Heart-Profit ERP
September 30, 2024, 10:26:18 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2]  All
  Print  
Author Topic: Bestand ontvangsten telebanking  (Read 7941 times)
0 Members and 7 Guests are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #15 on: May 20, 2020, 04:35:03 pm »

Inmiddels ook opgelost, en doorgesproken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #16 on: May 20, 2020, 04:38:21 pm »

Top gedaan en dezelfde dag opgelost.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #17 on: May 25, 2020, 09:19:17 am »

Toch nog een vraag: Vanmorgen van drie dagen bankafschriften verwerkt en eenmaal betaalde één en dezelfde klant van twee verschillende IBAN nummers?  Hoe ga ik hier dan mee om met methode "1" van ontvangsten verwerken? Immers ik kan maar één IBAN vullen van een bank.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #18 on: May 25, 2020, 10:36:06 am »

Ja, dat is een leuke. Op zich ook wel logisch. Vanwege een stukje risico spreiding heb je meerdere Bankrekeningen, en je betaalt vanaf de rekening 'waarvan het op dat moment even het beste uitkomt'.

Daar is op dit moment niet in voorzien (simpelweg omdat het voor de klant voor wie dit ontwikkeld is niet aan de orde is).

De wedervraag zou dus zijn "mogen we dit voor jullie ontwikkelen?", of accepteer je dat je die situaties dan alsnog maar met de hand moet matchen?

De meest formele oplossing zou hierbij zijn dat we 1:n met een Debiteur jou alle rekeningnummers van die Debiteur laat opnemen. Dat impliceert al snel dat je één Raadpleegfunktie (= 11 uur) en één keer Toevoegen-/Wijzigen-/Verwijderen (= 11 uur) verder bent + dan nog de aanpassingen bij het inlezen van je bankafschrift. Ik denk dat dát een beetje te ver gaat.

Misschien volstaat het dat we alleen omwille van Ontvangsten Telebanking een tweede IBAN nummer kunnen opnemen bij de Debiteur om dit soort matches te kunnen maken? En zou twee rekeningnummers dan volstaan? Of moet er ook een 3e bij? 
Nb: Merk op dat als je zegt dat je er meer wilt hebben, je alsnog snel toekomt aan een formele Raadpleegfunktie waarin 'alles' kan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #19 on: May 25, 2020, 11:17:52 am »

Mijn idee is om nog even te wachten.
Maar wat zijn de kosten van één IBAN er bij?

Zit ook nog even met het feit dat wij nu werken met "Mijn ING Zakelijk", maar ik loop (met iets heel anders) toch tegen wat grenzen aan. Wellicht moeten wij dan over naar ING Inside business. Maar wat dat precies inhoud weet ik nog niet.
Even wat ervaringen op doen. Maar buiten een klant met meerdere IBAN's gaat het goed. (behoudens de betalingskortingen, maar dat is al bekend)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #20 on: May 25, 2020, 05:54:18 pm »

Maar wat zijn de kosten van één IBAN er bij?

Dat zal op enkele uurtjes uitkomen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #21 on: May 25, 2020, 06:03:06 pm »

In je Testomgeving heb ik een nieuwe versie voor je klaarstaan.

Indien er Betalingskorting gegeven wordt, en de Debiteur heeft er recht op, wordt er gematched met het Faktuurbedrag zónder korting; net zoals op de oude manier.

Tevens geldt dat het betaalde bedrag (al dan niet mét Betalingskorting) weer het ingestelde bedrag mag afwijken (je toleranties).

Kortom als het goed is zou dit nu (in Test) moeten werken.

Nb: Overigens komt de methode waarop een dergelijke korting financieel wordt afgehandeld mij vreemd over, maar 'het zal'. Er is destijds schijnbaar voor gekozen om dit op een andere manier te doen, het werkt, en niemand heeft er zo te horen een probleem mee. Maar, voor een buitenstaander:

Als ik een Faktuur heb van EUR 100,- waarop EUR 2,- korting zit, en de Debiteur ook netjes EUR 98,- betaalt, dan zou ik een Journaalpost verwachten in de vorm van:

Bank                     EUR 98,-
Betalingskortingen  EUR 2,-
Aan Debiteuren                           EUR 100,-

In plaats daarvan wordt de Faktuur altijd voor het volle bedrag ontvangen (Bank / Aan Debiteuren voor EUR 100,-) en wordt separaat de korting op de bank tegengeboekt.

Bij de deelbetalingen op de Faktuur kun je dus niet terugzien dat deze Debiteur minder betaald heeft.
En, zou je om welke reden dan ook de Faktuurbetaling verwijderen, dan gooi je een betaling van EUR 100,- eruit, en staat de in mindering gebrachtte korting nog financieel op je bankrekening.

De exakte reden waarom dit op deze manier werkt ontgaat me, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat 1 Betaling op meerdere Fakturen kan worden afgeletterd, je toleranties zowel positief als negatief werken, en je dus ook te maken hebt met situaties waarop er méér op een Faktuur betaald wordt dan er open staat. Per saldo is dit dan wel de eenvoudigste manier om e.e.a. af te handelen. De korting wordt als één bedrag geboekt en niet 'verdeeld' over de afzonderlijke fakturen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #22 on: May 26, 2020, 08:42:15 am »

Ik wou dit in de testomgeving uitvoeren en het bestand inlezen. Maar ik krijg dan een foutmelding. Zie de bijlage. Daarna op F7 gedrukt voor de data. Die melding staat ook in de bijlage.
Het in te lezen bestand is een bestand welke reeds is ingelezen en verwerkt is in de productie-omgeving.
Wil jij eens kijken naar die foutmelding?
En voor een paar uur mag je wel twee extra IBAN-mogelijkheden toevoegen. (Één IBAN is een paar uur, dan zal nog een IBAN erbij niet veel extra tijd erbij zijn)

* fout bij inlezen telebanking.docx (71.4 KB - downloaded 69 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #23 on: May 26, 2020, 10:24:04 am »

Ik wou dit in de testomgeving uitvoeren en het bestand inlezen. Maar ik krijg dan een foutmelding. Zie de bijlage. Daarna op F7 gedrukt voor de data. Die melding staat ook in de bijlage.

Oops. Mijn fout  fool

Ik heb de ADS versie van de gewijzigde programmatuur overgezonden, en dat werkt natuurlijk niet bij jullie.
De juiste versie staat er inmiddels op. Even Profit opnieuw opstarten, dan zou het moeten werken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #24 on: May 26, 2020, 10:24:33 am »

En voor een paar uur mag je wel twee extra IBAN-mogelijkheden toevoegen. (Één IBAN is een paar uur, dan zal nog een IBAN erbij niet veel extra tijd erbij zijn)

Ga ik naar kijken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #25 on: May 26, 2020, 02:46:16 pm »

Inlezen gaat nu weer goed in de testomgeving.
Heb alleen even geen bestand met ontvangsten met betalingskorting.
Zodra ik dat heb meld ik me weer, maar heb wel gevoel dat het goed is ingericht.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #26 on: May 27, 2020, 08:31:35 am »

We hebben niet dagelijks ontvangsten met betalingskortingen. En als ik de productie naar test laat overzetten is het maar even de vraag of ik dan weer facturen bij heb zitten waar een klant betalingskorting van af haalt.
In hoeverre is het mogelijk om je aanpassing gelijk in productie te zetten?  M.a.w. wat is mijn (grootste) risico?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #27 on: May 28, 2020, 10:05:13 am »

Als het in Test werkt, moet het in Produktie ook werken, en kun je probleemloos Test- overzetten naar Produktie.

Maar, je schrijft denk ik dat je het niet kunt testen. Ten eerste, omdat je geen Debiteuren hebt die met kortingen betalen, en ten tweede, áls ze dat doen, de betreffende Faktuur waarop betaald wordt er niet in staat. Tsja... dat laatste is natuurlijk een beetje onzin, in zo verre dat je er voor kunt zorgen dat die Fakturen er wél in zitten; desnoods voeg je ze opnieuw toe door de order-/faktuur opnieuw na te spelen.

E.e.a. direkt in Produktie in gebruik nemen?

Niet anders dan anders... Je kunt ook nú Test- naar Produktie overzetten. Je werkt dan in Produktie met de programmatuur zoals nu in Test, hooguit is die dan bij jullie ongetest. Wat is het grootste risico? Feitelijk is het matchen aangepast, en de financiële afhandeling van een faktuur waarop korting geboekt is. Je hébt al gekontroleerd dat als er betalingen binnenkomen zónder kortingen, het werkt. Dus, dat deel blijft straks ook werken. Fakturen mét kortingen worden nu ook niet verwerkt (dat deel kan er alleen maar beter op worden). en, mócht dat fout gaan, dan kun je altijd nog een Ontvangst op een Faktuur verwijderen (en als je nu als argument hanteert dat dit niet vaak voorkomt, dan kan het je straks ook nooit wel werk opleveren áls het niet blijkt te werken).
Ik heb hier zelf natuurlijk ook de nodigde testjes gedaan.

Kortom, als de gewone fakturen nu gematched kunnen worden, dan zou ik Test- overzetten naar Produktie, en er in Produktie mee aan de slag gaan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #28 on: May 28, 2020, 11:33:47 am »

Dank je. Nemen we mee met de update binnenkort.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #29 on: June 08, 2020, 03:47:30 pm »

En voor een paar uur mag je wel twee extra IBAN-mogelijkheden toevoegen. (Één IBAN is een paar uur, dan zal nog een IBAN erbij niet veel extra tijd erbij zijn)

Dit deel is nu ook af. Bij een Debiteur kun je nu 2 extra IBAN nummers registreren die puur en alleen t.b.v. het inlezen van een Bankafschrift volgens formaat MT940S dienen.

I.v.m. de aangepaste database en indexen heb je hier een Upgrade voor nodig. Zojuist telefonisch besproken dat jullie nog even op iets anders wachten, en daarna zélf die Upgrade aanvragen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: 1 [2]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.015 seconds with 20 queries.