Vorig jaar is gekonstateerd dat er bij Drydock Retouren (maar eigenlijk ook bij normale retouren die refereren aan een Debet Verkooporder) er kostprijs technisch e.e.a. mis kon gaan. Op zich is dat probleem verleden jaar opgelost, maar tevens is gesteld dat als er meerdere Charges zijn geleverd, de Gebruiker zelf moet aangeven welke Charge er Retour is ontvangen.
Als we op één Verkooporder zowel Charge X als Charge Y leveren, dan kunnen beide partijen op een ander moment ingekocht of geproduceerd zijn, en kunnen beide partijen een andere kostprijs hebben. Als we een partij retour ontvangen zal de gebruiker de enige zijn die kan aangeven welke partij er terug is gekomen; deze behoort op de verpakking te staan die u geleverd heeft.
Hoewel het voor de hand liggend is dat als we op de Debetorder Charge X en Y geleverd hebben we ook enkel X en Y retour kunnen boeken, is gesteld dat het ook mogelijk moet zijn om een andere Charge (bijvoorbeeld A) retour te boeken; dit, omdat Charge A in een eerdere zending geleverd is, nu retour komt, en u dat accepteert.
Releasenote
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=27153.0 beschrijft het dichtspijkeren van het door het systeem bepalen van het Chargenummer (doordat feitelijk het Chargenummer leeggelaten kon worden, ging Profit alles retour boeken op de eerst geleverde Charge, hetgeen natuurlijk niet juist is, maar wel door Profit wel voorgesteld). De gebruiker moet die keuze maken, hetgeen met name van belang is in het scantrajekt, immers er komt een batch retour met een bepaalde Barkode erop, en middels die Barkode willen we het produkt ook op een later moment weer uit het systeem kunnen wegboeken.
Maar... als we nu niet met Barkodes werken, en als Chargenummers (en daarbij behorende kostprijzen) ons eigenlijk ook niet veel interesseren, dan zorgt de blokkade van december 2015 er nu wel voor dat de gebruiker een Chargenummer moet invullen, die ze misschien helemaal niet weet. Als de zending bijv. een levering van 'zand' betreft, dan hebben we daar niet eens een barkode op staan, laat staan dat we weten welke partij retour komt. Toch verplicht Profit nu ineens om een Chargenummer in te vullen, die de gebruiker nu eerst moet zien te achterhalen door uit te zoeken wat er op de Debetorder is geleverd. Voor dit soort situaties is dat niet handig.
Met ingang van deze Releasenote is het rubriek 'Chargenummer Retour' in de Funktie 'Gedeeltelijke Goederen Ontvangst' van een 'Retour-order' zodanig aangepast dat dit veld geen 'Textbox' meer is, maar een 'Combobox'. Een rubriek met een pull down menu waarin alle op de Debetorder geleverde Charges worden opgesomd. De gebruiker kan daarmee zelf bepalen welke Charge er retour werd gezonden (X of Y). En, als er geen keuze gemaakt kán worden, dan bepaalt de Gebruiker of het X of Y moet worden, en niet Profit.
De Combobox is wel een speciale Combobox. Immers, Charge X en Y zijn op de Debetorder geleverd en zijn opgenomen in de Combolist. Maar, zoals uitgelegd moest het ook mogelijk zijn om een partij retour te kunnen boeken uit een eerdere levering (Charge A). De default werkwijze van een Combobox is echter dat er alleen maar waarden geselekteerd kunnen worden die formeel in de Combobox voorkomen, maar daar staat alleen X en Y. Toch is het met deze speciale Combobox toch mogelijk om ook die partij A handmatig in te typen.
Funktie | Omschrijving | Dtm.Vl.Wyz | Dtm.L.Wyz |
LOILOGDL | Gedeeltelijke Ontvangst. | 28-01-2016 | 03-06-2016 |
LOILOGDV | Omschrijving (nog) niet bekend | 28-01-2016 | 03-06-2016 |
SYMTICVD | Omschrijving (nog) niet bekend | 11-03-2015 | 03-06-2016 |
SYSS | Omschrijving (nog) niet bekend | 24-05-2016 | 03-06-2016 |