Heart-Profit ERP
September 28, 2024, 09:27:40 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: foutmelding met inlezen bankafschrift (verwerken ontvangsten  (Read 2612 times)
0 Members and 7 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« on: May 25, 2021, 11:20:14 am »

Heren,

Als ik bij 7-3-3-2 de ontvangsten verwerk heb ik af en toe een foutmelding.  Zo ook vanmorgen.
Zie de bijlage.
Echter de tabel die wordt weergegeven bij de geblokkeerde functie betreft Dagboek betaling crediteuren. Nu gaat het fout bij een buitenlandse debiteur die toevallig ook wel crediteur is. Wellicht dat dat er mee te maken heeft. Verder heeft deze debiteur betalingskorting sinds een korte tijd.
Wat nu?



* fout in inlezen ontvangsten.pdf (16.47 KB - downloaded 49 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 25, 2021, 11:52:56 am »

Ik denk dat het zo simpel is dat je een Geblokkeerde Funktie stuurt waarvan je dénkt dat hij bij jouw probleem hoort, maar er gewoon niets mee te maken heeft... Dat beantwoordt dan meteen je vraag wat Debiteuren (of inlezen) met Crediteuren te maken heeft.

Druk bij zo'n melding op F1, en je ziet o.a. in de XStack dat je F10 hebt gedaan, met optie 7 naar menu AD, met optie 1 naar ADGB en dan met optie 3 naar ADBKDBBO (= Dagboekjournalisering).
Ofwel, niet het 7-3-3-2 path welke je noemt.

Wat nu de fout is die wél uit het inlezen van je bankafschrift komt verhaalt de historie niet. Misschien kun je een schermprint maken als de fout optreedt?


* ADBKIKRA.PNG (27.22 KB, 807x552 - viewed 90 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #2 on: May 25, 2021, 12:35:47 pm »

Dank je en zal ik doen.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #3 on: May 28, 2021, 09:20:37 am »

We hadden vanmorgen weer deze fout.  Zie de bijlagen met de meldingen.
Wat nieuw is dat ik bij een buitenlandse klant nu betalingskorting heb ingericht. Kan het daar door komen.
Mijn collega, Linda, denkt dat het door de debiteur op regel 1 komt (VRIHEN01)


* foutmelding 2 (bestand geblokkeerd)bij inlezen.png (9.37 KB, 837x57 - viewed 93 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #4 on: June 07, 2021, 01:56:40 pm »

Hoi Dinand, sorry dat ik niet eerder reageerde, maar ik was even een weekje met vakantie.

In je topic refereer je aan een bijlage met meldingen, maar, ik zie geen bijlagen met meldingen.  Sad

Ik zie wel één schermprint met een waarschuwing onder op het scherm, maar dat is niets waar ik iets m.b.t. "de debiteur op regel 1" uit zou moeten kunnen halen. Ik vermoed dat je iets vergeten bent te uploaden. Kan dat kloppen?

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #5 on: June 07, 2021, 03:04:16 pm »

Dag Wouter,

Hopelijk heb je genoten van je werlverdiende vakantie.
Heb nog een schermafdrukje toegevoegd. Hopelijk kun je hier wel iets mee.


* foutmelding bij inlezen.png (51.86 KB, 1121x575 - viewed 91 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #6 on: June 08, 2021, 09:24:25 am »

Zonder verdere toelichting is enkel deze melding redelijk summier, maar, ik kan er wel uit halen dat het iets met een Betalingskorting te maken heeft.

"Inlezen Bankafschriften" heeft 2 Financiële Interfaces:

1 om het ontvangen bedrag te journaliseren
1 om de betalingskorting te journaliseren

Aangezien niet iedereen met Betalingskorting werkt (jullie ook niet tot ergens vorig jaar) wordt de Financiële Interface van die Betalingskorting pas geďnitialiseerd als er gekonstateerd wordt dat er met Betalingskortingen gewerkt wordt. Dat initialiseren gebeurd onder een nét iets andere konditie als de konditie waarmee de Faktuur waarop die korting zit wordt gejournaliseerd, en dat ruikt op zich naar onraad.

Toch betreft dit koding die er al sinds 2008 in zit en ook jullie hebben al meer dan een jaar met Betalingskortingen gewerkt, dus ik wil tóch wel even weten wat hier nu de exakte situatie is waar het op foutloopt. Ik bedoel: "nu krijg je een melding, en straks haal ik die melding weg maar gaat er iets anders fout" (het betreft immers toch een situatie waar we schijnbaar niet op anticiperen).

De toevoeging "buitenlandse klant" zou op zich niet veel hoeven uit te maken (een Debiteur is een Debiteur), maar, "Vreemde Valuta" zou bijvoorbeeld wél zo'n situatie kunnen zijn.

Ofwel, meldt je als je zo'n situatie op het scherm hebt staan, en ga vooral niet verder.

Als ik bijv. op dit moment naar je Ontvangsten ga kijken, staat er maar 1 regel in het overzicht (welke overigens niet leidt tot deze melding).
Geen een van deze ontvangsten heeft een Betalingskorting.
De schermprint die je post is niet volledig, en dus kan ik daar ook niet uit halen om welke faktuur het gaat.

Het lijkt me toch dat als een Faktuur niet afgeletterd kan worden, deze in het overzicht met Ontvangsten blijft staan?
Of gaat e.e.a. nu al verder fout zonder dat iemand hier aktie op onderneemt? Merk op dat de konstruktie voor de Betalingskorting is dat het Faktuurbedrag wordt ontvangen op de Bankrekening, en de totale Betalingskorting later wordt gekorrigeerd op de Bankrekening. Ik kan me dus voorstellen dat als je een Faktuur hebt van 1000,- en hier 980,- op ontvangt, en de journalisering van de 20,- Betalingskorting foutloopt, de Faktuur voor 1000,- is afgeboekt terwijl er maar 980 is ontvangen. Kortom, teveel vragen en te weinig antwoorden.

Konkreet: ik wil graag een Betalingsfile (MT940S.TXT is dat bij jullie denk ik) hebben waarin een Faktuur wordt betaald met Betalingskorting die leidt tot de door jouw geposte melding.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #7 on: June 09, 2021, 02:47:35 pm »

Zal ik die bij een volgende soortgelijke fout mailen?  Of wil je die van de melding zoals die bij dit topic is benoemd?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #8 on: June 10, 2021, 09:39:47 am »

Het makkelijkste lijkt me dat je dat bij de volgende keer doet. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat je mogelijk méér moet doen om de boel te herstellen, terwijl dat niet genoemd wordt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #9 on: June 10, 2021, 09:43:34 am »

Doe ik.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #10 on: July 13, 2021, 10:14:32 am »

Probleem is theoretisch opgelost, en vandaag is bevestigd dat het nu wél goed gaat.
Topic gesloten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.023 seconds with 19 queries.