Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 09:37:19 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Raaplijst rapen & goedkeuren - geen melding indien geen voorraad (LOLLRPRA)  (Read 2586 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: May 08, 2019, 10:42:22 am »

Wanneer we de raaplijst rapen & goedkeuren via menu 3-2-2-2, tag raaplijst, F4
en er is van een artikel onvoldoende voorraad, dan krijgen we altijd een melding in de trant van 'Let op, niet alle artikelen zijn geleverd ...'

Deze melding krijgen we niet meer.

In Test een raaplijst goedgekeurd en geleverd, van order 20190329051 was van artikel 1020GEKVK onvoldoende voorraad aanwezig. Deze regel is dus niet geleverd, zonder hier een melding van gehad te hebben.

Het zou mooi zijn wanneer de melding weer actief wordt igv onvoldoende voorraad.

Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #1 on: May 08, 2019, 12:21:01 pm »

Telefonisch besproken, de melding wordt al gegeven bij het maken van de Raaplijst. De regel waar geen Voorraad van is, staat dan niet op de Raaplijst, dus bij Rapen en Goedkeuren van de Raaplijst gaat er dan wat mij betreft niets fout, immers de regel ontbreekt zelf al op de Raaplijst.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: May 08, 2019, 12:24:51 pm »

Klinkt aardig, maar je verzuimt de helft te melden, en daarnaast kan ik bepaalde dingen in twijfel trekken...

Allereerst leidt menuoptie 3-2-2-2 tot funktionaliteit binnen de module Routeplanning, die had ik even niet verwacht, maar noem je verder ook niet.

Maar, laten we eerst eens even kijken naar hoe e.e.a. "normaal" werkt.

Jij hebt twee Verkooporders voor 80 Vrs en je hebt slechts 100 op voorraad. Een van je klanten moet je "nee" leveren.
Via Raadplegen te leveren Artikelen stuur je een regel naar een Raaplijst toe; de partij wordt daarna voor hem gereserveerd.

Dus... bij het Rapen & Goedkeuren van een Raaplijst zou je al geen melding moeten kúnnen krijgen dat er niet voldoende voorraad is, immers, dan is er iets goed mis (kan bijv. als je zelf handmatig heb lopen klooien in het onterecht wijzigen van reserveringen). Bij het "naar een Raaplijst toesturen" zou je zo'n melding wel kunnen krijgen (immers, je hebt slechts voldoende voor 1 van de 2 orders), maar, dat noem je niet...

Dan terug naar Routeplanning...

Bij Routeplanning plan je eerst een Route waarbij je langs meerdere Afleveradressen rijdt en bij een van die Afleveradressen goederen aflevert. Als je niet met #Masterroutes werkt (en dat doen jullie niet) zul je zo'n Routeplan echt order voor order moeten inplannen. Daarna zul je op enig moment Raaplijsten moeten gaan genereren vanuit het Routeplan, waarna de voorraad weer wordt gereserveerd. Watr je niet hebt, kun je niet reserveren, en kan dus niet naar de Route-Raaplijst. Voor zover ik ook kan zien staat jouw 3e produkt als "nog op te nemen" in het Routeplan. Kortom, die heeft nooit op de Raaplijst gestaan, en dus krijg je daar ook geen melding op.

Met andere woorden... wat je beschrijft lijkt niet te kloppen...

Heel wat anders, en misschien dat je zoiets bedoeld, is dat een Verkooporder (Debiteur setting) kan afdwingen dat er niet gedeeltelijk geleverd mag worden. Die staat bij deze order op "Deellevering toegestaan" en dus geen enkele reden om ook maar iets te melden. Als Deelleveren niet is toegestaan zou je in theorie nog een andere melding hebben kunnen krijgen.

Nb: En ja, voor wat ik begrijp staan er nu twee reacties, omdat mijn collega jou hier al telefonisch over gesproken heeft (zonder eerst een draaibol aan zichzelf toe te kennen). Ik post het bericht dus alsnog, niet wetende wat je verder met hém besproken hebt...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #3 on: May 08, 2019, 12:27:48 pm »

Wat ik besproken heb is dat er 1 stap voor het rapen & goedkeuren een melding moet verschijnen, dus bij toevoegen van de orders aan het routeplan.
Dit ga ik testen.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: May 08, 2019, 01:06:53 pm »

Nee. Weer fout lijkt me...

Bij het genereren van je Route-Raaplijsten. Dát zou wel mogen.

Als zo'n kontrole al bij het Toevoegen van je Order aan het routeplan zou moeten zitten, dan valt er weinig routes te plannen... In jouw beleving zou een produkt dan niet op voorhand in een route ingedeeld mogen worden, maar zul je die planning pas kunnen maken nádat je goederen op voorraad zijn gekomen, tsja... en dan zit je vrachtwagen vol.

Maar, ook daar... Routes kun je ook weer plannen o.b.v. aktuele voorraad; dan kún je het alleen achteraf plannen.

Dus, als je straks alsnog zegt dat er iets niet meer werkt... dan graag een overduidelijk voorbeeld erbij  smile

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.037 seconds with 20 queries.