Heart-Profit ERP
April 04, 2025, 02:55:57 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:

Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: toeslag kosten bij intern vervoer  (Read 46 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable

View Profile
« on: March 03, 2025, 03:31:33 pm »

Bij onze locatie in Almelo hebben we drie productielijnen met daarbij één voorraadlocatie voor de grondstoffen.
Op zich gaat dat altijd goed omdat de juiste grondstoffen altijd bij de juiste fabriek worden gelost.
Maar....nu rijden we bepaalde grondstoffen met een eigen vrachtauto van de ene fabriek naar de andere zonder dat we daarbij een voorraadboeking doen.
Dat Heart Profit dan geen boeking maakt is helder.

Maar ja hoe krijg ik die extra kosten dan in Heart Profit?  Nu zat ik zelf het volgende te denken: We boeken dagelijks de werkelijke verbruiken per productie-order af en dacht misschien kan ik een receptregel toevoegen per recept waar die twee betreffende grondstoffen in voorkomen. (gaat om twee grondstoffen).  Daarmee wordt er dekking gegenereerd voor onze afdeling transport en wordt het product ook iets duurder, wat feitelijk ook zo is.

En misschien kan Heart dat ook berekenen bij het maken/genereren regels van een productieorder.
Mijn basisprincipe is: Als je "if-than" kunt zeggen is het te automatiseren. Bijvoorbeeld IF grondstof X in recept met hoeveelheid Y dan toevoegen bewerking Z van zoveel minuten.
En desgewenst kunnen we dan bij het handmatig boeken van alle grondstoffen nog e.e.a. aanpassen mochten de werkelijke verbruiken van die twee betreffende grondstoffen behoorlijk afwijken vd norm.
Maar wellicht hebben jullie een beter idee?  Maar wat we niet willen is interne voorraden per fabriek.

Maar begrijp ook dat dit misschien een lastige vraag is.
Hoor het wel even waarvoor dank.

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner

View Profile WWW
« Reply #1 on: March 03, 2025, 04:30:06 pm »

Maar wat we niet willen is interne voorraden per fabriek.

Ik quote deze maar even, want daar gaat het dus om. Als ik je verhaal zo lees zou ik zeggen "geen probleem". In Profit kunnen we formeel met meerdere Lokaties werken en weten we (dus) de behoefte aan welk produkt op welke Lokatie. Maar ja, daar hoort dus ook voorraad bij op een Lokatie (en dus ook het formeel ontvangen en overboeken per Lokatie) en daarvan stel je expliciet dat je dat niet wil.  Het is dus niet zo dat Profit geen boeking maakt, maar dat jullie de boeking niet wensen te registeren  Wink

Wat wil je wel? Een toeslag ergens in opnemen omwille van de "extra kosten". Door een Receptregel toe te voegen?.

Met "niet de werkelijkheid nadoen" wordt het meestal ook lastig om ergens over na te denken. Je loopt tegen problemen aan waar je ook weer een oplossing voor moet vinden.
Een extra Receptregel toevoegen. Ja, kan, maar geen Artikelregel, want je verbruikt niet meer-/minder grondstof.
Een Bewerking... Zou kunnen werken immers, werkt kostprijs verhogend en genereerd daarmee een dekking voor afdeling transport. Maar... in welke eenheid wilde je zo'n bewerking vastleggen? In KG of TN? En wat nu als je meer (of minder) op een order produceert? ga je dan de P.O. herberekenen? Je weet pas achteraf hoeveel er écht geproduceerd is, dus moet je oppassen dat dát niet gaat tegenhouden dat er geen prijs bepaald kan worden omdat je de totale output van de P.O. nog niet weet.
En, die vrachtwagen die moet rijden... die moet voor 100 Kg vast net zover rijden als voor 5000 Kg.

Maar, er zullen oplossingen in die hoek zitten. Een Bewerking leidt tot een opslag op een separate Grootboekrekening.
Je kunt misschien ook iets met een percentage kostprijsopslag doen.

Pas alleen wel op, want waar je zegt dat het "maar" om twee grondstoffen gaat had ik liever dat je zou zeggen dat het maar om twee Recepturen ging. Ik bedoel, als het "zand" betreft komt dat alsnog in ieder Recept voor, en is je oplossing ineens een stuk minder leuk geworden.

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable

View Profile
« Reply #2 on: March 05, 2025, 08:18:46 am »

Goedemorgen Wouter,

Inderdaad willen wij die interne verplaatsing van de grondstoffen niet registreren omdat we de voorraad niet per locatie registreren.
Maar niet de werkelijkheid na doen is eigenlijk wat ik dus wel wil. De werkelijkheid nadoen dus, maar dan via een omweggetje.
En daarom dacht ik dus aan een extra receptregel, geen artikelregel inderdaad, maar een bewerking en dan in eenheid 'uur'. Doe dat nu ook bij sommige recepten in de vorm van een extra manuur.
In dit geval zou het dan gaan om een extra vrachtauto-uur.

Bij ons worden de productie-orders aangemaakt zodra bekend is hoeveel stuks er gemaakt zijn, maar uiteraard kan het echte verbruik afwijken vd norm.  Wordt het daar anders van?  Feitelijk wel want als je bijv. 3% meer van die twee grondstoffen hebt gedoseerd dan de zou er strikt genomen iets meer dekking moeten komen voor het vrachtauto-uur. Maar dekking blijven toch vaak een goede inschatting en als het makkelijk is dat die dekking gegenereerd wordt o.b.v. de norm is het wat mij betreft ook goed.

Die vrachtwagen moet inderdaad toch rijden en voor 100 kg net zover dan voor 5000 kg. Maar we hebben een intern doseersysteem die altijd dezelfde hoeveelheid doseert. De vrachtwagen rijdt derhalve altijd met dezelfde hoeveelheid van A naar B.

Een percentage kostprijsopslag lijkt me te grof en kan ook niet inschatten of er dan een separate dekking kan naar een apart grootboek.

Zijn inderdaad maar twee grondstoffen, maar begrijp wat je zegt.
Dacht ook om het dan evt. elke dag handatig toe te voegen, maar ja dat komt wel elke dag bij meerdere productie-orders terug.

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner

View Profile WWW
« Reply #3 on: March 05, 2025, 12:40:45 pm »

Tsja, een Bewerking zal je kostprijs doen verhogen en zal een dekking kreëren op een grootboekrekening waar je de werkelijke kosten op kunt tegenboeken.
De werking valt en staat bij hoe je het toepast. Voor wat je nu beschrijft zou het in die specifieke situatie de job kunnen doen.
Probeer het zou ik zeggen (en je hebt ook Testbestanden waarin je kunt kijken of het doet wat je wilt).

Peter Stordiau
Administrator
Partner

Just testing

View Profile WWW
« Reply #4 on: March 05, 2025, 02:12:37 pm »

Maar....nu rijden we bepaalde grondstoffen met een eigen vrachtauto van de ene fabriek naar de andere zonder dat we daarbij een voorraadboeking doen.
Dat Heart Profit dan geen boeking maakt is helder.

Om een lang verhaal kort te maken :

Dit doe je met Profit-Pickorder (die moet je dan wel hebben - en die hebben jullie), waarmee je meer-dan-formeel alles regelt wat je vraagt. Inklusief de kostprijsopslagen die je via DKK's regelt.

Als je hierover verder wil discussiëren, dan graag via de telefoon. yes Dan zet ik zelf het resultaat hiervan wel in dit topic.
Dus tot zo. Eek !

moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner

Just testing

View Profile WWW
« Reply #5 on: March 05, 2025, 05:09:29 pm »

Na ampel overleg :

Uitgangspunt is dat alle betreffende Recepturen een extra Bewerking krijgen per grondstof waarop dit aan de orde is.
Is dit niet het geval (c.q. heb je daar geen zin of tijd voor) dan niet verder lezen, maar opnieuw bellen. smile

Dit bewerking heeft een tarief per eenheid eindprodukt. Die bewerking is tevens gerelateerd aan de hoeveelheid eindprodukt. En dit dus per grondstof waar het op betrekking heeft, anders.
Ja, je zal dan per Recept waarop dit betrekking heeft de rekenmachien eenmalig moeten hanteren (bij het wijzigen van zo'n Recept). Maar daarna (bij produceren) merk je er niets meer van. De kostprijs van het eindprodukt wordt dan navenant hoger; bij het opboeken zullen deze extra kosten worden gejournaliseerd aan de hand van de betreffende bewerkingen op rekeningen die je leuk vindt. N.b.: Je kan een andere bewerking hanteren per zo'n grondstof (met dan ook aparte journaliseringen), of je hanteert dezelfde bewerking voor al zulk soort grondstoffen. Merk op dat de hoeveelheid bewerking "per kg" eindprodukt anders kan zijn per grondstof. Dus je mag 1 Bewerking voor alles hanteren (je hebt dan meerdere bewerkingen van hetzelfde ID voor de verschillende grondstoffen in die Receptuur). Maar financieel zie je dan niets terug per grondstof. Ik weet niet goed of dit laatste al dan niet gewenst is en zo ja, of het dan niet raar rapporteren wordt (maar misschien is er dan onderscheid naar Financiële Groep mogelijk).

Voor de zekerheid : je hebt me via de telefoon verteld dat je niet iedere keer de rekenmachine wilt gebruiken; ik heb dat opgevat als "per Produktieorder". Dus wel alles eenmalig doorakkeren per Receptuur. Als je dat eveneens niet wil, weet ik het even niet.

moderator all boards
Dinand
Profitable

View Profile
« Reply #6 on: March 11, 2025, 04:10:26 pm »

Oh, krijg nog steeds geen mail zodra er door jullie iets gepost wordt....
Maar het verhaal is helder en klopt. Zal Pascal vragen om hoeveel recepten dit gaat.
Had gehoopt dat dit dmv een formule kon. Bijv per ton grondstof X is de eenheid bewerking y. Bij bewerkingen kan dat ook nl per formule. Maar begrijp ook dat dit lastig is.
En het klopt dat we dat niet per productie-order willen doen met een rekenmachine, maar eenmalig obv de recepturen is acceptabel. Maar als het heeeeeeel veel recepten zijn moet ik er even over nadenken.
Want stel dat het mengsel iets wijzigt dan moet ik ook weer al die recepten handmatig door.  En juist het onderhoud van recepten moet behapbaar blijlven.

Maar ga eerst Pascal vragen.
Dank hiervoor.

BS
Dinand
Profitable

View Profile
« Reply #7 on: March 11, 2025, 04:54:57 pm »

Nog een vraagje: Kan ik die bewerking ook zonder problemen toevoegen bij een halffabricaat.
Heb dat getest en de kostprijs wordt wel hoger en bij het afboeken van bewerkingen bij productieorders komt die bewerking ook wel weer terug.
En het gaat ook wel naar een apart grootboek.
Maar zitten er nadelen aan door een bewerking bij een halffabricaat op te nemen?  ( behalve dan dat je hem bij de kostprijsopbouw ve eindproduct niet ziet staan)

BS
Dinand
Profitable

View Profile
« Reply #8 on: March 12, 2025, 01:12:59 pm »

Als het bij de halffabricaten geen probleem is zijn het aantal recepten te overzien.

BS
Dinand
Profitable

View Profile
« Reply #9 on: March 18, 2025, 02:55:25 pm »

Nog een vraagje: Kan ik die bewerking ook zonder problemen toevoegen bij een halffabricaat.
Heb dat getest en de kostprijs wordt wel hoger en bij het afboeken van bewerkingen bij productieorders komt die bewerking ook wel weer terug.
En het gaat ook wel naar een apart grootboek.
Maar zitten er nadelen aan door een bewerking bij een halffabricaat op te nemen?  ( behalve dan dat je hem bij de kostprijsopbouw ve eindproduct niet ziet staan)

Willen jullie nog even reageren of een bewerking toevoegen bij een halffabricaat nadelen heeft? Op zich gaat het in de testomgeving allemaal goed, maar heb alleen geen ervaring met bewerkingen bij halffabricaten.
Bij voorbaat dank.

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner

Just testing

View Profile WWW
« Reply #10 on: March 18, 2025, 06:23:57 pm »

Hmm ... Ik kan niet bedenken hoe dat nadelig kan zijn of verkeerd kan uitpakken. Behalve dan wat je zelf zegt (daar zou ik al niet zijn opgekomen. :-)).
Ik vind het wel moeilijk om te overzien omdat het niet-natuurlijk is. ... Gewoon proberen in Test en kijken wat je eruit krijgt ?
N.b.: Je eindrodukt zal vanzelf al duurder zijn - dat gaat wel goed. Wat in onbalans is, is dat de raw voorraad die je hebt liggen niet onderhavig is geweest aan kostprijsopslag, terwijl de halffabrikaat voorraad dat wel is (voorraad eindprodukt ook, maar dat ligt er denkelijk minder lang - dan wel aan "ijzeren" hoeveelheid ligt het er minder lang).

Ben wel benieuwd.

moderator all boards
Pages: [1]
  Print  

Jump to: