Marco,
Maar dan zit ik nog niet op mijn voorbeeld, waar ik een "vast" tarief per zending wil toekennen per levering.
Zeg dat dan meteen.
Als je dit werkelijk wilt, zit er niets anders op dan het aan te passen zoals je wilt, met de garantie dat je een keer die Kosten niet faktureert (zie eerder betoog van mijn kant) of het wordt onbetaalbaar. Merk svp op dat wij er niets aan kunnen doen dat je iets wilt wat feitelijk onmogelijk is, eraan denkend dat er geen "logistiek" bestaat rond het optreden van die kosten, als je eìgenlijk geen koppeling met de produkten wenst (en het ook automatisch wilt laten werken).
Denkelijk bestaan nu de volgende opties :
1.
Letterlijk doen wat je wilt, c.q. waarvan je denkt dat je ermee uit de voeten kunt;
De "Leverdatum" van de Kostenregel zal dan worden gerespekteerd bij de Fakturering, waarbij je vooral in de gaten moet houden dat als je faktureert maar niets levert, die Kostenregel dùs wordt gefaktureerd. En ook :
Als je te vroeg levert, zal de Kostenregel niet worden gefaktureerd.
Hierbij hoort een Bedrijfsparameter, aangezien het niet mogelijk is om iedereen met deze werkwijze te konfronteren, een werkwijze die fishy is.
De garantie dat de werking rond de Fakturering consistent blijft krijg je niet; wel willen wij net zo lang als dat het moet op basis van regie blijven vervolmaken. N.b.: Ik doel hier op zaken als het te vroeg leveren, en bij een latere Faktuurrun (de Datum voldoet nu) de Faktuur voor de Kosten toch niet wordt gegenereerd, omdat de Status al F is, of , de Faktuur er toch wel uit komt maar de Status geen F wordt, enz. enz. enz.
Kosten 5 uur.
2.
Idem als 1, maar nu inklusief de voorziening dat het Kostenartikel wordt gerelateerd aan de Artikelregels die erboven staan.
Geen degelijke methode (voor de gebruiker), aangezien je binnen dat deel wat erboven staat weer Deelleveringen zou kunnen doen, en je eigenlijk maar moet afwachten of wat er gebeurt je aanstaat. Beter : er zijn hier best wat mogelijkheden, die wij even niet voor je uitwerken, en ook als je het zelf doet zullen we langer bezig zijn met dáár weer op te schieten, dat het het werk zelf te boven gaat (goed, mag normaal zijn in dit land).
16 uur extra.
3.
Het ontwikkelen van een DKK die werkt per Levering.
Ook deze methode stinkt, omdat je normaliter (*) op deze manier niet op voorhand de "Kostenregel" op de juiste plaats weet te positioneren, feitelijk omdat je -letterlijk genomen- niet op voorhand weet wat je levert (zie weer Deellevering binnen de Deellevering).
* Alles kan, en reken daarvoor 12 uur extra.
Een nieuwe DKK kost 44 uur.
4.
Een hele andere methode, die met als trigger de Levering, de Kosten aan de Verkooporder toevoegt (onderaan), die aldus meteen zullen worden meegenomen bij de (eerstvolgende) Fakturering.
Dit lijkt nog de beste methode, met wèl als nadeel dat je e.e.a. (Orderevestiging) formeel niet op voorhand aan de klant kunt duidelijk maken.
Merk wel op dat een methode als deze, op zichzelf zo "degelijk" is, dat ieder blikje wat je levert, vanzelf gepaard zal gaan met zo'n Kostenregel voor jouw vaste bedrag. Wel zul je een als overbodig geachte Kostenregel kunnen Verwijderen, dan wel de Verkoopprijs daarvan kunnen aanpassen.
9 uur (uitgaande van een vaste prijs voor iedereen (!)).
Wat je wilt is best logisch, maar ja ...
Peter