Het laatste weet ik niet, hetgeen daarvoor : Ja, 5 minuten geleden (niet langer). Edit (20 minuten; was de typetijd vergeten)
Ik (en misschien is dat wel fout) ga er vanuit dat als iets standaard functionaliteit is, gewoon werkt. Moet ik dan voordat ik de korting per groep wil registeren alles doortesten, tja... misschien wel.
Nee, dat is onzin natuurlijk. Echter, het aantal kombinaties wat je kunt maken is ietwat ongelimiteerd. Dus, in dit geval betrof het dan inderdaad toch funktionaliteit die rond jullie is ontstaan, ook al werd eerder de "V" gesuggereerd wat het niet bleek te zijn.
Het gaat er echter om, dat ook al zou het bestaande funktionaliteit betreffen (
wat je al niet kunt beoordelen, zie je eigen idee eerder vandaag (want je had geen gelijk
) je kunt eigenlijk nooit de kombinaties beoordelen. Als je nu nagaat dat er tegen de 70 manieren van Prijsregistratie bestaan, die sowieso allen gestapeld
kunnen werken, maar waarbij het iedereen duidelijk zal zijn dat er echt niemand bestaat die ze alle 70 tegelijk gebruikt, dan moet jij maar afwachten of jouw stuk of 4 in kombinatie het doen zoals verwacht. En let wel, ook wij weten dat formeel niet, want zo wordt de funktionliteit niet ontwikkeld. Niet voor niets noemde ik het begrip "elementair", waarmee ik bedoel dat iedere (betreffende) funktionaliteit in zijn eentje werk verricht, dus zonder wetenschap van funktionaliteiten eromheen. Simpel voorbeeld :
Als we Prijsregistratie (Korting) 1, 2, 3 en 4 hebben, dan testen wij
niet1 + 2
1 + 3
1 + 4
2 + 3
2 + 4
3 + 4
1 + 2 + 3
1 + 2 + 4
1 + 3 + 4
2 + 3 + 4
1 + 2 + 3 + 4
(wij testen wel :
1
2
3
4
)
waarom niet ? wel, omdat we er 70 hebben, en het gewoon onmogelijk is (en op mijn rekenmachien die ik heb overgehouden van de HTS niet meer dan 69! kon worden ingevuld, haha).
Als je weet hoeveel 69! is, dan weet je ook hoe groot de kans is dat jij iets gebruikt wat een ander ook al gebruikt (en wat zich dus heeft bewezen).
Let wel, ik zeg hiermee absoluut niet dat als je niets test het ook fout zal zijn, omdat wij niet alleen alle elementen wel degelijk testen, maar ook e.e.a. dusdanig in elkaar zetten dat het verantwoord is om zo te werken. Fouten kunnen we echter altijd maken waaronder met name denkfouten (als je vindt dat een object zelfstandig is, moet je wel oppassen dat 'ie ook de toekomst aankan wat dat betreft).
Alles bij elkaar is het niet voor niets dat jij gemiddeld meer dingen tegenkomst dan een ander : je test minder.
Let wel, ik heb hier eigenlijk geen oordeel over de mate van testen, waarbij het immers zo is dat van alle klanten er slechts een handvol formeel Profit-Base-Test hanteren, om de funktionaliteit na een uppgrade eerst zelf door te testen. Ofwel, het is geaccepteerd binnen "onze wereld" (Heart-Profit) dat je zonder testen in
zo'n diepe kunt springen. Maar pas op, want dat is niet gelijk aan wat jij nu hebt gedaan : een zeer generiek iets als een andere prijsstruktuur hanteren, zonder dit eerst goed door te testen in de Testbestanden. Dus, dàt moet wel ... vinden wij.