Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:45:24 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Export naar Excel - macro's niet beschikbaar (bv bij export offerte 3-7-7)  (Read 1770 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: January 14, 2022, 11:02:00 am »

Onderstaand probleem is misschien door Heart op te lossen, maar wellicht dat collega-klanten op dit forum dit probleem met macro's herkennen en ook een oplossing kennen (via Excel of Windows)?

We gebruiken macro's in Excel. Wanneer je Excel opent met een leeg werkblad of een bestaand Excel-bestand opent zijn deze beschikbaar.
Echter, wanneer er een Excel-bestand gegenereerd wordt vanuit HeartProfit zijn deze macro's niet zichtbaar.

Bijvoorbeeld via menu 3-7-7 export offerte kun je vanaf het gegenereerde Excelbestand geen macro’s uitvoeren. Deze zijn niet zichtbaar (1e schermafdruk).
Ze staan echter wel in de persoonlijke werkmap: wanneer je een nieuw excel-bestand maakt zijn ze wel zichtbaar (2e schermafdruk).

Sla je het bestand wat vanuit HeartProfit gegenereerd is op en open je deze vervolgens weer, dan zijn de macro’s wel weer beschikbaar.
Het zou mooi zijn wanneer de macro’s ook meteen beschikbaar zijn bij het genereren van het Excel-bestand vanuit HeartProfit.

Iemand bij Heart of een andere klant die met macro’s werkt, enig idee hoe dit op te lossen?
Wellicht in de manier waarop het bestand gegenereerd wordt, waar het standaard terecht komt of het type bestand dat aangemaakt wordt (oude versie van Excel?)?
Zowel via remote desktop (op server 2016) als lokaal (windows 10) hetzelfde probleem.

Bij voorbaat dank!


* Macro in excel afwezig bij export bv 3-7-7.png (48.83 KB, 588x698 - viewed 151 times.)

* Macro in excel aanwezig.png (41.61 KB, 552x629 - viewed 104 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 14, 2022, 11:22:29 am »

Pascal, je hebt zo ongeveer alles genoemd, maar niet de versie van Excel (of ik lees er overheen). Het zal wel niet uitmaken, maar je weet toch maar nooit.
Mocht het toevallig helpen, ik heb zelf de Office2021 versie (en wel ouderen ook). Hoe ik dit zou moeten testen, moet ik nog uitzoeken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 14, 2022, 11:33:57 am »

Ik zou de wedervraag kunnen stellen "maak je wel eens gebruik van mailingen vanuit Profit" ?

Zo niet, dan heb ik mogelijk de oplossing voor je.

Al sinds Office 2003 bevatten de Office applicaties een blokkade die voorkomt dat bijv. SQL Queries door een 3e partij kunnen worden uitgevoerd. Ofwel, wij genereren ergens een Mailmerge bestand met NAW gegevens, willen daarna een Mailing via MS-Word doen, maar dat werkt niet meer vanwege de blokkade in de Office Applikaties.

Als jullie al gebruik maken met mailingen vanuit Profit, dan zul je dit al weten, en weet je dat je dit met een Registry setting kunt omzijlen. Werk je niet met Mailingen vanuit Profit, dan zou het maar zo kunnen zijn dat je nog niet op de hoogte bent van deze Registry aanpassing, en zou het kunnen zijn dat om precies dezelfde reden dat MS SQL Queries blokkeert, ze óók blokkeert dat er geen Makro's uitgevoerd kunnen worden. Het klinkt in ieder geval hetzelfde, immers, als Profit het document aanmaakt (dus, vanuit een Applikatie van een voor MS 3e partij) dan is e.e.a. geblokkeerd, maar als je het document opslaat en opnieuw opent, dan werkt het ineens wel (omdat het dan een document is die niet vanuit een 3e Applikatie wordt geopend).

Hoe dan ook, kijk eens naar de SQLSecurityCheck Key. En, als die het niet is, dan is er mogelijk een separate key voor "Macro's" (omdat deze expliciet SQL in zich bevat).

https://support.microsoft.com/en-us/topic/you-receive-the-opening-this-will-run-the-following-sql-command-message-when-you-open-a-word-mail-merge-main-document-that-is-linked-to-a-data-source-aebb9d4b-003c-0d4b-2762-42ecdccbaced

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 14, 2022, 11:36:48 am »

Zie wellicht ook https://support.microsoft.com/en-us/office/enable-or-disable-macros-in-office-files-12b036fd-d140-4e74-b45e-16fed1a7e5c6, en dan met name het deel over Trusted Applications.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 14, 2022, 11:46:14 am »

@Wouter: dank voor de info, ga ik naar kijken.

@Peter:
Wij hebben Office 2016 en 2013 draaien. Bij beide versies zien we hetzelfde probleem.

Mocht je het nog willen testen moet het volgens mij als volgt: je opent Excel en maakt een macro die je opslaat in je persoonlijke macrowerkmap (deze is bij mij al standaard aanwezig, als je nog geen macro hebt gemaakt wellicht nog niet?).
Wanneer je Excel opnieuw opstart en je doet ALT-F8 dan moet de macro in het lijstje staan.
Ook wanneer je een bestaand Excel-bestand opent en je doet ALT-F8 moet de macro er tussen staan.

Vervolgens doe je in Profit bv 3-7-7 Export offerte naar Excel. Doe je vervolgens ALT-F8 dan is de macro niet meer beschikbaar.
Zou je vanuit deze export een macro aan willen maken en opslaan in je persoonlijke macrowerkmap dan kan dit niet (is niet beschikbaar), zie de 2 schermafdrukken.
Een macro opnemen vanaf het export-bestand heb ik nog niet geprobeerd, maar misschien zit hier ook nog iets in: Persoonlijke macrowerkmap wordt blijkbaar niet geopend bij een export vanuit Profit?


* Macro opnemen1.png (46.4 KB, 533x812 - viewed 94 times.)

* Macro opnemen2 fout.png (5.13 KB, 555x116 - viewed 80 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 25, 2022, 04:39:11 pm »

Het was even zoeken, maar ik heb de macro's weer werkend in de export vanuit HeartProfit.
Zoals Wouter al suggereerde werden de macro's geblokkeerd. Met onderstaande opties werkt het voor ons weer (zonder dat we de boel teveel openzetten voor kwaadaardige bestanden/code):

Vanuit Excel naar Bestand, Opties, Vertrouwenscentrum, Instellingen voor vertrouwenscentrum.

Tab Macro-instellingen, hoofdstukje Macro-instellingen optie 'Alle macro's uitschakelen, met melding' aangevinkt.
Tab Externe inhoud, hoofdstukje Beveiligingsinstellingen voor gegevensverbindingen, optie 'Gebruiker vragen over gegevensverbinding' aangevinkt.
Tab Externe inhoud, hoofdstukje Beveiligingsinstellingen voor werkmapkoppelingen, optie 'Gebruiker vragen over automatisch bijwerken voor werkmapkoppelingen' aangevinkt.

Die laatste doet 't 'm denk ik.
De macro's staan nog steeds niet in het lijstje, maar ik maak altijd in werkbalk Snelle toegang een snelkoppeling naar de juiste macro (je kunt ook een sneltoets voor de macro aanmaken). Wanneer ik de macro aanroep krijg ik een beveiligingsmelding met de vraag of ik automatisch bijwerken van koppelingen voor dit bestand wil inschakelen. Hier klik ik op Inschakelen en de macro werkt.
(de vraag krijg je opnieuw wanneer je opnieuw een offerte exporteert naar Excel).

Wellicht kun je deze melding voorkomen door de beveiligingsinstellingen nog verder aan te passen, maar ik vind het prettig dat hij in elk geval waarschuwt wanneer een macro wordt gestart vanaf een bestand welke hij niet kent en/of hij niet vertrouwt. Ik kan me voorstellen dat je een Excel-bestand via de mail binnenkrijgt waar ook een macro of code in zit die je niet automatisch wil starten. Dan krijg je in elk geval een waarschuwing.

Misschien heeft een volgende gebruiker ook iets aan deze info.
Wouter en Peter, dank voor de tips.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 02, 2022, 08:12:33 am »

Pascal, enorm bedankt hiervoor !! Echt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 02, 2022, 08:33:03 am »

Graag gedaan hoor (ook handig voor mezelf mocht ik deze oplossing vergeten) smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.027 seconds with 21 queries.