Momenteel werken wij met werkelijke kostprijzen en een opslag op de emballageset.
Nu wil ik de opslag verwijderen en gebruik gaan maken van de daadwerkelijke kosten per verschijningsvorm.
Enerzijds wil je gaan werken met de "daadwerkelijke kosten", en anderzijds is je idee deze bij je Verschijningsvorm op te nemen; daar is weinig 'daadwerkelijke kosten' aan. Toch?
Daarnaast lijkt je onderwerp over de kostprijs van "je Emballage" te gaan en houdt Emballage (tot op zekere hoogte) rekening met de werkelijke kostprijs daarvan.
Om een voorbeeld te geven: stel dat jij 100 blikken inkoopt voor EUR 5,- per stuk, en daarna kosten de blikken EUR 6,- per stuks (inkoopprijs verhoging), dan zullen de blikken die je voor EUR 5,- hebt ingekocht voor EUR 5,- worden afgeboekt, en de blikken die je duurder hebt ingekocht, worden voor de duurdere prijs afgeboekt: werkelijke kostprijs dus.
Een opslag op je Emballage, is destijds ontwikkeld ter dekking van verliezen die optreden. Tijdens het afvullen verknal je een x aantal blikken, en dus maak je de prijs per blik iets hoger om dat verlies uit te dekken. Daar zijn op zich tegenwoordig andere mogelijkheden voor, maar ja, dan moet je wel per P.O. precies aangeven wat je verbruikt hebt.
Op dit moment kan ik uit jouw voorbeeld nog niet precies halen wat je (en met welke reden) voor elkaar wilt boxen.
Wetende dat je ondertussen met Richard hierover gesproken hebt in het kader van Effektieve Kostprijzen, kan ik me ook bedenken dat je ergens van een Effektieve Emballage Kostprijs af wilt, en dáár met werkelijke kostprijzen wilt werken. In dat geval is dat praktisch onmogelijk. Neem even als voorbeeld dat je een blik hebt welke 'Retour' kan komen. Profit stelt in dat geval dat zo'n blik verplicht met Effektieve Kostprijzen moet werken, terwijl misschien dát jouw voorbeeld is waar je van af wilt. Echter, nu stuurt een klant een blik terug... Moet die klant nu aangeven of hij een goedkoop blik of een duur blik heeft teruggestuurd? Je kunt het zelf niet zien aan het blik.
Resumer, graag een duidelijk voorbeeld wat je om welke reden wenst. Thanx.