Heart-Profit ERP
October 06, 2024, 09:29:55 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: 1-1-1-1 F2 8 Verwacht voorraad verloop - actieve HPP items (LOARVVRA)  (Read 10377 times)
0 Members and 9 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2594


View Profile WWW
« on: February 15, 2018, 02:32:05 pm »

Onder menu 1-1-1-1 F2 8 Verwacht voorraad verloop staan de aktieve HPP items voor dat artikel.
Zie schermafdruk, toont de aktieve HPP-items voor 1020GRIJE.

Nu wil ik graag een overzicht van alle artikelen met de aktieve HPP-items zoals ze in het verwacht voorraad verloop te zien zijn.
Ik weet dat - wanneer je vanuit dit scherm F5 doet, je alle HPP-items kunt raadplegen.
Hier staan echter ook de HPP-items in die er standaard uitgefilterd worden, zie topic

http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26866.0
Quote
Heb er nu aan toegevoegd dat als de Kontraktregels weliswaar open staan, maar alles wat besteld is ook geleverd is, het HPP item alsnog wordt afgekeurd.

Dus met een query op tabel LOHI (HPP-Items) kan ik geen overzicht maken van de HPP-items zoals ze in het verwacht voorraad verloop staan.

Kortom: hoe krijg ik een overzicht van artikelen met HPP-items zoals ze in het verwacht voorraad verloop vermeld staan?


* 1-1-1-1 F2 8 verwacht voorraad verloop - HPP items.png (36.77 KB, 1155x531 - viewed 220 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 15, 2018, 03:08:48 pm »

Toets F5 vanuit het VVV is bedoeld om de herkomst te tonen van een regel; die zal nu Raadplegen HPP items aanroepen, en als het goed is het overzicht beginnen bij het Item welke in het VVV staat. Het VVV betreft hier weer een berekening, die weet welke HPP items getoond moeten worden (omdat ze geldig zijn).

"Raadplegen Aktieve HPP items" hebben we niet. Is ook niet iets waar we een index op kunnen zetten, want, ook een HPP item die in 2016 begon, kan nu nog steeds aktief zijn. Kortom, betreft "een berekening", en op dat resultaat zouden we een Raadpleegfunktie kunnen loslaten. Komt al snel uit op 14 uur (incl. Raadpleegfunktie van 11 uur). Dezelfde funktionaliteit maar niet als Raadpleegfunktie, maar als Export naar Excel zou op 5½ uur uitkomen.  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2594


View Profile WWW
« Reply #2 on: February 16, 2018, 10:30:23 am »

Wou dit punt even intern bespreken, maar degene die ik moet hebben is ziek.
Kom er zsm op terug.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2594


View Profile WWW
« Reply #3 on: February 19, 2018, 11:22:59 am »

Inmiddels heb ik dit punt besproken. Onze voorkeur gaat uit naar de Export funktionaliteit.

Voorwaarde is wel dat alleen de Aktieve HPP's getoond worden, die in het verwacht voorraad verloop getoond worden. Dus ook rekening houdend met je aanpassing:
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26866.msg45110#msg45110
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26866.msg45114#msg45114

Is dit het geval?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2594


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 26, 2018, 10:42:07 am »

Is dit inmiddels opgepakt?
Hebben we veel belang bij.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #5 on: February 27, 2018, 01:00:03 pm »

Is dit het geval?

Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt. Je verwijst naar een topic die alleen aktieve HPP items moet tonen, maar, daar gaat dit topic al om. Dus? Wat voegt het toe?

Lees: die 5,5 uur is al krap, en zal w.s. meer tijd vergen, we moeten er ook niet nog eens dagen over gaan praten, want dan kan het niet uit.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2594


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 27, 2018, 01:01:20 pm »

Excuses, in orde - is akkoord.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 27, 2018, 01:02:46 pm »

Is dit inmiddels opgepakt?
Hebben we veel belang bij.

Daarmee kun je bedoelen dat er nog niet op je post van de 19e was gereageerd, nu wel dus.

Je kunt ook bedoelen 'is er al iemand die dit gaat maken'?

Nee, nog niet. De Excel export is akkoord?

(Nb: Na een "Ja" weet ik overigens ook nog niet op welke termijn ik dit kan inplannen, want ik heb op dit moment even een paar dingen liggen; ik heb begrepen dat Peter dat al had aangegeven).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #8 on: February 27, 2018, 01:03:22 pm »

Excuses, in orde - is akkoord.

Ok Thanks. We gaan er mee aan de slag.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2594


View Profile WWW
« Reply #9 on: February 27, 2018, 01:08:08 pm »

Top - bij voorbaat dank!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #10 on: March 07, 2018, 01:39:52 pm »

Bepaalde onderwerpen uit die andere topics hebben toch wel degelijk raakvlakken, en heeft alles ook te maken met het feit dat je sowieso al stelt dat het opvragen van een VVV soms erg traag is...

Wat is er aan de hand?

Stel, je definieert een HPP item over de maand januari. Willen we het aktuele saldo van Januari weten, dan nemen we de HPP hoeveelheid van januari, en halen daar alle bestellingen vanaf die een leverdatum hebben in januari. Stel dat jij vandaag je openstaande HPP saldo wilt zien, dan kunnen we dat HPP item zelfs helemaal overslaan, want januari is al geweest.

Als jouw HPP item van 01-01-2018 t/m 31-12-2018 loopt, zullen we daarna alle bestellingen uit 2018 erop in mindering moeten brengen. Logisch.

Maar... je hebt ook HPP items gedefinieerd van bijv. 16-02-2004 t/m 31-12-9999, en zoiets impliceert dat als we het openstaande saldo willen bepalen, we dus alle Verkooporderregels vanaf 2004 moeten doorlopen. Poe he... dat zijn er nog al wat, en logisch dat het traag is.

In topic 26866 is dan nog een kleine uitbreiding geweest waarmee we hebben gezegd dat als om HPP gaat uit een Kontrakt, en dat Kontrakt niet meer open staat, het HPP item ook maar niet mee moet tellen. Dat was niet voldoende, immers, je Kontrakten sluit je óók al niet af. Volgens mij is de huidige stand van zaken dat Profit dus kontroleert of het het saldo van de Kontraktregels al is bereikt, en zo ja, dan wordt het HPP item ook niet meegeteld. Nou... Mooi... doet schijnbaar de job, en leidt tot het huidige saldo in het VVV, die e.e.a. daar voor 1 Artikel berekent, en wat je nu in een export wilt hebben voor duizenden artikelen tegelijk. Dat kon wel eens lang duren...



Met de (telefonische) toelichting van Marcel verandert er nog weer wat, want eigenlijk wilde hij gewoon e.o.a. vrije voorraadlijst hebben, waar er al een aantal van in Profit zitten.

Het vervolg:

a. zoals tel. besproken maken we deze export (waar nu overigens al 2 uur aan besteedt zijn) af.

b. voor alle HPP items voor Kontrakten die inmiddels zijn afgesloten, gaan we de einddatum van de HPP periode terugzetten tot de datum laatste levering of i.d. Dan overigens alleen voor alles t/m bijv. 2015 of 2016, opdat het niet zo is dat je gisteren een kontrakt hebt afgesloten, die morgen heraktiveert, en daarna je hpp niet meer doorloopt. Doel is dus om van het gros van je HPP die t/m 31-12-9999 zijn gedefinieerd, ervoor te zorgen dat deze op een einddatum in het verleden komen te staan, opdat Profit weet dat ze deze HPP's in het vervolg mag overslaan.
Dit runnetje (nacalc. basis) zal dan de performance van zowel de huidige te ontwikkelen export naar excel, maar ook de algemene performance in je VVV ten goede komen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #11 on: March 07, 2018, 04:01:31 pm »

b. voor alle HPP items voor Kontrakten die inmiddels zijn afgesloten, gaan we de einddatum van de HPP periode terugzetten tot de datum laatste levering of i.d.

Ik heb al weer een ander idee, die ervoor zou zorgen dat je je procedure niet hoeft aan te passen.  Wink

Hopen dat dat werkt...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2594


View Profile WWW
« Reply #12 on: March 07, 2018, 04:38:56 pm »

Ben benieuwd - bij voorbaat dank!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #13 on: March 07, 2018, 05:43:01 pm »

Nou, ik denk dat ik er al wel uit ben  smile

Even een aantal dingen uitgezocht, jullie inrichting bekeken en... gekonstateerd dat er in het verleden iets voor jullie ontwikkeld is waarbij er toen v.w.b. het VVV òf een goedkope maar trage oplossing was, òf een snelle maar dure oplossing. Het zou dan die eerste moeten zijn geworden, waarbij we dit ondertussen (door indexen die er bij zijn gekomen) in staat zijn om het totaal anders op te zetten. De wijze waarop jullie dan je HPP periode definiëren doet er dan ook ineens niet meer toe.

Bedenk dat als je 100 op HPP zet voor de hele maand januari 2018, we om het openstaande saldo van januari 2018 te kunnen berekenen, we alle Verkooporderregels van dat produkt die een Leverdatum hebben in januari 2018 moeten doorlopen om ze in mindering te brengen. Niet alleen de Openstaande Verkooporderregels, maar ook de Afgesloten Verkooporderregels. Op zich "logisch" zou ik denken...

Bedenk vervolgens dat als iemand op zo'n manier een HPP item definiëert van 01-01-1900 t/m 31-12-9999 we dús alle Verkooporderregels vanaf het begin van de jaartelling moeten doorlopen om het openstaande saldo te berekenen; logisch dat dat even wat tijd in beslag neemt...

Voor jullie is jaren geleden iets ontwikkeld waarmee we ook HPP kunnen genereren uit een Kontrakt, of beter: uit een Kontrakt-regel. En, om zelf invloed uit te kunnen oefenen per welke datum dit in het VVV terecht moet komen, is de 'HPP Afname Datum' verzonnen.

Wat mij nu verbaasd, dat is dat als we in de berekening van het VVV bepaalde HPP items van Afgesloten Kontrakten niet meer mee zouden tellen, de Verkooporderregels niet ineens op het volgende Kontrakt worden afgeboekt; dus, in een eerder gemaild schermpje, hoe kan het dat de 195 die voor januari open staan, open staan en daar niet door andere orderregels op is afgeboekt. Wat blijkt?

Bij een gebrek aan indexen danwel investering in het VVV, is het VVV kwa berekening hetzelfde gebleven. Het VVV rekende altijd al met de Openstaande Verkooporderregels, en voor HPP stond daar al in dat we ook alle Afgesloten Verkooporderregels moesten doorlopen van de Artikelen in de HPP periode. En ja, normaal moet dat dus ook wel, immers, willen we weten hoeveel HPP er van januari 2018 open staat, moeten we naast de openstaande VO regels (die sowieso al in het VVV staan) ook de Afgesloten VO regels van januari doorlopen.  Voor jullie HPP items uit Kontrakten gebeurd dit (dus) ook, en, met als aanvulling dat een Verkooporderregel van een Kontrakt van Debiteur A, alleen mogen worden afgeboekt op de HPP items van dat Kontrakt van die Debiteur, en niet op andere HPP items.

Tsja... wat gebeurt er dus nu? Jij vraagt een VVV op van 1020GRIJK. Binnen 1020GRIJK heb je HPP items die vanaf 01-01-1900 zijn gedefiniëerd, en dus worden alle Verkooporderregels voor 1020GRIJK van de afgelopen 25 jaar doorlopen. Van iedere Verkooporderregel bepaalt hij voor welk Kontrakt dit is, zoekt hij dat Kontrakt op in de HPP items die meegerekend moeten worden in het VVV en brengt het op dat saldo in mindering.

Wat er eigenlijk moet gebeuren, is dat jullie uit een Kontrakt HPP genereren, en daarna roep je af uit zo'n Kontraktregel. Dit leidt tot een Verkooporderregel die verwijst naar de Kontraktregel waaruit ze is afgeroepen. Het openstaande saldo van zo'n HPP item wordt dus feitelijk gewoon enkel en alleen bepaald door het initiële saldo te verminderen met de bestelling die op Verkooporderregels staan die uit die Kontraktregel zijn afgeroepen, en die kunnen we tegenwoordig! met een index bepalen. Daarmee doet het er ook niet toe of die afroep nu op 2018, 2017 of op 1900 staat. Je voegt een extra 195 toe aan een Kontrakt, die 195 krijgt een nieuw Kontraktregelnummer, en 1:n met die regel kunnen we de Verkooporderregels vinden die in mindering moeten worden gebracht.

In de export naar Excel heb ik deze nieuwe berekening al ingebouwd. De performance v.w.b. het berekenen van de Openstaande HPP hoeveelheden uit Kontrakten van alle Artikelen is in die funktie sneller dan dat je nu enkel een VVV van 1020GRIJK opvraagt  Wink V.w.b. die 1020GRIJK heb ik de resultaten al een beetje vergeleken, en het lijkt erop dat mijn nieuwe berekening met hetzelfde resultaat komt. En dus:

Het nieuwe Excel rapport staat (in de Testbestanden) al op jullie systeem. Je vindt haar bij Hoofdmenu-3-1-9-1-7.
Genereer die lijst eens, en kontroleer deze heel erg goed met wat voor een bepaald Artikel uit die lijst nu in het VVV wordt getoond (wel Testbestanden met Testbestanden vergelijken!).
Als daar nu uitkomt dat de resultaten hetzelfde zijn, dan zou ik zeggen dat het ondertussen hoog tijd wordt om de berekening van het VVV eens hierop aan te passen.
« Last Edit: March 07, 2018, 07:02:51 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2594


View Profile WWW
« Reply #14 on: March 07, 2018, 09:54:07 pm »

Dank je, knap stuk (uitzoekt)werk!
Ik ga eens goed testen (iom Marcel).
Ik zal laten weten wat hier uit komt :)
« Last Edit: March 07, 2018, 10:56:03 pm by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.122 seconds with 20 queries.