Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:51:25 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Energietoeslag  (Read 1831 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: April 22, 2022, 08:31:08 am »

Nu bij ons de dieseltoeslagen o.b.v. de prijsfactoren goed lopen verwacht ik nog een nieuwe toeslag. En in onze branche wordt dat de energietoeslag genoemd. (een compensatie voor de hogere energieprijzen, gestegen prijs van hout, staal, grondstoffen etc. etc.) In plaats van alle verkoopprijzen te verhogen komt er een generieke opslag per ton.
Nu zit er bij de bedrijfsparameters verkoop en dan optie P iets van Toeslag vrachtkosten en heb daar de volgende vragen over:
1: Volgens mij gebruiken wij die nu niet, maar kan ik dat ergens zien?
2: En kan ik deze optie gebruiken voor de in te voeren energietoeslag per ton?
3: En dan is het bij retouren wel de bedoeling dat deze ook worden gecrediteerd. Gebeurd dat al standaard met deze optie?
4: En als wij deze optie P nog niet gebruiken hoe activeer ik deze dan?

Het is nog niet definitief deze toeslag, maar alvast wat oriënterende vragen.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #1 on: May 06, 2022, 03:03:48 pm »

Is hier begin volgende week al iets over te zetten?
Dinsdagmorgen weer een overleg hieromtrent en dan zal er vast naar gevraagd worden.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: May 09, 2022, 11:39:37 am »

Ik zou het erop willen houden dat dit een te raar verhaal is om te doen.

Grondstofprijzen gaan echt niet meer beter worden (niet voor jouw pensioen zeg maar) en als je daar een opslag voor zou hanteren weet je binnenkort zelf niet meer waarmee je bezig bent (sturen is weg). En n.b.: Omdat de grondstoffen zelf niet te krijgen zijn zal je veel meer afankelijk worden (of al zijn) van wat je (of jouw leverancier) er waar ook ter wereld voor wilt geven; de prijs zal dus steeds erg variëren.

Overweeg ook dat dat je het niet kan maken om een afnemer op te zadelen met de onwetendheid aangaande wat jij met je kostprijs uithaalt. "Ja, we moeten intussen een opslag van 20% hanteren want" ... ja, want wat ? omdat de bomen niet te krijgen zijn worden jouw stenen duurder ? dat begrijpt geen hond. Je zal dus niets kunnen verantwoorden. Ja, een soort dubbelslag maken van eerst het verantwoorden van die algemene opslag om daar vervolgens jouw individuele grondtofkostprijzen op te projekteren. Nou, je voelt wel, ik praat al net zo krom als dat het zal zijn.
Niet doen.

De Energietoeslag is net zoiets. "Ja, wij moeten een opslag hanteren van 20%" Oh, hoezo ? Nou, omdat het Nuon Vattenfall dat zegt. "Ja, maar dat zit toch niet allemaal in de door mij bestekde stenen ?". Nee, dat klopt, maar onze energie rekening is XYZ hoger, en dus. "Ja, dus ? dus je hebt elektrische auto's aangeschaft ?".
Ook niet doen, want je komt er niet uit.


Voor beiden geldt dat je e.e.a. moet kunnen omslaan naar je eindprodukt en als je dat niet doet ben je logistiek al niet goed bezig; je zou zelf niet weten waar je aan toe bent en meten kan je het ook niet. Oh, je kan het wèl meten ? nou, dan doe je het bij je produkt op.
Het is gewoon niet anders en veranderen gaat het ook niet (ja, naar nog erger).

Jouw zeecontainer kost geen 2500 meer maar 20.000. Althans, zo was het 2 maanden geleden. Jouw wat-dan-ook uit China wordt daardoor behoorlijk veel duuder. En wanneer ? nou, wanneer de voorraad op is. Of wanneer jouw leverancier merkt dat het niet meer uit kan voor hem en hij domweg niet meer bestelt. Daardoor wordt het voor jou nòg duurder.

Geloof mij. Het moet niet zoals je wilt. De medewerking is dan ook nihil omdat we er niet in kunnen meedenken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #3 on: May 09, 2022, 12:17:18 pm »

In onze branche is dit wel hoe de  praktijk heden gaat. Elke betonfabrikant hanteert momenteel een energie (of grondstoftoeslag) gebaseerd op een bedrag per ton. Dit kan in onze branche middels een verwijzing naar de algemene verkoopvoorwaarden. Ik wil best wat van dergelijke mailingen doorsturen hoe onze concullega's dat doen.
 En onze directie wil dit ook gaan doorvoeren voor ons bedrijf en dus moet er wel een oplossing komen.
Systeemtechnisch zou het toch net zo kunnen als de dieseltoeslag, maar dan zonder differentiatie naar afstand.  (gewoon een bedrag per ton erbij waarbij het bedrag per ton voor iedereen gelijk is).
Uiteraard is het dan zo dat de marge per artikel niet meer zuiver is.
Of moet dit dan d.m.v. een DKK?
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: May 09, 2022, 12:31:53 pm »

Quote
Uiteraard is het dan zo dat de marge per artikel niet meer zuiver is.
Of moet dit dan d.m.v. een DKK?

Dat mag je allemaal zelf verzinnen.

omdat we er niet in kunnen meedenken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #5 on: May 09, 2022, 01:18:44 pm »

Nou dan heb ik wel een probleem. Ik begrijp ook niet goed waar de moeilijkheid zit.
Wat zijn dan mijn opties?  Een artikel aanmaken en die vermelden (automatisch) op elke verkooporder? En bij dat artikel een verkoopprijs vullen van bedrag X per ton?
Euvel is dat de hele branche bij ons zo werkt op dit moment en wij dan niet kunnen komen met een prijsverhoging per artikel omdat de energieprijzen ook lager kunnen zijn in het najaar.
Dacht zelf dat de optie 'vrachtkosten' bij de bedrijfsparameters optie O daarvoor bestemd waren. Maar die optie hebben wij gebruikt voor onze dieseltoeslag.

Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: May 09, 2022, 04:09:30 pm »

Laat ik het zo zeggen : je moet of mag niet denken dat jij (desnoods als branche) iets wilt, maar het ons even laat oplossen qua ontwerp. Een ontwerp wat ik dus al niet zie zitten. Dat mag je zelf doen. Bel maar een branchegenoot op (of geef die opdracht aan aan ander bij jullie).

Trouwens, wat zijn de extra kosten aan Energie per ton en waarom ?
Graag gedetailleerde uitleg. Ik ben klant en ik wil het weten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #7 on: May 16, 2022, 01:25:43 pm »

Nu na een wat ongelukkige formulering van mijn kant met een misverstand ten gevolge wij het toch via de DKK's willen oplossen heb ik in onze testomgeving e.e.a. getest.
Echter er gaan nog een paar zaken niet goed.
1) Hij vermeldt niet de omschrijving van energietoeslag, maar dit kan een lay-out iets zijn
2) Ondanks dat ik samentellen heb aangevinkt wordt er wel een bedrag per regel genoemd.
3) Hij berekent wel netjes de bedragen o.b.v. de ingegeven waarde per ton, maar telt dit niet mee op de factuur. Heb opbrengstverhogend en bijkomende kosten aangevinkt. Uiteraard is het wel de bedoeling dat de klant deze toeslag ook gaat betalen.

Bijgevoegd mijn instellingen v.d. betreffende DKK, alsmede een deel vd factuur.  Die 6,42 en 317,25 zijn dan de energietoeslagen. Worden wel genoemd, ook wel gejournaliseerd, maar niet meegeteld met de factuurwaarde voor de klant.

Willen jullie eens kijken wat ik niet goed heb staan?

* Energietoeslag.docx (85.93 KB - downloaded 41 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: May 17, 2022, 03:53:01 pm »

Wat ik ervan begrijp is dat je idee was om het op eenzelfde manier op te zetten als de Dieseltoeslag, maar, deze Energietoeslag heb je alsnog anders ingericht.

Enkel rubriek "Opslagverhogend = Ja" zou (staat mij bij) de Verkoopprijs doen verhogen in bepaalde situaties.
De weergave van een omschrijving is dan niet aan de orde, immers, dat prijs komponent zit dan in je verkoopprijs berekend (die dan iets hoger zou worden).
Waarom dat hier niet werkt hoeven we nu even niet uit te zoeken, immers, het is niet aan de orde omdat je je toeslag separaat op de faktuur wilt vermelden.

Het grote verschil met je DIESELTOESLAG is dat je daar gebruik maakt van rubriek 'Triggert Artikelnummer'. Je brengt je DKK toeslag dan met een separaat Kostenartikel in rekening, waarna je ook een middel hebt om 'een omschrijving' aan te koppelen. "Samentellen J/N" staat in het zelfde blok als "Triggert Artikelnummer" en werkt ook alleen als je een Artikelnummer triggert.

Dus:

* Ik heb een Grootboekrekening 4402 opgenomen (in de Testbestanden)
* Ik heb een Fin. Groep ENT (Energie toeslag) opgenomen.
* Ik heb een Artikel ENERGIETOESLAG opgenomen en gekoppeld aan Fin. Groep ENT.

Vervolgens een nieuwe Verkooporder gemaakt met dezelfde Artikelen.

Bij beide Artikelen wordt een separaat tarief berekend en het tarief van het 2e Artikel wordt opgeteld (samentellen = Ja) bij het tarief van het 1e Artikel.

Op je Faktuur heb je nu 2 Artikelregels en een Kosten Artikel "Energietoeslag".
Het tarief is een totaaltelling van de bedragen van de afzonderlijke regels waar die toeslag over is berekend.
Je ziet echter ook nog het bedrag op regelniveau maar, die komt a.g.v. het feit dat je bij je DKK hebt ingesteld dat het tarief op de Faktuur vermeld moet worden. Zet je dat uit, dan heb je enkel het totaal tarief (en niet per regel de opbouw ervan).

Kom je hier verder mee?

Nb: De verkoopprijzen en omzet heb ik even uit de schermprint verwijderd.



* t2.png (10.48 KB, 1043x205 - viewed 60 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #9 on: May 17, 2022, 04:20:49 pm »

Dank je wel Richard en goed gedaan.

Ik ga dit ook testen en kom erop terug.

Hartelijke groet,

Dinand
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: May 17, 2022, 04:28:07 pm »

Dank je wel Richard

Ja, graag gedaan hoor   Smack
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #11 on: May 18, 2022, 03:46:30 pm »

Heb e.e.a. getest en volgens mij gaat alles goed.
Wil de afd. facturatie morgen of maandag nog iets laten testen wat ik zo niet goed weet zoals retouren en een prijsaanpassing. Maar heb het gevoel dat het wel goed zit.
Dank nogmaals.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.027 seconds with 21 queries.