Heart-Profit ERP
September 30, 2024, 12:41:17 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Bestand ontvangsten telebanking  (Read 7961 times)
0 Members and 10 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« on: May 19, 2020, 10:05:36 am »

Via 7-3-3-1 lezen wij de ontvangsten in. Dat ging altijd prima. Maar nu zijn wij geswitcht vd ABN naar de ING Bank.
Als ik bij 7-3-3-1 het scherm lees is er wel e.e.a. gemaakt voor de ABN en de Rabobank, maar ik zie de ING daar niet tussen staan. (zie de bijlage)

Als ik nu via de ING bank een MT940 bestand inlees kan Heart Profit daar weinig van maken. (ik heb ik kader van vertrouwelijke informatie geen bestand bijgevoegd).
Wel ik ik een bestandje bijgevoegd wat Heart dan laat zien zodra ik een bankafschrift wil inlezen. Bij de ABN herkende hij wel alles, maar mocht er een klant nog niet herkend zijn dan liet hij hier ook de naam vd klant zien ipv abrakadabra.

Hoe lossen wij dit op?

* Ontvangsten inlezen via ING.docx (45.28 KB - downloaded 68 times.)
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #1 on: May 19, 2020, 10:06:44 am »

En het eerste bestand nog even.

* bestand ontvangsten telebanking.pdf (7.96 KB - downloaded 79 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #2 on: May 19, 2020, 10:37:05 am »

Het is gelukkig nog niet allemaal meteen verloren  smile

ING gebruikt een variant op de MT940 layout, een MT940S.

Het goede nieuws is dat we in 2014 al iets hebben mogen ontwikkelen waarmee we het afschrift van de ING kunnen inlezen. Je dient hiervoor bij de Financiele Parameters (Hoofdmenu-7-8-1-1) op Tabblad #2 rubriek 'Methode verwerken Debiteuren Ontvangsten' op #1 te zetten. Als je daarna naar Verwerken Ontvangsten gaat (Hoofdmenu-7-3-3-1) dan zie je dat je daar ook een bestandsnaam MT940S.TXT kunt invullen. Die is ontwikkeld voor iemand die bankiert bij de ING. Wellicht impliceert dat ook dat je in je ING pakket het bestand moet exporteren als MT940S.

Deze methode werkt op de manier waar we al vaker over gesproken hebben. Ze werkt niet meer met 'Ontvangstnamen' maar op basis van IBAN nummer. Zodra jij bij een Debiteur een IBAN Rekeningnummer hebt ingevuld, kan de betaling gematcht worden. Door 1 IBAN nummer te gebruiken bij meerdere Debiteuren, kan één Debiteur (dus) voor meerdere van jouw Debiteuren betalen (lees: een eigenaar van een restaurant betaalt voor 5 restaurants waar hij de eigenaar voor is, maar wat 5 Debiteuren zijn in Profit).

So far so good, allemaal dingen die je graag wilde hebben...

Maar... met één (voor jullie) mankement... er zijn een aantal aspekten die binnen deze methode niet zijn ontwikkeld, simpelweg omdat de klant voor wie e.e.a. ontwikkeld is dat niet nodig had.

* Betalingskortingen

* Marges op betaalde Fakturen

* Wildcards bij Faktuurnummers (wat dit precies betrof is niet helemaal duidelijk, maar denk aan dingen als 'Faktuur 1801290..295')

De laatste hoeft misschien geen probleem te zijn zodra jouw Debiteur maar alle Faktuurnummers vermeld; de eerste twee zijn denk ik wel zaken die jullie nodig hebben.

Aangezien alle banken natuurlijk met gestandaardiseerde formaten werken, zou het kunnen zijn dat de EXPMT940.TXT een formeel heel andere versie is dan de MT940S.TXT. Je hebt dus nog een kans dat jij in het pakket van de ING als een verkeerd formaat hebt geexporteerd, maar je bestand wel als EXPMT940.TXT hebt opgeslagen (terwijl het formaat MT940S was). Als dat zou is, dan is er nog een kleine kans dat je in het ING pakket tóch als EXPMT940.TXT kunt exporteren, in welk geval er niets voor je zou wijzigen. Is dat niet het geval, dan heb je maatwerk nodig om je bankafschriften in te kunnen blijven lezen, en daar is de overstap naar dit formaat al vaker op afgeketst.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #3 on: May 19, 2020, 10:43:07 am »

Zie ook topic http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=29503.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #4 on: May 19, 2020, 12:10:30 pm »

SJuist en helder.
Ik heb in de bijlage toegevoegd welke bestanden ik kan selecteren. Daar staat wel MT940, maar geen MT940S tussen. Nu kan inderdaad dat als ik MT940 selecteer wel MT940S wordt gebruikt, maar dat weet ik zo niet.

Maar ik heb bij methode verweken debiteuren optie 1 geselecteerd bij de parameters (7-8-1-1 en tabblad 2) en vervolgens ingelezen als MT940.TX, maar dan hou nog dat abrakadabra.
En als ik als bestand MT940S.TXT wil inlezen krijg ik een foutmelding in Heart. Zie bijlage.

* bestandsformaten ontvangsten telebanking.pdf (8.01 KB - downloaded 65 times.)
* foutmelding als ik bestand MT940S.txt in wil lezen.pdf (19.19 KB - downloaded 62 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #5 on: May 19, 2020, 12:24:54 pm »

En als ik als bestand MT940S.TXT wil inlezen krijg ik een foutmelding in Heart. Zie bijlage.

Je vult ook geen MT940S.TXT in, maar iets als EXPMT940S.TXT; kortom, vul MT940S.TXT als filename in (en zorg er voor dat je export uit ING als zodanig is opgeslagen); dus, logisch dat die naam wordt afgekeurd (daarnaast mag de foutmelding overigens ook wel die MT940S.TXT bevatten).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #6 on: May 20, 2020, 08:33:22 am »

Dat vanmorgen gedaan en met methode 1 bij de parameters.
Dan blijft het nog abrakadabra (zie bijlage) en ook kan ik bij 7-3-3-2 dan de debiteur niet vullen. (zal wel zijn omdat het methode 1 is). (zie helemaal onderaan de bijlage)

Hoe pakken wij dit nu aan?
En het is zoals het is en dan moet je maar iets maken om ook betalingskortingen en marges op de betaalde facturen goed te krijgen. Komt immers wel dagelijks terug.
Maar tot die tijd zou het wel mooi zijn dat de rest dan wel op een normale wijze verwerkt kan worden.

PS: E.e.a. staat klaar in de productieomgeving van Heart Profit.

* meldingen inlezen ontvangsten.docx (81.6 KB - downloaded 68 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #7 on: May 20, 2020, 08:52:22 am »

Maar tot die tijd zou het wel mooi zijn dat de rest dan wel op een normale wijze verwerkt kan worden.

Het zou ook mooi zijn als die banken gewoon alles conform dezelfde standaard aanleveren. Sad

Bij de gratie dat hij er net zoveel pindakaas van maakt als de vorige keer, weet je zeker dat je hem in je ING pakket op de juiste manier (whatever that is) hebt geexporteerd? En niet dat je dezelfde EXPMT940.TXT nu als MT940S.TXT hebt opgeslagen? Het zou impliceren dat de ING er nóg weer een ander formaat op nahoudt.
Moet ook even kijken in hoeverre we dan zoiets "even tussendoor" kunnen doen...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #8 on: May 20, 2020, 09:07:42 am »

Ik heb vanmorgen vanuit ING telebanking een bestand ingelezen en opgeslagen. Maar ik heb dáár alleen de keuze MT940 zoals gisteren in een bijlage gemaild.
Ik ga je zo het bestand zelf mailen.
(het is toch MT940S (met een nul en geen O)?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #9 on: May 20, 2020, 10:05:52 am »

Een nul ja, geen O.

Bedankt voor het bestand. Ook al is het maar een klein beetje, hij ziet er toch een heel iets anders uit. Ik heb een kleine aanpassing gedaan. Denk dat als je hem nu opnieuw probeert in te lezen (wel Profit even opnieuw opstarten) je een stuk verder zult komen. Als ik Ontvangsten Raadpleeg, zie ik IBAN nummers e.d.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #10 on: May 20, 2020, 10:55:10 am »

Inderdaad een stuk verder.
Echter de laatste vijf ontvangsten uit het bestand neemt hij niet mee. (die staan wel in het bestand, ook wat jij hebt gekregen)
Hoe kan dit dan?

En één ontvangst kan hij niet thuisbrengen omdat er geen debiteur is gevonden met deze IBAN. Dat kan natuurlijk en wat is dan de procedure? Die moet ik dan eenmaal vullen bij de financiële paremeter van die debiteur toch? Maar waar staan die financiele paramaters ook alweer?

Maar we zijn een stuk verder.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #11 on: May 20, 2020, 01:04:49 pm »

Hoe kan dit dan?
Hmm... zo te zien heb jij er ontvangsten tussen zitten die ontvangst niet gemarkeerd als normale Sepa Credit Transfer (TRCD=00100), maar als Sepa Credit Transfer (instant) (TRCD=00112); die ondervangen we (nu) niet, omdat we alleen de TRCD code 00100 afvangen. Ik heb het even zodanig aangepast dat we ook 00112 afvangen; dat lijkt te werken...
Volgens de website van ING zijn er nog wel wat codes die op zo'n manier misschien ook onderkend moeten worden; zie:
https://www.ing.nl/media/Annex%20Transaction%20Codification%20and%20Reason%20Reversal%20Codes%20v10_tcm162-162129.pdf
Probeer het nog maar eens.

Maar waar staan die financiele paramaters ook alweer?
Bijvoorbeeld via Hoofdmenu-7-3-F6.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #12 on: May 20, 2020, 01:17:13 pm »

7-3-F6 inderdaad. Opgeslagen voor altijd smile

Verder heb ik het nog een keer ingelezen, maar zie nog geen verschil.
Je link ook doorgelezen, maar dat gaat boven mijn petje. Iets voor de Wouters onder ons!
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #13 on: May 20, 2020, 01:54:26 pm »

Heb je Profit opnieuw opgestart? Anders kan de oude versie nog in het geheugen staan van de computer.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 684


View Profile
« Reply #14 on: May 20, 2020, 02:36:26 pm »

Dat helpt inderdaad. Nu leest hij alles wel in.
Maar daar waar hij vanmorgen ook gelijk alles herkende zegt hij nu bij veel ontvangsten "Geen debiteur gevonden bij deze IBAN" terwijl in Heart Profit wel gewoon het IBAN gevuld is bij de parameter vd betreffende debiteur.
Ik heb dat even gemaild omdat daar wel IBAN  nummer in voorkomen.
Logged

BS
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.073 seconds with 20 queries.