Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 03:24:08 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: 4-2-4-2 F6 Aanpassen goederen ontvangst - te weinig voorraad (LOARVHWG)  (Read 4091 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2595


View Profile WWW
« on: March 14, 2016, 12:04:40 pm »

Ik krijg de melding dat er onvoldoende voorraad is wanneer ik via menu 4-2-4-2, F6 Aanpassen goederen ontvangst doe.
Kijk ik hoeveel van artikel GEBHUWDFMHMEDOC er op voorraad staat, dan zijn dit er volgens mij 100.
(Je kunt eea nakijken in de Test-omgeving).
Is deze melding misschien onterecht?


* 4-2-4-2 F6 Aanpassen goederen ontvangst - te weinig voorraad.png (27.06 KB, 987x542 - viewed 248 times.)

* GEBHUWDFMHMEDOC voorraad van 100 stuks.png (5.94 KB, 616x305 - viewed 279 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 14, 2016, 02:09:30 pm »

Als je bij het V-item op F1 drukt, zie je dat die hoeveelheid van een andere order afkomstig is (14002 ipv 14001).

Ik vermoed dat er meer met deze order de hand is dan gewoon 'Inkooporder, ontvangen, en een deel ongedaan maken'.

Ik bel je wel even.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #2 on: March 14, 2016, 02:30:32 pm »

Ik dat dat wat iemand hier geprobeerd heeft te doen, is stellen dat je iets hebt ingekocht bij een leverancier, de hele hoeveelheid aan een klant is geleverd, de klant vervolgens zegt 'ja, maar ik heb er geen 1000 ontvangen', en daar een credit verkooporder voor gemaakt wordt, dat retour wordt ontvangen, om vervolgens net te doen alsof de initiële Inkooporder voor dat deel nooit geleverd is.

Als je hier "de levering" aan de klant ongedaan had gemaakt (waarna er weer 1000 op voorraad stonden) daarna er 10 had gekorrigeerd, om vervolgens de 990 weer te leveren, dan had dat wel gewerkt. Maar 1000 ontvangen, 1000 leveren, daarna 10 retour boeken (die mogelijk niet eens retour komen omdat het gewoon 'manco' was), net doen alsof ze op voorraad zijn gekomen om voor dat deel net te doen alsof de inkooporder niet geleverd is... dat werkt niet.

Resumer: de oplossing zou nu moeten zijn dat je de formeel retour ontvangen hoeveelheid terug moet sturen naar de leverancier (Credit Inkooporder).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #3 on: March 14, 2016, 02:41:13 pm »

Ik wacht nog even een voorbeeld af van een van je medewerkers die claimt dat jullie al 15 jaar deze werkwijze hanteren. Mogelijk is dit met alle goede bedoelingen dichtgespijkerd n.a.v. een bugmelding (ik zou bijna nog zeggen 'terecht', immers je kunt achteraf zeggen dat je er maar 900 hebt geleverd als er wel degelijk 1000 op jouw vrachtbrief hebben gestaan!) maar, we zitten hier natuurlijk ook niet om gebruikertjes te pesten. Wordt dus nog vervolgd...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 14, 2016, 04:14:27 pm »

Update: ben al een stukje verder. Zo te zien is er aan de Ontvangstzijde niets gewijzigd wat dit tegenhoudt, maar komt e.e.a. door de (DryDock) retour in kombinatie met het gebruik van Interne Chargenummers. De 1000 ST komen met een Intern Chargenummer op voorraad, gaan ook met een Intern Chargenummer de deur uit, maar zodra ze retour van de klant komen, is dit Intern Chargenummer verdwenen. Als die er wel is, kan het achteraf net doen alsof de Inkooporder nooit voor 1000 geleverd is gewoon worden gerealiseerd.

Wordt vervolgd...



* bbb.png (7.88 KB, 1044x156 - viewed 198 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #5 on: March 15, 2016, 11:30:00 am »

Opgelost.

Zat hem in een kombinatie van zgn. DryDock retouren waarbij je nu kunt (moet) aangeven welke partij (bijv. Charge A of B) retour is gekomen, maar een bedrijfsparameter vervolgt zegt dat het ingevulde Chargenummer als Intern Chargenummer moet worden opgenomen. Om een lang verhaal kort te houden; de retour zou nu terug op voorraad moeten komen met hetzelfde Interne Chargenummer als geleverd werd op de Verkooporder, en daarna zou je gewoon in staat moeten zijn om de Ontvangst op de Inkooporder aan te passen.

Het feit dat nu (weer) werkt zoals je al 15 jaar deed betekent daarmee nog niet dat het 'logisch' is, immers, je hebt nu nog steeds een Pakbon waarop staat dat je er 1000 vervoerd hebt terwijl er anderzijds achteraf maar 900 geleverd zijn. Realiseer je dat er overzichten kunnen zijn die hier niet tegen kunnen, maar mogelijk gebruik je die niet... laten we dus maar niet te moeilijk doen  smile

Nb: Tel. met Marcel besproken dat dit vanaf de eerst volgende order weer goed zal moeten werken. Het voorbeeld in je testbestanden kun je niet afmaken (wel een nieuwe maken). In Produktie zijn er momenteel geen openstaande situaties meer. Zo toch, laat even weten, dan kan ik die handmatig even aanpassen zodat je alsnog de ontvangst kunt verwijderen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2595


View Profile WWW
« Reply #6 on: March 15, 2016, 11:32:02 am »

Heel mooi, dank voor het oplossen!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.041 seconds with 20 queries.