Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:47:53 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Weekfacturatie pakt dagje te veel mee.  (Read 3395 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 07, 2013, 08:54:08 am »

Ik krijg een terechte vraag van verkoop voor de kiezen omtrent weekfacturatie.

Ik heb een klant HOOAL1 in de MEEL productiebestanden, die een weekfactuur ontvangt. (verzamelfactuur). Afgelopen maandag 5 augustus is daar 's middags om ca 13:21u. ook een factuur gegenereerd, echter met té veel verkooporders er op verzameld.

Bij het genereren van de facturen (in LOUFGN genereren uitgaande facturen) is de rubriek TMLEVDAT faktureren t/m leverdatum in het bedrijf MEEL met een ge-enabelde rubriek ingevuld op " &DATE()-1 ". Daardoor factureren we altijd de goederen die t/m gisteren geleverd zijn. Die heeft dus naar alle waarschijnlijkheid op 4 augustus 2013 gestaan.

Bij HOOAL1 is echter ook verkooporder 20130802013 gefactureerd. Deze 20130802013 is maandagochtend 5-8 [edit] : Excuses: Hij is Vrijdag al geladen. Maar maandag verzonden (leverdatum blijft 5-8), maar mogelijk zie ik het daar verkeerd?[/edit] geladen en in de loop van de dag geleverd. Als de rubriek faktureren t/m leverdatum op 4 augustus heeft gestaan, dan zou deze overgeslagen moeten worden naar mijn idee.
Vraag:
Waarom is deze toch wél gefactureeerd?


nb: de kans dat die rubriek op 4 augustus stond is groot, want ik zie in diezelfde LOUFGN1 (uit de Troep directory van de gebruiker die de facturen genereerd) onder andere deze regel staan:
"Verkooporder 20130729025 Raaplijst  1 overgeslagen; Leverdatum voldoet niet". Ok, deze verkooporder is voor een andere klant, die geen verzamelfacturen ontvangt, maar ook voor 5 augustus als verzenddatum en datum in huis had staan. zie bijlage LOUFGN1

Diezelfde HOOAL1 heeft echter op 5 august


* 1factuur_per_week.PNG (24.85 KB, 808x565 - viewed 173 times.)
* LOUFGN1_FB_20130825_13u21.txt (22.71 KB - downloaded 85 times.)

* raaplijst van vo 20130802013.PNG (13.99 KB, 494x448 - viewed 160 times.)
« Last Edit: August 07, 2013, 09:02:10 am by Johan » Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: August 07, 2013, 08:57:01 am »

overigens: Het feit dat HOOAL1 een factuur ontvangt klopt wel, het was inderdaad een week geleden dat 'ie een factuur had gehad. (en de basisdag is 1 - maandag)
Dat er een factuur gegenereerd wordt voor HOOAL1 is dus terecht, echter die 20130802013 had daar m.i. niet bij op moet staan
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: August 07, 2013, 09:36:02 am »

Deze 20130802013 is maandagochtend 5-8 [edit] : Excuses: Hij is Vrijdag al geladen. Maar maandag verzonden (leverdatum blijft 5-8), maar mogelijk zie ik het daar verkeerd?[/edit]

Nou, daarom dus.  smile

Als je naar Raadplegen Raaplijsten kijkt, zie ik dat de Leverdatum van de Verkooporder op 05-08 staat, maar de Leverdatum van de Raaplijst (Pakbon) is 03-08.

Iemand is hier vooruit gaan werken, en heeft niet aangegeven dat het een levering van 05-08 betreft, maar hier 03-08 ingevuld. Voor het systeem zijn de goederen dus op 03-08 de deur uit gegaan, en dus wordt e.e.a. gefaktureerd als je faktureert t/m 04-08.

Nb: Merk overigens op dat in de diverse TouchScreen schermen, waar we om zo min mogelijk gegevens vragen, gekombineerd met het werken met "Master Routes", je voor "een rit" gaat rapen. Je hebt dan vooraf definities gemaakt van de dagen (tijden) waarop er een vrachtwagen naar een klant rijdt, en dus kan het systeem op die manier al weten dat er op zaterdag geen rit naar die klant was, maandag wel, en derhalve komt de leverdatum als vanzelf op 05-08 te staan.
Vanuit de Profit schermen zelf kun je 'doen wat je wilt', en zul je moeten aangeven dat je ergens van afwijkt.

Uiteindelijk moet natuurlijk wel alles 'in consistentie' worden ingericht-/toegepast; zo kun je bij een Verkooporder bij iedere Verkooporderregel een andere Leverdatum opnemen, maar, anticiperen bijv. een TouchScreen Leveren Verkooporder daar niet op; die gaat ervanuit dat de hele order op hetzelfde moment (mag) worden uitgeleverd. Uiteindelijk bepaalt de eerst beschikbare rit per welke datum dit geleverd moet gaan worden.

Neemt overigens niet weg dat we best een e.o.a. bedrijfsparameter (4 uur) kunnen maken, waarmee we v.w.b. de schermen "Rapen & Goedkeuren Raaplijst" (0,5 uur) en "Goedkeuren Raaplijst" (0,5 uur) ervoor kunnen zorgen dat de Leverdatum default gebaseerd moet worden op de leverdatum van de Verkooporderheader. Als je dan op 03-08 een order gaat rapen-/goedkeuren die voor 05-08 gepland staat, zal de leverdatum default op 05-08 worden gezet (kun je hem nog steeds aanpassen als je wilt, maar staat ze default al meteen goed).

Mocht je trouwens van mening zijn dat als je een order hebt die op zaterdag afgehaald wordt, jij de order op zaterdag klaarzet voor levering, er vervolgens geen klant op komt dagen op de zaterdag (verhinderd) maar ze e.e.a. op maandag pas komt ophalen, de order ook pas in de week erop gefaktureerd mag worden, dan moeten we nog wat meer aanpassen...





Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: August 07, 2013, 10:06:29 am »

ja duidelijk. Zo is de betekenis van de rubriek factureren t/m leverdatum ook  helemaal helder.  Dit zou wel haast een plaatsje verdienen in de helptekst aldaar: Leverdatum  = leverdatum Raaplijst en niet leverdatum van de verkooporder.

Dit soort levering komen overigens via de Interface binnen. Na RH z'n vakantie zal ik met 'm overleggen of we het goedkeuren van de raaplijsten ook aan kunnen passen.  (wel leuk: wat te doen met verzamelraaplijsten ......... waarop meerdere VO's geleverd worden)


* leverdatum.png (15.21 KB, 1126x235 - viewed 162 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: August 07, 2013, 10:29:10 am »

Dit zou wel haast een plaatsje verdienen in de helptekst aldaar: Leverdatum  = leverdatum Raaplijst en niet leverdatum van de verkooporder.

Tsja... misschien wel...

Ik zou verwachten dat het wel duidelijk is...

Op de Verkooporder kun je hooguit aangeven wanneer iets 'gepland' de deur uit moet, en zodra het écht geleverd wordt, weet je de leverdatum pas.
En, aangezien je niet gaat faktureren wat je nog niet geleverd hebt... en je een verkooporder in meerdere etappes kunt uitleveren...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: August 07, 2013, 10:34:01 am »

wat te doen met verzamelraaplijsten ......... waarop meerdere VO's geleverd worden)

Pas maar op... Dat bedoel ik met die consistentie...

Als je niet oppast ga je enerzijds stellen dat de Leverdatum van de Raaplijst gelijk moet zijn aan de Leverdatum van de Verkooporder, maar heb je twee Verkooporders met verschillende leverdata, die op één Verzamelraaplijst de deur uit blijken te zijn gegaan. Volgens jouw logica zou dat "niet mogen", maar, hebben we vervolgens mogelijk niet eens in de hand "omdat dit uit een interface komt"...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.104 seconds with 19 queries.