Heart-Profit ERP
June 18, 2024, 03:31:58 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: BAK files op de ADS_DATA_SHARE  (Read 1916 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
esa123
Poster
*
Offline Offline

Posts: 15


View Profile
« on: November 07, 2018, 02:44:47 pm »

Als ik op onze machine kijk zie ik een redelijk aantal bestanden die er voor mijn gevoel dubbel staan, met dien verstande dat het backup files (lijken)
Zie bijgaand screenshot. Kan ik deze verwijderen, of wat is de reden dat deze bestanden hier staan ???


* Dubbele bestanden..JPG (46.35 KB, 860x311 - viewed 138 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : CH
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 07, 2018, 04:13:58 pm »

Als je in Visual FoxPro een tabel kwa Structure wijzigt (MODIFY STRUCTURE), maakt VFP hier zelf een BAK file van.
Op precies dezelfde wijze doet ADS dit ook (ADSRestructureTable).

Bedenk hierbij dat zo'n tool intern iets doet als:
- rename de oude tabel naar BAK
- zet een nieuwe (lege) structure neer
- kopieer vervolgens de inhoud van de BAK naar de nieuwe tabel

(Ok, inhoudelijk nog net iets anders, want als e.e.a. ergens crasht zou je met bovenstaand scenario zonder data kunnen komen te zitten).

Vanuit de VFP Database tijd kan het zijn dat je de BAK files niet herkent. Dat kan kloppen, immers, het is het MODIFY STRUCTURE commando wat dit doet, en, die gebruiken we in principe nooit; dit, omdat MODIFY STRUCTURE een Funktie betreft die niet als soort Commandline optie kan worden gebruikt. Het resulteert in een scherm die door iemand bediend moet worden, en het commando kan niet "onder water" worden uitgevoerd. Onze "Database-Upgrade" lost dit op, op een manier die feitelijk doet wat dat commando ook intern doet. De maakt een backup van de huidge tabel, maakt een nieuwe tabel aan volgens de nieuwe struktuur, en pompt de data over. In onze Database Upgrade zijn wij eigenlijk degene die die Backupfile maken, en wij hebben ervoor gekozen dit niet simpelweg BAK te noemen, maar UBK (Upgrade Backupfile). Wij hebben er in onze Database Upgrade ook in voorzien dat we herkennen dat dergelijke backupfiles alleen maar onnodig veel diskruimte in beslag nemen, vandaar dat de Upgrade een vraag bevat 'UBK files wissen J/N'. Als de Upgrade een tabel moet aanpassen en zeker weet dat het gelukt is, kan ze meteen de UBK verwijderen om weer diskruimte vrij te maken.

In ADS hoeven we niet zo moeilijk te doen. Daar is er wel een "commandline" funktie die een tabel aanpast conform de nieuwe structure, en welke "onder water" aangeroepen kan worden: ADSRestructureTable. Die tool maakt ook automtisch een BAK file aan, net als dat dat in VFP standaard gebeurde. Ellende is echter dat beide niet vanzelf worden verwijderd.

Terugkomend op je vraag "kan ik deze verwijderen"? Ja, dat zou kunnen. Zolang je geen ellende (foutgelopen processen) hebt gehad tijdens het restructuren, hebben wij die files niet nodig.

Of je het ook moet verwijderen is een volgende vraag. Waarom zou je? Omdat je disk te klein is? Dat mag tegenwoordig geen reden meer zijn.
Omdat de files gebackuppet worden en over een lijn naar elders gaan? Deze files wijzigen verder niet meer (hebben een oude datum) en hoeven niet nogmaals gebackupped te worden, daarnaast zou je BAK files kunnen uitsluiten van een backup.

Realiseer je dat als ik jouw schermprint zie, ik voor zie dat iemand hier alle BAK files tagt, op DELETE drukt, en vroeg of laat het een keer voorkomt dat er toch ook een ADT (een echt ADS bestand tussen zat). Je wilt niet weten wat voor een ellende je op de hals haalt.

Dus, ja, mag weg, maar pas dondersgoed op wat je weggooit!
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.012 seconds with 19 queries.