Heart-Profit ERP
June 17, 2024, 10:45:13 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kenmerk-domeinen gewijzigd v.w.b. EDI Nummers  (Read 1771 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« on: March 26, 2020, 10:15:26 am »

Kenmerk-Domeinen vinden we via Hoofdmenu-1-1-1-8-5.

Kenmerk-Domeinen zijn nu opgesplitst in 2 kategorieën:

1. Registraties van Kenmerk-Domeinen omwille van de opname van een EDI Nummer (EAN Kode).

2. Overige Kenmerk-Domeinen.

De eerste 3 opties in onderstaand scherm slaan allen op type "EDI"; de laatste dient voor de "Overige" Kenmerk-Domeinen (waaruit alle registraties van type EDI nu juist zijn geëlimineerd).




Ad 1. Registraties van Kenmerk-Domeinen omwille van de opname van een EDI Nummer (EAN Kode).
Zowel de kombinatie Artikel-/Verschijningsvorm-/Kenmerken alsmede het EDI Nummer dient hier uniek te zijn. M.a.w. iedere kombinatie Artikel-/Verschijningsvorm-/Kenmerken dient maar één EDI Nummer te hebben, en andersom, ieder EDI Nummer dient naar slechts één kombinatie Artikel-/Verschijningsvorm-/Kenmerken te verwijzen.

In Profit zullen we moeten weten welk EDI Nummer er aan de orde is als we een bepaalde Artikel-/Verschijning met zijn Kenmerkkombinaties gaan produceren. Via onderstaande Raadpleegfunktie zijn we in staat om te kijken welke kombinatie Artikel + Verschijningsvorm + Kenmerkkombinaties naar welk EDI Nummer verwijst:


Andersom geldt dat als we in Profit een Barkode (met EAN) scannen, we moeten kunnen herleiden welke Artikel-/Verschijning en Kenmerkkombinatie deze kode impliceert. Hiertoe hebben we een Raadpleegfunktie op EDI Nummer:


Als we vanuit een van deze twee Raadpleegfunkties een nieuw Kenmerk-Domein Toevoegen, dan worden er een aantal rubrieken disabled. Het type staat gedisabled op 'EDI' en ook de operators zijn gedisabled op de waarde '=' (is gelijk aan definities). We geven hooguit de kombinatie van Artikelnummer / Verschijningsvorm / Kenmerken op, waarna er voor deze nieuwe kombinatie een nieuw EDI Nummer wordt gegenereerd op basis van uw Aansluitnummer.


Impliceert Debiteur
Bij de registratie van een Kenmerkdomein (voor type EDI) is het mogelijk om m.b.v. rubriek "EDI Nummer Impliceert Debiteur" een Debiteur-Id in te vullen. Dit is aan de orde indien de kombinatie Artikel-/Verschijningsvorm-/Kenmerken een Private Label impliceert welke alléén voor dié debiteur bestemd is. Zodra hier een Debiteur wordt ingevuld zal het eerste uitgangspunt zijn dat het EDI Nummer welke daarna wordt ingevuld, het EDI Nummer van uw klant is.

Bedenk hierbij dat we een produkt kunnen hebben welke we speciaal voor een Albert Heijn, een Coop, een LIDL of een andere Debiteur produceren. Als we dit speciaal voor een Debiteur produceren, dan zullen we dat produkt middels een Kenmerk (Label) uniek moeten maken voor die Debiteur; zo plakken we er bijv. een Label  'Albert Heijn', 'Coop' of 'LIDL' op. Met dat er iets expliciet produceren voor de LIDL, mogen we ook de EAN Kode (met het Aansluitnummer van) de LIDL opnemen welke bij de LIDL dit produkt uniek identificeert.

Hoewel we al allerlei ideeën hebben waarmee we in Profit de Aansluitnummers van uw klanten kunnen gaan registeren, en uw klant een 'range' met EAN kodes zou kunnen doorgeven waarbinnen wij vrij nummers mogen genereren (waarna feitelijk alles automatisch kan verlopen), beperkt deze funktionaliteit zich op dit moment tot het zélf (handmatig) moeten invullen van de EAN kode van de betreffende klant. Als een registratie een Debiteur impliceert, dan verandert verplichting om een EDI Nummer in te vullen naar een waarschuwing. Deze escape is ingebouwd opdat we alvast een produkt kunnen verkopen (bij Verkoop bepalen de alhier gedefiniëerde kombinaties wat er verkocht mag worden) nog voordat de Debiteur ons heeft laten weten welke EAN Kode we dienen te gebruiken.

Nb: Merk op dat het 2e kenmerk in bovenstaand voorbeeld (Label) met een waarde "PPL" begint. De 1e P hierin staat voor "Private Label", de 2e en 3e positie impliceren de klant waar het hier om draait.

Genereren EAN Nummers tijdelijk geblokkeerd
Het genereren van EAN Nummers is tijdelijk geblokkeerd zodra uw systeem is ingericht met de Kenmerken (E) Emballageset-Id en/of (L) Label. En eigenlijk zou dit misschien wel helemaal geblokkeerd moeten zijn "zodra er met Kenmerken wordt gewerkt". Deze run is opgezet om voor iedere Artikel-/Verschijning waarvoor nog géén EAN Kode bekend is, er een te genereren. Puur kijkend naar Artikel-/Verschijningen werkt dat, echter, zodra we met Kenmerken gaan werken, kunnen we legio extra kombinaties krijgen. Kombinaties die pas ontstaan zodra afdeling verkoop zo'n kombinatie verkoopt, terwijl dit soort kombinaties niet op voorhand bekend hoeven te zijn. En, aangezien we niet op voorhand een EAN Kode kunnen genereren voor de kombinaties die we nog niet weten, heeft een 'run' weinig zin.


Specifiek voorbeeld met keuzes voor Emballageset & Label, Popups e.d.
Een Artikelnummer heeft 1 of meerdere Verschijningsvormen; deze Verschijningsvorm impliceert de inhoud van die Verschijningsvorm; bijv. 5.00 voor een 5 Liter blik, 20.0 voor een 20 Liter blik.

Iedere Artikel-/Verschijning heeft twee Kenmerken; het 1e Kenmerk bevat de Emballageset-Id, het 2e Kenmerk het Label.

Emballageset-Id's
Emballagesets-Id's hebben in dit voorbeeld een Identifikatie die is opgebouwd uit 4 cijfers die representatief zijn voor de inhoud, gevolgd door 3 posities die representatief zijn voor het deksel welke op dat blik moet. De Emballageset-onderdelen in zo'n Emballageset-id kunnen afhankelijk worden gedefinieerd van een zgn. Vis-/Vlam setting, waardoor we één Emballageset-id kunnen volstaan terwijl het Artikel een normaal blik, een Vis-blik (Mileugevaarlijk) of een Vlam blik (Brandbaar) aanstuurt. De eerste set van zo'n kombinatie Blik + Deksel krijgt de letter 'A' als toevoeging, en indien er meerdere kombinaties optreden (bijv. omdat er ook nog een goudkleurig 20 Liter blik bestaat) dan zal er een 'B' of een 'C' kunnen optreden.

Labels
Labels zijn te vinden in het Artikelbestand. Zo'n artikel mag een écht Artikel betreffen (in dat geval kunnen we de Labels ook meteen inkopen en op voorraad registereren en afboeken in Produktie), maar het mag ook een Artikel zijn welke als "Set" is gedefiniëerd; in dat laatste geval is alleen formeel vastgelegd dat het Label bestaat en kunnen we een omschrijving opnemen.
De Label Artikelnummers worden samengesteld uit de letters "XL" (het 1e en 2e waarde gebonden Kenmerk, waarbij de L voor Label staat) gevolgd door een streepje en daarna de Kenmerkwaarde.

Voor het specifieke voorbeeld in dit topic zijn die Labels in een aantal kategorieëen onderverdeeld:
  • XL-S Labels = Single Labels (voorheen YS nummers)
  • XL-T Labels = Twin Labels (voorheen YT nummers)
  • XL-P Labels = Private Labels (voorheen Y8 nummers)
  • XL-Y Labels = Seajet-/Yacht Labels (voorheen Y8 nummers)
  • XL-Z Labels = Overige Labels (voorheen Y8 nummers)
  • XL-A Labels = Ter herkenning van oude Verschijningsvormen; zo leidt een 20.0LMR tot een XL-ALMR


Kenmerkdomeinen
We hebben talloze Emballageset-id's en nog veel meer Labels. Het aantal kombinaties wat daaruit kan ontstaan is nog veel groter. De kombinaties die daadwerkelijk mogen voorkomen dienen in de Kenmerkdomeinen te worden geregistreerd (onder het type EDI). Alle in de Kenmerkdomeinen gedefiniëerde kombinaties zijn uniek en hebben een eigen EAN Kode (maar, let op:, als het om een Private Label gaat en u uw produkt nummert op basis van de EAN Kode die uw klant hanteert, staan we toe dat er (tijdelijk) nog even geen EAN Kode wordt ingevuld; op die manier kunt u het blik toch verkopen, maar kan er nog geen EAN kode op het blik worden afgedrukt). In onderstaande schermafbeelding een voorbeeld van alle Kenmerkkombinaties die geregistreerd zijn voor één bepaalde Artikel-/Verschijning:

Zowel bij Toevoegen Verkooporderregel, alsmede bij het Toevoegen van de Output van een Produktieorder geldt nu dat de kombinaties die 'verkocht' of 'geproduceerd' mogen worden, ontstaan door die kombinaties die formeel zijn vastgelegd in deze Kenmerkdomeinen. In bovenstaande afbeelding zien we dat in alle gevallen het produkt in dezelfde Emballageset-Id zit. Hier valt dus verder niets in te kiezen.
Alle Kenmerkdomeinen worden hier feitelijk van elkaar onderscheiden doordat ze allemaal een eigen Label hebben; sommige daarvan zijn specifiek voor een bepaalde Debiteur.

Nb: Een van de Kenmerkdomeinen heeft een Aktiefkode 'NBk' wat impliceert dat deze kombinatie in de Kenmerkdomeinen is dichtgezet. Aan de hand van het Label (ALWE) herkennen we dat het om een Verschijningsvorm gaat waarvan tijdens de konversie géén Private Label bekend was (en derhalve als LWE Label is opgenomen). Het voorkomen van deze kombinatie bij een nieuwe Verschijningsvorm 0.75 impliceert dat dit een kombinatie is die vóór konversie als 667VR0013 / 0.75LWE verkocht is. Aangezien die 0.75LWE via de Artikel-/Verschijningsvorm op NBv gezet is, en tijdens de konversie de Verschijningsvorm 0.75LWE is komen te vervallen, is deze "Niet Beschikbaar" indikator overgenomen op Kenmerkdomein niveau. Een 0.75 mag nu verkocht worden, maar alsnog niet met het Label ALWE (immers, dat mocht voorheen ook niet).

Van links- naar rechts
De Kenmerkdomeinen Emballageset-Id en Label worden van links- naar rechts uitgewerkt. D.w.z. we selekteren altijd éérst de Emballageset-Id, en daarna pas het Label. We kunnen vervolgens alléén kiezen uit Labels die voor de eerder (eventueel automatisch) geselekteerde Emballageset-Id zijn gedefiniëerd.

De Debiteur mag kiezen
Of beter, u bepaalt natuurlijk  smile en kunt e.e.a. op Debiteurniveau vastleggen.
Bij de Debiteurengegevens zijn op Tabblad 10 een tweetal velden opgenomen:

Middels deze twee rubrieken kan worden aangegeven of de Debiteur uit alle gedefiniëerde Emballageset-id's en Labels mag kiezen of niet (en dat dus separaat instelbaar voor de Emballageset-Id's en de Labels). De uiteindelijke werking van deze twee rubrieken is iets anders dan de rubrieken letterlijk zeggen. De rubrieken worden nl. genegeerd tot het moment dat er expliciet voor een Debiteur Kenmerkdomeinen zijn geregistreerd. Stel dat een Debiteur standaard niet uit alles mag kiezen, dan kunnen we pas iets aan hem verkopen als we expliciet Private Labels voor hem hebben opgenomen; dat is niet handig, en dus geldt de volgende werkwijze:
  • Zolang er géén Kenmerkdomeinen voor type EDI zijn geregistreerd die expliciet voor een Debiteur zijn vastgelegd, geldt dat die Debiteur standaard uit "alles" mag kiezen, behoudens dat wat voor andere debiteuren is vastgelegd. Een nieuwe Debiteur mag daarmee uit alle standaard versies kiezen behalve de Private Labels van de andere Debiteuren.
  • Zijn er wél definities geacht een Debiteur (zoals, zie bovenstaande afbeelding, Debiteur S11250 die de Labels ALGJ en ALMA heeft) dan mag die Debiteur altijd kiezen uit die mogelijkheden (ze zijn immers niet voor niets voor hem gedefiniëerd). Maar... vanaf dit moment worden ook de twee rubrieken op Debiteurniveau aktief!
  • Indien er definities zijn geacht Debiteur én op Debieurniveau is geregistreerd dat hij uit alle Emballageset-Id's en/of Labels mag kiezen, dan geldt dat hij v.w.b. die Emballageset-Id's/Labels (afhankelijk van welke rubriek(en) op Ja staan) uit alle in de Kenmerkdomein voorkomende waarden mag kiezen; óók uit die definities die voor andere Debiteuren zijn vastgelegd!

Met onderstaande voorbeelden proberen we het uit te leggen:

Zoals eerder genoemd geldt de in de Kenmerkdomeinen gedefiniëerde kombinaties door zowel "Toevoegen Verkooporderregel" alsmede door "Toevoegen Produktieorder Output" worden gerespekteerd. We leggen de voorbeelden nu uit a.d.h.v. de Produktieorder; daar zijn de schermen iets overzichtelijker, en kunnen we het voorbeeld meteen uitbreiden met de print van de Produktieorder.

Een Debiteur voor wie helemaal géén definities zijn vastgelegd in de Kenmerkdomeinen, mag kiezen uit alle Labels, behalve die Labels die specifiek voor een andere Debiteur zijn vastgelegd (ALGJ, ALMA, ALNM, ALTP):


Een Debiteur voor wie we wél expliciet Labels zijn gedefinieerd, maar op Debiteurniveau staat aangegeven dat hij niet uit alle Labels mag kiezen, volgt een popup met daarin alleen de voor hém gedefiniëerde Labels als keuzemogelijkheid.


Onderstaand een voorbeeld van een Debiteur voor wie wél een Label is geregistreerd én tevens bij de Debiteur is aangegeven dat hij uit alle Labels mag kiezen (dus óók die Labels die voor andere Debiteuren zijn opgenomen). Merk op dat het popup een Scrollbar heeft en er nog meer mogelijkheden zijn die nu niet zichtbaar zijn op het scherm.


We breiden het voorbeeld nog even uit met een andere klant, die een 20 Liter blik besteld, waar we een Private Label voor hebben (even niet letten op het feit dat er een etiket van een 0,75 Liter blik op een 20 L blik wordt geplakt, maar, als we daar voor kiezen, dan kan dat natuurlijk). Deze kombinatie zal een EAN Kode verwachten van de betreffende Debiteur, maar, omdat de klant deze nog niet heeft doorgegeven, mogen we die EAN Kode (het EDI Nummer) nog even leeglaten.


We kunnen het produkt nu aan deze Debiteur verkopen, we kunnen ook zelfs een Produktieorder plannen, maar... welke Barkode er uiteindelijk op het blik geprint moet worden is niet bekend, immers, de Debiteur heeft nog geen EAN kode doorgegeven. Onderstaand scherm toont bij invulling van Artikel-/Verschijning beide Kenmerken disabled. Er is immers maar één kombinatie die deze Debiteur mág bestellen.

Raadplegen Produktieorder Output toont bij ieder Outputitem de EAN Kode zoals deze gedefiniëerd is in de Kenmerkdomeinen. In het Raadpleegoverzicht valt dus al op dat er voor de 4e regel géén EAN kode bekend is (scroll helemaal naar rechts):


De aanwezigheid van een EAN kode hoéft overigens geen verplichting te zijn. In Profit kunnen we best Subcharges scannen zónder dat er een EAN Kode bekend is. Is een EAN kode in uw omgeving wel van belang, desnoods omdat uw klant het produkt "ontvangt" door deze Barkode te scannen, dan kunnen we zoiets ook visueel maken op de Layout van de Produktieorder. Onderstaand een voorbeeld van een Produktieorder (die in Excel wordt opgebouwd, en op een kleurenprinter wordt afgedrukt) waar de pagina die aangeeft hoe de P.O. moet worden afgevuld, voor ieder Outputitem "een blok" print, met daarin de informatie voor wie dit geproduceerd wordt, welk blik/deksel er nodig is, en welk label er op moet. De laatste regel is representatief voor het voorbeeld van het produkt waarvan (nog) géén EAN kode bekend is: die regel wordt derhalve in het rood afgedrukt, zodat goed opvalt dat de deze order nog niet in behandeling kunnen nemen.




Ad 2. Overige Kenmerk-Domeinen.
Betreft de registratie van Kenmerk-Domeinen voor alle overige zaken dan de EDI Nummers (EAN Kodes).
Dit betreft registraties voor alle andere typen dan "EDI":


LOVR en LOIR worden gebruikt in een omgeving waarin met Profielen, Buizen, Planken etc. wordt gewerkt. Denk hierbij aan het kunnen registreren dat we een plank alleen maar mogen verkopen op een lengte van 2,40 of 3,60 Meter, maar dan we in Produktie gewoon iedere lengte aan moeten kunnen.
Let op: Emballageset-Id's en Labels werken niet op basis van dit type.

De registratiewijze van deze Overige Kenmeri-Domeinen vraagt éérst om een Relatie-Id:

waarmee dit soort definities afhankelijk van een Relatie kunnen worden vastgelegd.
« Last Edit: April 03, 2020, 03:27:18 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.05 seconds with 19 queries.