Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 10:51:24 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Afleveradres IC order wijzigt naar 9999  (Read 872 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27476


View Profile WWW
« on: August 13, 2014, 01:24:30 pm »

Tot medio 2013 was een voorwaarde voor Intercompany Uitbesteding dat beide bedrijven over dezelfde Debiteuren en Afleveradressen beschikten.

Als in bedrijf A een order werd toegevoegd voor Debiteur X op Afleveradres 3, en deze order werd vervolgens uitbesteedt aan bedrijf B, dan had bedrijf B een order voor Debiteur X op Afleveradres 3. Hierdoor hoefde er feitelijk nergens iets in het pakket te wijzigen, en werden overal de juiste NAW gegevens als vanzelf getoond.

Medio 2013 is hierin een grote aanpassing gedaan voor een Italiaanse installatie. In het nieuwe uitgangspunt stellen we dat het onzin is om alle klanten uit het Italiaanse bedrijf te moeten opnemen in het Nederlandse bedrijf "omdat het Nederlandse bedrijf mogelijk ooit eens aan die afleveradressen zal moeten leveren". Sinds die tijd is het mogelijk gemaakt om te kunnen uitbesteden op basis van Afleveradres 9999.

Als die parameter geaktiveerd is, komt het er op neer dat het Italiaanse Bedrijf een order kan plaatsen aan een Italiaanse klant; in het specifieke voorbeeld "een schip" welke overal in de wereld kan zijn aangemeerd. Bepaalde havens worden door het Italiaanse bedrijf zelf bediend, ligt het schip in een andere haven, dan wordt de order uitbesteedt aan een zusterbedrijf in Nederland.

In de oude situatie had nu "het schip" ook als Debiteur bekend moeten zijn in het Nederlandse bedrijf, en tevens had "het Afleveradres" daar moeten bestaan. In de nieuwe situatie worden de NAW gegevens horende bij het opgegeven Afleveradres (in de Italiaanse order) doorgekopieerd naar een Afleveradres 9999 in de order in het Nederlandse Bedrijf.

"Nederland" heeft nu een order aan "Italië" op Afleveradres 9999, en welke Afleveradresgegevens zijn gevuld met de gegevens van de Italiaanse klant.

So far so good...

Vandaag is echter gebleken dat als in bedrijf "Nederland" de Verkooporder wordt gewijzigd, deze (hard geprogrammeerd) het Afleveradres doorkopieert naar het andere bedrijf. In de oude opzet moet dit ook, immers, als de order voor Afleveradres 3 was, en aan het andere bedrijf wordt uitbesteedt op Afleveradres 3, en iemand wijzigt dit in Afleveradres 4, dan moet dit in beide bedrijven gelijk zijn.

Zou Italië de order wijzigen in Afleveradres 4, dan moest dit ook worden doorgekopieerd naar Nederland.

Echter, in de nieuwe situatie bevat de order in Italië een Afleveradres 3, en bevat de order in Nederland een Afleveradres 9999 (met niet de oorspronkelijke klant als debiteur, maar het Intercompany bedrijf).

Omdat deze situatie nooit getest (gekonstateerd) is, werd ook Afleveradres 9999 klakkeloos doorgekopieerd naar het andere bedrijf. Resultaat is dat de order in Italië, die expliciet voor Afleveradres 3 was opgezet, op 9999 kwam te staan. In Italië waren vervolgens ineens geen Afleveradres gegevens meer bekend.

In het verleden is dit ook al wel eens fout gegaan, maar heeft nooit iemand kunnen achterhalen hoe dit ontstaan is (de gebruiker weet niet wat ze gedaan heeft, en bij e.d. order zijn zowel Italiaanse als Nederlandse gebruikers betrokken).

Oorzaak blijkt nu dus heel simpel te reproduceren: gewoon de order wijzigen. Hierbij hoefde overigens niet het Afleveradres gewijzigd te worden, sterker nog, dat kon niet eens omdat dat veld al disabled was. Het aanroepen van LOVOWY, iets anders wijzigen en F1___ was voldoende.

Dat e.e.a. nu aan het licht gekomen is, komt door een nieuwe werkwijze, waarbij het Italiaanse bedrijf een order heeft, die vanuit een Extern Magazijn van het Nederlandse bedrijf moet worden geleverd.

Iedere IC order die binnenkomt in NL zal vanuit het standaard Eindprodukten Magazijn moeten worden geleverd; dit kan (momenteel i.i.g.) niet worden afgedwongen door het verkopende (Italiaanse) bedrijf. Gevolg is dat bij deze orders per definitie de order die in het Nederlandse bedrijf werd gegenereerd gewijzigd moest worden, waardoor e.e.a. meteen fout ging.

Bij het gros van de order die uitbesteedt werden, moest er vanuit het standaard Magazijn worden geleverd, hoefde de orderheader niet te worden gewijzigd in het NL bedrijf, en werd het afleveradres dus ook niet onjuist teruggeschreven.

M.i.v. deze Releasenote wordt het Afleveradres niet teruggekopieerd indien het een order betreft aan een IC bedrijf op Afleveradres 9999.

Wijzigen order kopieert dan niets meer terug naar het andere bedrijf.

Nb: Merk op dat als Afleveradres 3 in het Italiaanse bedrijf zou worden gewijzigd in Afleveradres 4, de gegevens van dit nieuwe Afleveradres (4) wél doorgekopieerd worden naar de gegevens van Afleveradres 9999 die bij de in het NL bedrijf gegenereerde order horen.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOVOWY      Wijzigen Verkooporder    19-06-2014    13-08-2014
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.052 seconds with 19 queries.