Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 04:54:45 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Statistieknummer  (Read 3776 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
r.rijnvos
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 224


View Profile WWW
« on: June 06, 2017, 10:58:00 am »

Ik kan bij wijzigen artikelen slechts 9 van de 10 cijfers van een statistieknummer kwijt.
Klopt dit?
Logged

Heart-Profit company ID : RB
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: June 06, 2017, 11:07:24 am »

Dan is Wijzigen in ieder geval consistent met Toevoegen en de Database. Voor zover wij weten is een Statistieknummer 9 posities.

Uiteraard kan het zo zijn dat iemand verzonnen heeft dat Statistieknummers langer geworden zijn, maar meestal horen we dat dan al veel eerder in het jaar...

Hoe kom jij aan 10 cijfers?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
r.rijnvos
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 224


View Profile WWW
« Reply #2 on: June 06, 2017, 11:12:37 am »

Site van oa KvK. n.a.v. paklijsten van diverse leveranciers.
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationale-handel/importeren/hoe-bepaal-ik-een-goederencode/?utm_campaign=nieuwsbrief_mkb_13_2017&utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief_kvk



* Knipsel.JPG (30.92 KB, 645x150 - viewed 123 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : RB
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: June 06, 2017, 12:52:28 pm »

Het Statistieknummer zoals dat in Profit is opgenomen betreft een code voor het CBS. Het CBS hanteert slechts 8 posities (dus 9 is daarbij al aan de grote kant  smile).

Op https://www.cbs.nl/ihg vind je een link naar een omnummertabel voor 2017 (van 8 naar 8 posities) en tevens een recordlayout beschrijving voor een electronische aangifte; ook hier wordt voor het statistieknummer 8 posities gereserveerd.

Mogelijk is het nummer waar jij aan refereert een samenvoegsel van Statistieknummer en TARIC code? Die laatste is conform die aangifte 2 posities, en wordt direkt na het statistieknummer opgenomen. 8 + 2 is 10 posities. Zouden wij e.e.a. uitbreiden naar 10 posities en zou jij 10 posities gaan invullen, dan kun je er donderop tegen zeggen dat de aangifte waarvoor e.e.a. ontwikkeld is (het CBS) het niet meer doet. Kortom, ik vermoed dat jij aan een ander nummer refereert.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: June 06, 2017, 02:44:19 pm »

Er zal wel iets niet kloppen maar vraag me niet waar het is ontstaan;
Dat Statistieknummer voor het CBS zit er vanaf het begin in. Verder neem ik aan (heb het niet gekontroleerd) dat er ook een layoutvariabele is voor ... zeg het maar. Pakbon ? zou niet kloppen. Vrachtbrief ? klopt formeel ook niet. Feit is dat als ik wat exporteer het op de faktuur moet (per produkt) en ik heb zo het vermoeden dat het Statistieknummer daar nu juist géén layoutvariabele voor heeft. Ofwel, de Taric code die jij nodig hebt, zit domweg niet in Profit.

Iemand moet eerst maar eens onderzoeken in welke mate die Taric code anders is als ons statistieknummer, want ik vind dat het wel heel erg op elkaar zou moeten lijken.

Overigens staat mij bij dat de Taric code (die ik niet zie als een laatste 2 posities, maar ik doe het uit mijn hoofd) ook nog wel langer kan worden dan 10 posities. De tabellen waar ik ooit in heb zitten graven vind ik zo snel niet, maar je wordt er niet goed van zo groot/veel.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: June 06, 2017, 03:32:47 pm »

 scratching

Ofwel, de Taric code die jij nodig hebt, zit domweg niet in Profit.

Niemand heeft in dit topic een Taric code nodig toch? Ik stel hooguit dat hij misschien een goederen code bedoelt waarin Statistieknummer (Cool en Taric code (2) zijn samengevoegd; puur omdat 8+2 = 10 en het CBS deze twee velden achter elkaar noemt in haar aangifte.

De Taric code zit gewoon wél in Profit (bij het Artikel, op Tabblad #4).


Overigens staat mij bij dat de Taric code (die ik niet zie als een laatste 2 posities, maar ik doe het uit mijn hoofd) ook nog wel langer kan worden dan 10 posities.

De Taric code in Profit bestaat uit 2 posities.


Er zal wel iets niet kloppen maar vraag me niet waar het is ontstaan;

Dat proef ik in ieder geval ook. Het eerste wat ik me afvraag is waarom, als het CBS, zelfs in haar IDEP formaat (die wij niet ondersteunen), 8 posities hanteert, het veld bij ons toch uit 9 posities bestaat. Vanzelfsprekend geldt dat als er maar 8 posities in te vullen zijn, niemand 9 posities zal invullen, maar, als je wel 9 posities zou invullen, dan zou het CBS er schijnbaar niets mee kunnen? Kortom, waarom is dat veld nu 9 lang??
« Last Edit: June 06, 2017, 03:39:09 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #6 on: June 06, 2017, 03:38:28 pm »

De TARIC code en "Het statistieknummer" zijn in principe gebaseerd op dezelfde lijsten.
Echter de eerste 8 cijfers geven op NL niveau voldoende identificatie van het goed.
De volgende 2 blokken van 2 cijfers (9/10 en 11/12) worden in het algemeen gebruikt om verduidelijking bv mbt importheffingen, accijnzen e.d. vast te leggen.
Het kan namelijk zo zijn dat bv zonnecellen uit Europa een andere importheffing krijgen dan zonnecellen uit China of de VS.
Dat soort afspraken legt men dan vast met die laatste cijfers.

De basistabel zou overal gelijk moeten zijn (let op het woordje "zou", want helaas zijn er altijd landen met uitzonderingen)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: June 08, 2017, 05:34:39 pm »

scratching

Ofwel, de Taric code die jij nodig hebt, zit domweg niet in Profit.

Niemand heeft in dit topic een Taric code nodig toch?

Jawel, want iemand die om meer dan 8 posities vraagt heeft het over export (of desnoods import).
Misschien heb ik verder gekeken dan mijn neus lang is, maar ...

FYI hieronder enkele voorbeelden van hoe het letterlijk op een export faktuur komt te staan (kan komen te staan) met benamingen die iedereen vast wel anders noemt, maar waarbij de nummers die je ziet wereldwijd zijn (geaccepteerd). Dan zijn er wat mij betreft dus 10 of meer.

Ik kan me voorstellen dat wij ooit een ding van 8 posities (of 9 ?) voor het CBS hebben moeten maken, en dat er later iemand komt aanwaaien die zegt "als je nou nog een veld van 2 posities erbij maakt en noemt dat Taric Code, dan kunnen we dat samen met het Statistieknummer gebruiken voor Export. Klopt wel maar is wat onzinnig; wat mij betreft is het Statistieknummer het lange nummer, en rapporteer je aan het CBS de eerste 8 (9 ?) posities. Maar kennelijk heeft ooit iemand dit anders bedacht.

Quote
De TARIC code en "Het statistieknummer" zijn in principe gebaseerd op dezelfde lijsten.
Echter de eerste 8 cijfers geven op NL niveau voldoende identificatie van het goed.

Dank je Marco !


* Taric01.png (1.44 KB, 218x57 - viewed 130 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.069 seconds with 21 queries.