niet langer). Edit (20 minuten; was de typetijd vergeten)

Quote
Ik (en misschien is dat wel fout) ga er vanuit dat als iets standaard functionaliteit is, gewoon werkt. Moet ik dan voordat ik de korting per groep wil registeren alles doortesten, tja... misschien wel.

Nee, dat is onzin natuurlijk. Echter, het aantal kombinaties wat je kunt maken is ietwat ongelimiteerd. Dus, in dit geval betrof het dan inderdaad toch funktionaliteit die rond jullie is ontstaan, ook al werd eerder de "V" gesuggereerd wat het niet bleek te zijn.
Het gaat er echter om, dat ook al zou het bestaande funktionaliteit betreffen (wat je al niet kunt beoordelen, zie je eigen idee eerder vandaag (want je had geen gelijk  smile) je kunt eigenlijk nooit de kombinaties beoordelen. Als je nu nagaat dat er tegen de 70 manieren van Prijsregistratie bestaan, die sowieso allen gestapeld kunnen werken, maar waarbij het iedereen duidelijk zal zijn dat er echt niemand bestaat die ze alle 70 tegelijk gebruikt, dan moet jij maar afwachten of jouw stuk of 4 in kombinatie het doen zoals verwacht. En let wel, ook wij weten dat formeel niet, want zo wordt de funktionliteit niet ontwikkeld. Niet voor niets noemde ik het begrip "elementair", waarmee ik bedoel dat iedere (betreffende) funktionaliteit in zijn eentje werk verricht, dus zonder wetenschap van funktionaliteiten eromheen. Simpel voorbeeld :

Als we Prijsregistratie (Korting) 1, 2, 3 en 4 hebben, dan testen wij niet
1 + 2
1 + 3
1 + 4
2 + 3
2 + 4
3 + 4
1 + 2 + 3
1 + 2 + 4
1 + 3 + 4
2 + 3 + 4
1 + 2 + 3 + 4

(wij testen wel :
1
2
3
4
)

waarom niet ? wel, omdat we er 70 hebben, en het gewoon onmogelijk is (en op mijn rekenmachien die ik heb overgehouden van de HTS niet meer dan 69! kon worden ingevuld, haha).
Als je weet hoeveel 69! is, dan weet je ook hoe groot de kans is dat jij iets gebruikt wat een ander ook al gebruikt (en wat zich dus heeft bewezen).

Let wel, ik zeg hiermee absoluut niet dat als je niets test het ook fout zal zijn, omdat wij niet alleen alle elementen wel degelijk testen, maar ook e.e.a. dusdanig in elkaar zetten dat het verantwoord is om zo te werken. Fouten kunnen we echter altijd maken waaronder met name denkfouten (als je vindt dat een object zelfstandig is, moet je wel oppassen dat 'ie ook de toekomst aankan wat dat betreft).

Alles bij elkaar is het niet voor niets dat jij gemiddeld meer dingen tegenkomst dan een ander : je test minder.
Let wel, ik heb hier eigenlijk geen oordeel over de mate van testen, waarbij het immers zo is dat van alle klanten er slechts een handvol formeel Profit-Base-Test hanteren, om de funktionaliteit na een uppgrade eerst zelf door te testen. Ofwel, het is geaccepteerd binnen "onze wereld" (Heart-Profit) dat je zonder testen in zo'n diepe kunt springen. Maar pas op, want dat is niet gelijk aan wat jij nu hebt gedaan : een zeer generiek iets als een andere prijsstruktuur hanteren, zonder dit eerst goed door te testen in de Testbestanden. Dus, dàt moet wel ... vinden wij.

 secret
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #12 on: January 10, 2007, 02:18:11 pm »

Is het dan wel zo dat nog niet gefactureerde orderregels maar wel geleverde, wel juist gefactureerd worden?
Nee deze regels zullen niet juist worden gefaktureerd omdat de korting niet in de Verkooporderregel staat en dus ook niet kan worden toegepast. Sad
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #13 on: January 10, 2007, 02:19:07 pm »

De aangepaste funktie staat al bij jullie op het systeem (Profit opnieuw opstarten !)
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #14 on: January 10, 2007, 02:25:40 pm »

Quote
Nee deze regels zullen niet juist worden gefaktureerd omdat de korting niet in de Verkooporderregel staat en dus ook niet kan worden toegepast.
Pff, dat is echt heel lastig, hoe ga ik daar nu weer uitkomen? Kijk, ik de faktuur die al gemaakt is kan middels een creditnota wel corrigeren, maar nu krijg ik straks een faktuur met de helft die goed gaat en de andere helft die niet goed gaat. Is daar echt niets aan te doen?  Cry
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.031 seconds with 21 queries.