Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:05:01 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Audit: leveringen matchen met facturen  (Read 1177 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: February 07, 2022, 04:29:42 pm »

Ik heb bezoek gehad van een auditor, deze wil oa de leveringen uit HeartProfit matchen met de factuurregels van 2021.
In Excel heb ik een query gemaakt van tabel LOLR, waar de leveringen in staan.
Daarnaast een query van tabel LOFR met de factuurregels.

Opmerking van de auditor: wanneer ik de factuurregels en leveringen van verkoopordernummer 20210108002 vergelijk dan zijn van regelnr 1. artikel BKKE8ROKVM in totaal 1364 artikelen geleverd en ik zie dat er 1328 zijn gefactureerd.

Ik heb even in de verkooporder gekeken (zie schermafdruk) en zie dat er inderdaad 1364 in regel 1 staan, maar ook een correctie van 36 stuks in regel 8.
Deze zie je echter niet terug in tabel LOLR met de leveringen.
Staan deze regels in een andere tabel? Zoja, welke is dit? Dan kan ik deze info aanleveren bij de auditor.


* Bakertilly_VO_20210108002.png (14.37 KB, 1159x274 - viewed 54 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 07, 2022, 05:22:43 pm »

Wat ik vermoed is dat je een Verkooporder heb geplaatst voor 1364 stuks, je er 1364 in een vrachtwagen hebt geladen en dit hebt geleverd (vandaar dat je Raaplijst 1364 stuks bevat), maar dat je daarna een Verkooporderregel-Credit hebt toegevoegd waarmee je er 36 retour hebt genomen. Het "Verkooporderregel Credit" mechanisme heeft als doel om de klant maar één faktuur te sturen waarop het debet- en credit saldo is verrekend (opdat je je klant niet een separate debet- en creditnota hoeft te sturen). Dat verklaar dan waarom je Faktuurregel het saldo bevat.

Verkooporderregels Credit vind je terug in de Verkooporderregel tabel (zoals je ziet bij Raadplegen Verkooporderegels).

Daarnaast zal er (als je het goed doet) ook een Ontvangstorder worden gegenereerd uit de Verkooporderregel Credit, dus, ook aan de Ontvangstzijde zul je hier gegevens van moeten vinden. Maar, wellicht is de wetenschap van de aanwezigheid van de Verkooporderregel-Credit in de Verkooporderregel tabel (LOVR) al voldoende voor je. Succes :-)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: February 07, 2022, 05:26:16 pm »

Duidelijk dank je - ik ga ermee bezig!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: February 08, 2022, 09:26:05 am »

WAARSCHUWING

Jaja, de gebruikelijke eigenlijk, maar nu net iets anders;

De heren accountants et al hebben sinds enkele Jaren een nieuw soort stokpaartje : een beetje kontroleren of wat je zoal hebt ingekocht, wel is gebruikt in produktie en ook is verkocht. Of je moet e.e.a. (grondstof vs eindprodukt (halffabrikaat) nog op voorraad hebben.

De mannen weten total niet waarover ze het hebben want ze kennen de processen niet. Ga jij maar eens uitleggen dat jouw steen echt minderweegt na een dagje drogen, en het gewicht wat je erin hebt gestopt later is verdwenen.

Als jij - of wie dan ook - eraan toegeeft dat je het gaat uitwerken, dan ben je 50K verder, voor iedere organisatie net weer anders (het blijft dus steeds een 50K kosten).

Pascal, het beginnetje heb je al te pakken. Het is niet gezegd dat je daar uit komt, terwijl je zelf zeker weet dat alles klopt. Maar je weet niet wat er is gebeurd en/of wat het system hier verder mee heft gedaan.
Waarschuwing-soort-van-2 : iedere minuut die wij hieraan moeten besteden omdat een ander zich iets afvraagt (deze post telt niet en de vorige ook niet) wordt in rekening gebracht.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 09, 2022, 10:35:34 am »

De auditor heeft bericht terug - ik heb een query toegevoegd met de verkooporderregels (waarop de debet-regels en credit-regels staan). Als toelichting dat deze credit- en debetregels verrekend worden op de faktuur, deze kan hij netjes controleren ahv query met factuurregels.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.052 seconds with 21 queries.