Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:05:31 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Abonnement  (Read 3414 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« on: April 15, 2016, 04:50:49 pm »

Voor een belangrijke pilot wil ik iets inrichten maar ik kan niet iets bedenken waar zowel de verkopers als de financieel medewerkers blij mee zijn.
Het gaat om de volgende pilot:
We willen gaan werken met een abonnement. De klant betaalt elke maand een vast bedrag en krijgt op aanvraag de producten geleverd die binnen het abonnement vallen. De producten worden niet apart gefactureerd.

De leveringen zullen niet elke keer hetzelfde zijn, of elke maand hetzelfde. Het hangt af van het verbruik van de klant. Het kan ook zijn dat er meerdere leveringen in de maand zijn.
Voor productie willen we wel graag een verkooporder invoeren, ook om de producten netjes te kunnen afboeken en leveren. Maar dit zouden orders tegen 0,- euro zijn.
Voor productie zou dit prima werken, maar nu gaat de financiële afdeling protesteren omdat dit kostprijstechnisch niet echt lekker loopt. Leveringen tegen 0,-, (met producten met verschillende grootboekrekeningen) en elke maand een verkoopfactuur van het abonnement, dat streept niet lekker tegen elkaar weg.

Ik heb nog even gedacht om een artikel abonnement te maken met een recept met de geleverde producten, maar dat werkt niet bij meerdere levering in de maand.

Iemand een idee hoe dit netjes in te richten?





Logged

Heart-Profit company ID : SE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 18, 2016, 08:07:23 am »

Eh, leuke uitdaging ?
We komen er op terug. Maar inderdaad, als iemand intussen al een ideetje heeft ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: April 18, 2016, 09:16:06 am »

't Zou raakvlakken kunnen hebben met het maatwerk "Nieuwbouw" (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=25475.0).

De produkten die onder het lumpsum bedrag vallen (het abonnement?) kunnen dan in een Kontrakt worden vastgelegd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #3 on: April 19, 2016, 09:22:37 am »

Daar lijkt het zeker wel op Wouter. Mijn collega kijkt ook even mee of we dit eens moeten testen.
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #4 on: April 19, 2016, 04:49:28 pm »

We hebben even een klein testje gedaan, maar lopen aan tegen het volgende:
Ik moet artikelen leveren met verschillende financiële groepen, maar dat kan ik niet kwijt in 1 kostenartikel. Voor de creditartikelen niet zo'n probleem om voor elke financiële groep een apart artikel aan te maken maar ik wil wel maar 1 factuur met 1 artikel sturen aan de klant elke maand.

Ik zie overigens wel een levering in de statistieken die ik uitdraai en in LOMDRA maar de levering wordt niet opgenomen bij LOGDRA6.
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: April 20, 2016, 08:36:32 am »

Super dat je er zelf al enigzins uit bent gekomen met de beschrijving, maar, misschien is het inmiddels handiger om (per mail?) even in een voorbeeld duidelijk te maken wat je geprobeerd hebt. Dat kan ik zo niet gokken.

Ik moet artikelen leveren met verschillende financiële groepen, maar dat kan ik niet kwijt in 1 kostenartikel.

Dat hoeft ook niet, de Artikelen die je daadwerkelijk levert hebben hun eigen financiële groep.
Het kostenartikel moet je zien als 'het abonnement'

ik wil wel maar 1 factuur met 1 artikel sturen aan de klant elke maand.

Dat is dus het kostenartikel met de abonnementsprijs (en daarmee als vanzelf dus 1 financiële groep).

Ik zie overigens wel een levering in de statistieken die ik uitdraai en in LOMDRA maar de levering wordt niet opgenomen bij LOGDRA6.

Hier zullen we echt even een konkreet voorbeeld van moeten hebben waar we naar kunnen kijken...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 20, 2016, 10:02:33 am »

Na tel. overleg is dit volgens mij de bedoeling :

Iedere maand wordt een Verkooporder gemaakt met een Dienst als enige regel ("Maandelijks Abonnement XYZ"), prijs 1200. N.b.: Dat dit 1200 is voor die klant kan (tegenwoordig) worden vastgelegd in de Prijsafspraken.
Op regelmatige basis wordt bij de betreffende klant de voorraad aangevuld; daarvoor worden gewoon Inkooporders in het systeem gezet, wat verder niet ter zake doende is (is niet gerelateerd aan de problematiek). N.b.: Spectro zorgt er in feite voor dat er altijd voorraad is van de meerdere produkten (Artikelen). Ook dit doet niet ter zake.
Als er produkt wordt geleverd, gebeurt dit middels normale Verkooporders maar altijd tegen een Prijs van 0.00 (de klant betaald er Abonnementsgeld voor). N.b.: De betreffende Artikelen worden gewoon tegen hun normale Kostprijs geproduceerd en die Kostprijs wordt ook gewoon financieel geboekt bij de Fakturering.

Bij de Fakturering van het geleverde produkt krijg je nu een opbrengst van 0.00; Kosten zijn 1000;
Zoals ik het begrijp is het nu voldoende om in de Statistieken voor de geleverde Artikelen als geheel de Opbrengst vs de Kosten te zien voor de betreffende Debiteur. Hoe ?
N.b.: Omdat het te simpel is, zal het wel niet werken (ik zal vast iets over het hoofd zien).
De Statistieken (Standaard Overzichten) opvragen voor de ene Debiteur en de Artikelen 0 t/m ZZ. De "truc" is dat de Dienst daar ook onder moet vallen en wel Opbrengst en toevallig geen Kosten kent, terwijl de geleverde Artikelen daar eveneens onder vallen, die "toevallig" geen Opbrengsten kennen, maar wel kosten hebben.
Ik zou nu niet weten waarom hier geen opbrengst van 1200 en Kosten van 1000 uitkomt (en dus Netto Opbrengst van 200).

Als laatste : we hebben ook gesproken over het kunnen zien van de opbrengst vs de kosten van 1 produkt (Artikel), maar dit is niet mogelijk bij een abonnement voor meerdere Artikelen. Je zou het in de Statistieken wel kunnen opvragen natuurlijk, maar de Opbrengst is dan altijd relatief gezien te hoog (beter : de Kosten zijn te laag omdat er domweg maat 1 Artikel wordt meegeteld, bij een Obrengst die voor allen geldt (het abonnement).

Let op : Wat hiermee niet is geregeld is het kunnen opvragen van "nuttige" Statistieken voor juist alleen de Artikelen. Dit komt omdat de Artikelen tevens "gewoon" worden verkocht aan andere klanten. De Kosten zijn even nuttig als altijd, de Liters ook, maar de Opbrengst zal niet kloppen. Dit dan, tenzij je het Dienst Artikel mee weet te nemen - dan klopt het weer wel voor het totaal (maar nog steeds niet per Artikel individueel). Moeilijk uit te leggen, maar ik denk sowieso wel duidelijk.

Is dit wat ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.061 seconds with 21 queries.