Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 09:56:25 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Bedijfsparameter? Verkooporders status L sinds update zichtbaar in bep.schermen  (Read 5400 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: November 25, 2015, 09:33:28 am »

Na de update lijkt het erop dat verkooporders met status L zichtbaar worden in schermen, waar ze eerder niet zichtbaar waren. Kan dit te maken hebben met een bedrijfsparameter of een andere instelling?
(laatste update bevat de aanpassingen vanaf 2-7-2015)

Bv scherm 3-1-3 Raadplegen verkooporders op Leverdatum/klient.
Hier kun je alle openstaande verkooporders raadplegen (kolom Open op J).
Naast de orders met status O staan hier nu ook de orders die al geleverd zijn (status L). Deze zagen we voor de update er niet tussen staan. Zie schermafdruk.

Ook in scherm 3-1-6-1, KESBUR F1
1-2 SHIFT-F4,
kontrakt JDOR… SHIFT-F4, SHIFT-F4, F1 kom je uiteindelijk in
Raadplegen verkooporders op Projekt (LOVOPJRA)
Hier staan ook de orders die al geleverd zijn (status L), deze stonden er eerder niet tussen.

Kan dit aan een (nieuwe) bedrijfsparameter liggen die ik moet wijzigen of eoa instelling?



* 3-1-3 Raadplegen verooporders op Leverdatum-Klient Open.png (20.22 KB, 603x772 - viewed 327 times.)

* 3-1-6 etc LOVOPJRA.png (18.58 KB, 605x720 - viewed 339 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #1 on: November 25, 2015, 11:02:09 am »

Pascal,

dit komt omdat bij de Verkooporder-header de Rubriek "Komt Retour" met 'J' is gevuld. Hierdoor blijft de Verkooporder open staan.
Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26854.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: November 25, 2015, 11:41:21 am »

Quote
dit komt omdat bij de Verkooporder-header de Rubriek "Komt Retour" met 'J' is gevuld.

Ik geloof dat;
Nu nog waarom dit zo is ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #3 on: November 25, 2015, 12:34:37 pm »

"Komt retour J/N" werd bij het toevoegen van een verkooporder altijd standaard gevuld met "J"
(via 9-3-7 gedisablede rubrieken, Enabled met waarde "J").

Wanneer de order geraapt is kan het nl gebeuren dat voor/tijdens transport een bandje breekt, deze wordt dan niet geleverd aan de klant. Omdat "Komt Retour" op J staat, kunnen we alsnog de verkooporder korrigeren en dat bandje van de levering afhalen.

Nadeel is dat na de update van 7-7-2015 de order waarbij "Komt Retour" op J staat de status Open houdt.
In het overzicht zoals 3-1-3 staan dan ook de geleverder orders met status L.

Ik heb nu "Komt Retour J/N" weer default op "N" gezet, zodat de verkooporders na levering niet meer een status Open hebben.
We hebben het getest en het lijkt erop dat bij een geleverde order (status L) de "Komt Retour" ook achteraf aangevinkt kan worden op de verkooporder-header. Iets meer werk, maar de orders blijven niet meer 'Open' staan en staan dus ook niet meer ongewenst in het overzicht.

Mocht het toch nog problemen opleveren dan melden we het.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: November 25, 2015, 12:55:54 pm »

Pascal, houd dit svp goed in de gaten want hier zit meer achter dan je zo snel kan vermoeden.

Ik kan niet overzien of wij iets hebben ontwikkeld waar een Bedrijfsparameter bij had gemoeten omdat anderen (jullie) dit al gebruikten - en op een manier die wij niet hadden verwacht, of dat je het gebruikte wat niet legitiem was voor de (jullie) situatie.

Punt is in elk geval dat de Komt Retour impliceert dat je ook pas later faktureert en er verdere handelingen moeten worden verricht om het maken van de faktuur te bewerkstelligen. Ik weet in elk geval zeker dat je die handelingen niet wilt; wat ik even niet kan overzien is of precies hetzelfde aan de orde is bij het later op "Komt Retour" zetten; ik zou echter denken van wel.
Overigens kan dit ook op Regelniveau en heeft dan een iets ander effekt (wat je beter zou kunnen bevallen - kan ik ook weer niet overzien).

scratching
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #5 on: November 25, 2015, 01:52:00 pm »

Ok, goed in de gaten houden hoe het nu loopt dus, met de nieuwe instelling en programmatuur.
Zal ook kijken of fakturatie nog goed gaat met de nieuw aangemaakt verkooporders.
Zien we gekke dingen dan trekken we aan de bel.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #6 on: November 25, 2015, 02:08:22 pm »

Voorwaarde om een Verkooporderregel Credit te kunnen aanmaken middels de 'Q' optie in het Verkooporderregel menu is dat Komt Retour op Verkooporderregel niveau op 'J' moet staan en ook dat hebben jullie middels DynScreen zo ingesteld. Goed in de gaten houden dus en bedenk in ieder geval dat als je die Komt Retour op de Verkooporderregel niveau ook uit je DynScreen zou halen, je er in ieder geval zeker van kan zijn dat je geen gebruik kunt maken van de optie 'Q' in het Verkooporderregel menu, tenzij je zelf de Rubriek op Verkooporderregel niveau bij het Toevoegen invult.  Met andere woorden, er wordt niet gekeken naar wat er bij de Header staat, dus of je die dan achter moet aanpassen?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #7 on: November 25, 2015, 02:19:05 pm »

Duidelijk Richard.
Wanneer Komt Retour op de regel uitgevinkt staat en je doet via SHIFT-F4, Q Toevoegen Verkooporder-Credit, krijg je de melding zoals in 1e schermafdruk.

Wanneer je Komt Retour vervolgens aanvinkt, kun je wel de Verkooporder-Credit maken, zie 2e schermafdruk.
Dit heb ik geprobeerd in Produktie, order 20151124017 (compleet geleverd, status L).

Waarschijnlijk is ooit vanwege deze melding via Dynscreen "Komt Retour" standaard op "J" gezet.
Vanaf nu staat hij dus weer uitgevinkt en moet hij handmatig op J gezet wanneer er een Credit op de regel gemaakt moet worden.

Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #8 on: November 25, 2015, 03:08:01 pm »

Ter info en voor mijn eigen begrip:

De helptekst bij veld Komt Retour geeft trouwens nog aan dat de verkooporder expliciet goedgekeurd moet worden voordat je deze kunt faktureren.
Wij zijn gewend alle verkooporders goed te keuren voordat we de fakturen genereren.

Maar dat houdt ook in dat verkooporders die niet goedgekeurd zijn voorheen niet werden gefaktureerd (want Komt Retour stond altijd aangevinkt) nu ineens wel worden gefaktureerd.

Dus je kon er eerder voor kiezen de verkooporder niet goed te keuren om hem nog even 'achter te houden', als er bv iets niet in orde is. Dit werkt nu dus in principe niet meer.

Gelukkig staat bij ons ook faktuur-parameter 'Verkooporders goedkeuren voor fakturatie' aangevinkt. Dus dan is goedkeuren sowieso verplicht voordat je faktureert.

(Klopt het niet, dan hoor ik het graag!)


* Komt retour helptekst.png (31.08 KB, 851x478 - viewed 228 times.)

* Parameter vo goedkeuren voor fakturatie.png (13.21 KB, 577x484 - viewed 195 times.)
« Last Edit: November 25, 2015, 03:17:43 pm by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #9 on: November 25, 2015, 03:32:41 pm »

Pascal,
Volgens mij doet die Parameter die jij daar beschrijft niet met Komt Retour.
Wel de 2 Parameters op Tabblad #2 (zie afbeelding)

Onder de Parameter die jij beschijft kan je nog aangeven welk type Order Goedgekeurd moet worden voor Fakturatie (Debet/Credit/Beide).


* Faktuur_parameters.png (33.48 KB, 637x485 - viewed 187 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #10 on: November 25, 2015, 03:55:16 pm »

Ik heb het even gecontroleerd, beide parameters staan bij ons aangevinkt.
Dank voor de info!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #11 on: November 25, 2015, 04:19:14 pm »

Pascal,

maar dan even om onduidelijkheden uit de weg te ruimen. Als Komt Retour op Verkooporderregel niveau niet aangevinkt staat, kijkt hij dus niet naar die 2 Parameters. Eh eigenlijk moet ik dat dus andersom zeggen, als er bij de Verkooporderregel Komt Retour niet aangevinkt staat, zal hij niet eerst Goedgekeurd hoeven te worden volgens die 2 Parameters, echter wel weer volgens de Parameter die jij beschrijft 'Verkooporders goedkeuren voor fakturatie'.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #12 on: November 25, 2015, 05:18:16 pm »

Ok, dus:
- Komt Retour uitgevinkt > parameter tabblad 1 relevant ('Verkooporders goedkeuren voor fakturatie' )
- Komt Retour aangevinkt > 2 parameters tabblad 2 relevant
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.04 seconds with 21 queries.