Maar wat we niet willen is interne voorraden per fabriek.
Ik quote deze maar even, want daar gaat het dus om. Als ik je verhaal zo lees zou ik zeggen "geen probleem". In Profit kunnen we formeel met meerdere Lokaties werken en weten we (dus) de behoefte aan welk produkt op welke Lokatie. Maar ja, daar hoort dus ook voorraad bij op een Lokatie (en dus ook het formeel ontvangen en overboeken per Lokatie) en daarvan stel je expliciet dat je dat niet wil. Het is dus niet zo dat Profit geen boeking maakt, maar dat jullie de boeking niet wensen te registeren

Wat wil je wel? Een toeslag ergens in opnemen omwille van de "extra kosten". Door een Receptregel toe te voegen?.
Met "niet de werkelijkheid nadoen" wordt het meestal ook lastig om ergens over na te denken. Je loopt tegen problemen aan waar je ook weer een oplossing voor moet vinden.
Een extra Receptregel toevoegen. Ja, kan, maar geen Artikelregel, want je verbruikt niet meer-/minder grondstof.
Een Bewerking... Zou kunnen werken immers, werkt kostprijs verhogend en genereerd daarmee een dekking voor afdeling transport. Maar... in welke eenheid wilde je zo'n bewerking vastleggen? In KG of TN? En wat nu als je meer (of minder) op een order produceert? ga je dan de P.O. herberekenen? Je weet pas achteraf hoeveel er écht geproduceerd is, dus moet je oppassen dat dát niet gaat tegenhouden dat er geen prijs bepaald kan worden omdat je de totale output van de P.O. nog niet weet.
En, die vrachtwagen die moet rijden... die moet voor 100 Kg vast net zover rijden als voor 5000 Kg.
Maar, er zullen oplossingen in die hoek zitten. Een Bewerking leidt tot een opslag op een separate Grootboekrekening.
Je kunt misschien ook iets met een percentage kostprijsopslag doen.
Pas alleen wel op, want waar je zegt dat het "maar" om twee grondstoffen gaat had ik liever dat je zou zeggen dat het maar om twee Recepturen ging. Ik bedoel, als het "zand" betreft komt dat alsnog in ieder Recept voor, en is je oplossing ineens een stuk minder leuk geworden.