Heart-Profit ERP
September 30, 2024, 05:32:55 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Crediteren - Meerdere (nep) Fakturen <> Kommissie Reserveringen  (Read 735 times)
0 Members and 4 Guests are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27468


View Profile WWW
« on: February 02, 2017, 03:53:59 pm »

Het ontwerp "Verkooporder open tot Definitief Afsluiten" waarbij ook zgn. Nep-Fakturen worden gegenereerd o.b.v. de bestelling, heeft ook weer raakvlakken met een eerder ontwerp "Kommissie Reservering via een Interne Creditfaktuur" (zie topic http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=27471.0).

In het kort zorgt de Kommissie Reservering ervoor dat als een agent, gebaseerd over de geschatte omzet in een periode, 15% Kommissie krijgt over zijn orders, er al direkt bij het Faktureren van de order een reservering van 15% wordt gemaakt. Stel dat we in januari een order hebben van 100K, dan reserveren we meteen 15K voor deze verwachtte Kommissie, en rapporteren we feitelijk een omzet van 85K. Aan het einde van het jaar gaan we kijken waar de agent daadwerkelijk recht op heeft, worden de Pending Kommissie Credit fakturen tegengeboekt en wordt een werkelijke Kommissie Faktuur gestuurd (eventueel tegen een ander percentage, omdat zijn targets niet gehaald zijn). Van belang is, dat als we in december met alle agenten gaan afrekenen, dit "uit kan" omdat we gedurende het jaar hier al bedragen voor opzij gelegd hebben. Zouden we dit niet doen, dan zou december een hele slechte maand worden, immers, de omzet van december zou dan gedrukt worden met alle Kommissiefakturen die dan pas gegenereerd zouden worden.

Ook bij een zgn. Nep-Faktuur zullen we deze Pending Kommissie Credit Faktuur moeten genereren, immers, als we in februari weten dat er 100K geleverd is, en we een Faktuur willen genereren o.b.v. de bestelling, dan zullen we de omzet van februari moeten verminderen met de 15% Kommissie.

V.w.b. de Eindafrekening wordt het verhaal nu iets anders. In eerste instantie is de Eindafrekening opgezet als: "doorloop de opgegeven periode, boek alle Pending Kommissie Credit fakturen tegen, en bereken de nieuwe Kommissie o.b.v. wat er in die periode gefaktureerd is". Dit zal nu anders moeten:

Immers, stel dat we over 2016 willen afrekenen, dan kan een order al zijn begonnen in 2015. Hoe weten we nu dat we bij het afrekenen een periode vanaf 2015 moeten invullen? Waarom niet nog eerder? De opzet zal dus iets anders moeten:

Als we gaan afrekenen over een op te geven periode (bijvoorbeeld heel 2016, of 1e kwartaal 2017) dan doorlopen we alle échte Fakturen in die periode. Die fakturen bepalen de Verkooporders waarover afgerekend zal gaan worden, en van die orders rekenen we "alles" af. Het maakt dan niet meer uit dat een order in 2015 is aangenomen c.q. dat er al delen geleverd zijn in 2016, als we in 2017 faktureren, geldt dat die order in de Kommissie Afrekening van 2017 wordt opgenomen.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOUFKFEA    Eindafrekening Kommissie Fakturen    01-02-2017    02-02-2017
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.034 seconds with 19 queries.