Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:09:48 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: emballage beter administreren  (Read 7050 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: June 21, 2013, 04:45:04 pm »

Sinds jaar en dag gebruiken we pallets. Momenteel wordt dat als een normaal artikel ingekocht, verkocht en retour genomen. Dit kon ook altijd omdat de aantallen vrij klein waren en daarmee het belang ook.
Echter het belang wordt steeds groter en weet even nu hoe nu te handelen.
Wat ik wil is dat bij een ontvangst van een partij nieuwe pallets deze pallets op voorraad worden gezet en financieel wordt geboekt:  Voorraad a/ nog te onvangen inkoopfacten (standaarsituatie zoals het nu ook gaat)

Vervolgens gaan er pallets naar de klant. Nu genereer ik nog veel wist (op papier dan). Dat wil ik anders. Ik wil dan de volgende journaalpost laten maken. (BTW voor gemak buiten beschouwing gelaten) . Debiteuren  a/doorberekende terug te nemen pallets (Dit moet dan een balanspost zijn, immers het is de verplichting om de pallets terug te nemen.) Verder moet er iets gejournaliseerd worden van pallets bij klanten a/ voorraad pallets.

Als er pallets retour komen dan moet er een journaalpost komen in de trant van  Doorberekende terug te nemen pallets a/ debiteuren en voorraad pallets a/ pallets bij klanten.
Probleem is nog wel even dat klanten soms meer berekend krijgen dat wat ze retour krijgen.

Conclusie is in elk geval dat bij een aflevering van pallets er geen winst (op papier) gerealiseerd moet worden (wat nu dus wel gebeurd). Hebben jullie hier een passsende oplossing voor.

Een ander punt is het logistieke gedeelte. Nu is het zo dat deze pallets gewoon in de statistiek zitten. Ik heb ergens gelezen dat je statistieken zonder emballage kunt draaien. Echter ik weet niet hoe je bij een artikel kunt aangeven dat het een emballage artikel is.
Hoe los ik dit euvel op.
Een optie is ook om eenmaal per maand te kijken hoeveel pallets er naar klanten zijn gegaan en hoeveel retour en dan achteraf de hiervoor genoemde journaalposten boeken( handmatig). Maar beter is direct correct boeken.
« Last Edit: June 21, 2013, 04:51:12 pm by Dinand » Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #1 on: June 21, 2013, 05:10:38 pm »

Sinds jaar en dag gebruiken we pallets. Momenteel wordt dat als een normaal artikel ingekocht, verkocht en retour genomen. Dit kon ook altijd omdat de aantallen vrij klein waren en daarmee het belang ook.
Echter het belang wordt steeds groter en weet even nu hoe nu te handelen.
Wat ik wil is dat bij een ontvangst van een partij nieuwe pallets deze pallets op voorraad worden gezet en financieel wordt geboekt:  Voorraad a/ nog te onvangen inkoopfacten (standaarsituatie zoals het nu ook gaat)

Vervolgens gaan er pallets naar de klant. Nu genereer ik nog veel wist (op papier dan). Dat wil ik anders. Ik wil dan de volgende journaalpost laten maken. (BTW voor gemak buiten beschouwing gelaten) . Debiteuren  a/doorberekende terug te nemen pallets (Dit moet dan een balanspost zijn, immers het is de verplichting om de pallets terug te nemen.) Verder moet er iets gejournaliseerd worden van pallets bij klanten a/ voorraad pallets.

Als er pallets retour komen dan moet er een journaalpost komen in de trant van  Doorberekende terug te nemen pallets a/ debiteuren en voorraad pallets a/ pallets bij klanten.
Probleem is nog wel even dat klanten soms meer berekend krijgen dat wat ze retour krijgen.

Conclusie is in elk geval dat bij een aflevering van pallets er geen winst (op papier) gerealiseerd moet worden (wat nu dus wel gebeurd). Hebben jullie hier een passsende oplossing voor.

Een ander punt is het logistieke gedeelte. Nu is het zo dat deze pallets gewoon in de statistiek zitten. Ik heb ergens gelezen dat je statistieken zonder emballage kunt draaien. Echter ik weet niet hoe je bij een artikel kunt aangeven dat het een emballage artikel is.
Hoe los ik dit euvel op.
Een optie is ook om eenmaal per maand te kijken hoeveel pallets er naar klanten zijn gegaan en hoeveel retour en dan achteraf de hiervoor genoemde journaalposten boeken( handmatig). Maar beter is direct correct boeken.
Ik begrijp ook dat er een aparte module "emballage". Ik zoek eigenlijk een eenvoudige oplossing.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: June 22, 2013, 07:48:22 pm »

Profit-Emballage is juist bedoeld om dat soort dingen te kunnen doen. Je verkoopt de Emballage niet ('t is geen omzet), maar je berekent statiegeld. Uiteraard wordt dit bij retourname gecrediteerd, kun je zien wat er uit staat, kun je retournemen etc.

Maar ja. Als je het zónder die module wilt doen... Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #3 on: June 24, 2013, 11:11:06 am »

Ik was er wel een beetje bang voor.
Kun je in het kort beschrijven wat deze module allemaal kan.
Ik ben met name wel benieuwd hoe retouren van pallets werken. Op zich is een retour nu best veel werk en als dat met zo'n module sneller kan biedt dat ook op dat terrein wellicht kansen.
En wat zijn de kosten van deze module?
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #4 on: June 28, 2013, 10:06:21 am »

Zien jullie kansen om mij vandaag te antwoorden?
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #5 on: July 02, 2013, 11:07:17 am »

Inz de module emballage heb ik de helptekst integraal doorgelezen en heb nog een aantal vragen:
We verkopen stenen en tegels. Een groot deel gaat op pallets. Nu voegen we bij elke verkooporder nog de benodigde hoeveelheid pallets toe en doen dit handmatig. Als we deze module aanschaffen is het dan zo dat je dit op de eoa manier kunt koppelen zodat het systeem weet bij zoveel stenen heb ik zoveel pallets nodig. Nu is het wel zo dat er bij de ene soort meer stenen op de pallet gaan dan bij de ander. Kan die module daar goed mee omgaan.
Verder is het zo dat het niet altijd volle pallets hoeven te zijn. Stel er gaan er 440 op een pallet en de klant besteld er 1000 dan moeten er drie pallets op de verkooporder gezet worden.

Verder weet ik de prijs vd module, maar wat is onze factor. Ik vraag dit omdat we nu minder gebruikers hebben.

Wij werken bijna alleen maar met statiegeldpallets  Waar ik verder nog mee zit is dat in de helptekst staat dat Heart Profit bij creditering vd pallets het oorspronkelijke bedrag wordt gecrediteerd. Bij ons is het zo dat de klant twee euro minder terugkrijgt. Hoe kan ik dit verwerken?

Verder is het zo dat de financiele boekingen gemaakt moeten worden zoals in mijn eerste schrijven van dit topic. Maw. als ik 1000 pallets aflever moet er ergens een saldo credit komen te staan van 1000 pallets maal de marge per pallet.

Tenslotte wil ik nog graag weten of een retour vd pallet boeken met die module anders (lees, sneller) gaat dan nu het geval is.



Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: July 05, 2013, 10:13:02 am »

In het kort:

Je hebt Emballagesets. Daarin definieer je per Verschijningsvorm welke Emballage er aan hangt. Bedoelt om als je iets in een blik van 5 liter produceert, er autom. een leeg blik maar ook een deksel wordt afgeboekt. Bij jullie w.s. niet aan de orde.

Emballage heb je in de vorm van éénmalige emballage (verbruik) en méérmalige emballage (retour, her te gebruiken);
de eerste wordt verwerkt in de kostprijs v/h produkt, de laatste niet.

Bij een zending (Raaplijst) kun je 'extra emballage' meeleveren. Emballage die niet door een verschijningsvorm getriggert kan worden, maar wat altijd iemand zal moeten aangeven: je pallets. Zie ook de diverse Touchscreen schermen waarin dit verwerkt zit.

Emballage zit aan verkoopzijde, maar ook aan inkoopzijde.
Registratie welke emballage aan wie geleverd is, c.q. bij wie uitstaat
Autom. berekening van statiegeld bij fakturatie
Statiegeldtarieven per klant mogelijk
Retourname van retouremballage (met scanterminal zelfs aan de deur, met bevestigingsmail dacht ik), en creditering van statiegeld

en als je het echt gek wilt maken:
icm met routeplanning, definities van wat er op welke pallet moet liggen
hoe de pallet gestapeld moet worden (welk produkt eerst)
raaptrajekt per pallet, gescheiden naar volle pallets en te stapelen pallets
printen SSCC labels


Als we deze module aanschaffen is het dan zo dat je dit op de eoa manier kunt koppelen zodat het systeem weet bij zoveel stenen heb ik zoveel pallets nodig.
We kunnen een theoretische hoeveelheid pallets berekenen! maar praktijk is altijd anders. Vooralsnog: gewoon zelf aangeven hoeveel er daadwerkelijk de deur uit is gegaan.

Verder is het zo dat het niet altijd volle pallets hoeven te zijn. Stel er gaan er 440 op een pallet en de klant besteld er 1000 dan moeten er drie pallets op de verkooporder gezet worden.
Je kunt gewoon 1000 verkopen, en geeft achteraf aan dat het op 3 pallets de deur uit is gegaan.

maar wat is onze factor.
4,24

Bij ons is het zo dat de klant twee euro minder terugkrijgt.
Helaas. Niet mogelijk. Misschien ook niet terecht. Statiegeld is immers 'een borg' en de klant hoort zijn borg terug te krijgen.
Wat we wél hebben, is de berekening van 'slijtagekosten' (vraag me niet hoe dat werkt, dat is buiten mij om gerealiseerd).
Je zou dus 2 euri aan slijtagekosten in rekening kunnen brengen, heb je per saldo hetzelfde voor elkaar.
NB: geen idee dus hoe dit verder werkt, maar, ik kan me voorstellen dat waar dat statiegeld btw vrij is (het betreft een borg) die slijtage kosten gewoon onder de omzet valt, en btw plichtig is.



Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #7 on: July 05, 2013, 03:00:02 pm »

Wat ik nog in kaart wil hebben is het volgende:
We verkopen heel veel op pallets. Nu is het zo dat ik graag vooraf de kosten van onze twee wensen in kaart wil hebben:

1) We willen graag dat de juiste hoeveel pallets automatisch op de verkooporder komt.  Bij ons zitten er altijd dezelfde hoeveelheid stenen op een volle pallet. Wel varieert dit per soort steen. Bijv. ik maak een verkooporder met 4.000 stenen A (en een volle pallet van deze stenen is 400 stuks) dan moeten er automatisch 10 pallets * op de verkooporder geplaatst worden.  En als ik een verkooporder maak met 4.000 stenen B (en een volle pallet bevat 200 stenen) dan moet er automatisch 20 pallets op de verkooporder bijgevoegd worden.  En stel ik verkoop er 4.100 steen B dan moet er één pallet méér bij. (aantal stenen delen door aantal per volle pallet en afronden naar boven op hele pallet)

* wel de juiste palletsoort. We werken met verschillende pallets. Er moet dus mijn inziens per artikel vastgelegd worden welke pallet erbij hoort en bij hoeveel de pallet vol is. (er wordt normaliter per artikel één soort pallet gebruikt)

2) Nu is het zo dat het retourontvangen van een pallet veel handelingen vergt (creditinkooporder maken e.d.). Ik wil graag dat als ik een creditverkooporder maak van pallets hij deze op voorraad zet. Hierbij moet op de creditverkooporder aangegeven worden naar welke voorraadlocatie deze gaat.
Graag voor beide items een prijsopgave en of ik hier de module emballage echt nodig heb.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: July 08, 2013, 12:40:57 pm »

Die module heb je sowieso nodig.

Quote
Je kunt gewoon 1000 verkopen, en geeft achteraf aan dat het op 3 pallets de deur uit is gegaan.

Kennelijk staat dit je niet aan, maar wij zullen niet kunnen bedenken waarom niet;
Je doet de handel de deur uit, en naar mijn mening registreer je dit achteraf (zeg maar even 10 minuten later). Wat er dan moeilijk of moeizaam of fouten uitlokkend is kan ik niet bedenken (aantal geberuikte pallets staat op Raaplijst (o.i.d.) met potlood ingevuld). Maar :

Er is maar 1 methode die waterdicht werkt en dat is middels scannen. Goed, dat wil je niet, en dan zal het toch via bovengenoemde methode moeten. Denk er ook aan dat jij wel vindt dat als er 10 steentjes niet op een normaal-volle pallet passen, die steentjes wat mij betreft echt wel bovenop die andere pallet terechtkomen, en niet op een aparte pallet. Berekenen kunnen we het aldus niet.

De basis voor de verschillende palletsoorten en wat er op past is aanwezig (per Artikel en ook klant(kombinatie) gedefinieerd) en daar kan wel iets van worden gemaakt wat gaat doen wat je vraagt (en waarvan ik dus zeg dat het fout afloopt) met wellicht een dag of 2 werk (w.s. minder).
Als laatste : ga nu svp eerst een proberen wat wij voorstellen (aantal geleverde pallets invullen bij Levering), want ik vermoed dat je dat niet wilt bekijken omdat je het beter weet. Dat mag (alles mag), alleen het helpt je niet echt. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: July 08, 2013, 01:02:12 pm »


Quote
2) Nu is het zo dat het retourontvangen van een pallet veel handelingen vergt (creditinkooporder maken e.d.). Ik wil graag dat als ik een creditverkooporder maak van pallets hij deze op voorraad zet. Hierbij moet op de creditverkooporder aangegeven worden naar welke voorraadlocatie deze gaat.

Je mag er vanuit gaan dat dit er standaard in zit (in de module).

Misschien nog even een opmerking, hopelijk niet helemaal ten overvloede :
Waar jij/jullie moeite hebben met het bepalen wat die module voor je kan betekenen, hebben wij er moeite mee om uit te leggen hoe of wat aan iemand die zich kennelijk nooit heeft "gestoord" aan het niet voeren van een administratie in deze, en wordt het wat moeilijk over en weer communiceren. Wat dit betreft moet je maar (durven te) denken dat dit soort zaken (pallet administratie enz.) gemeengoed zijn en dat het heus wel gaat doen wat je wilt, als je eerst maar weet wat je precies wilt. Daarbij horen NIET zelf-bedachte rariteiten zoals 2 euri minder teruggeven voor iets wat statiegeld heet, met maar even Wouter's voorbeeld aangehaald dat dit helemaal niet kan omdat het dan omzet zal moeten zijn. Mijn advies : gewoon die module inrichten (gezamenlijk wel te verstaan) en als je uiteindelijk tot de slotsom komt dat het ding nooit doet wat je wilt, dan crediteren we de module net zo hard. Bestede uren niet.

Ik denk dat het toch niet anders wil, omdat het misschien wel te ingrijpend is om (over en weer) te kunnen bevatten op basis van alleen theorie (module is niet geïnstalleerd), ook al omdat het eigenlijk vanaf het begin af aan had moeten zijn meegenomen. Deels is het dus ook procedureel (zoals mijn eerder genoemde "even op de Raaplijst zetten hoeveel palllets er aan de orde waren").

Ik hoop dat je er even wat mee kan ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: July 11, 2013, 12:49:49 pm »



Wij werken bijna alleen maar met statiegeldpallets  Waar ik verder nog mee zit is dat in de helptekst staat dat Heart Profit bij creditering vd pallets het oorspronkelijke bedrag wordt gecrediteerd. Bij ons is het zo dat de klant twee euro minder terugkrijgt. Hoe kan ik dit verwerken?


1. probeer het eens met DKK's.
2. richt 2 soorten pallets in. soort 1: art.nr.  1234  "Pallets heen 50 euro" per stuk
             soort 2: art.nr.  2345  "Pallets terug 48 euro" per stuk

Je levert ze als soort 1, je crediteert ze als soort 2. (daarmee creer je een positief saldo per debiteur / afleveradres op soort 1, en een negatief palletsaldo op soort 2)
1 x per week (of week) omvormen van artnr 2435 in 1234 en je kunt weer vooruit.


Ooh ja, die module emballage werkt overigens wel aardig goed bij ons. Alleen bij het afboeken / reserveren bij PRoductie (het stapelen van stenen / zakken meel)  gaat het nog niet helemaal lekker. In de voorraad zien we de pallets niet terug. (wel de "werkvoorraad" lege pallets, maar niet de voorraad die in gebruik is omdat er zakken meel op liggen)
Logged

KM
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #11 on: July 11, 2013, 03:55:22 pm »

Johan, dank voor de reactie.

Wij gaan na de bouwvak dit hier intern bespreken.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: July 12, 2013, 12:29:12 pm »

Misschien ongevraagd, maar toch even gezegd :

Quote
(wel de "werkvoorraad" lege pallets, maar niet de voorraad die in gebruik is omdat er zakken meel op liggen)

Is expres zo. je hebt immers ook geen vooraad pallets om te gebruiken.

N.b.: Als je het tegenwoordige scannen gebruikt kan jij (Johan) ook nog doen waar je altijd een probleem mee hebt, namelijk de houten zooi vervangen door de mooie rubberen palettino's - en waar waarschijnlijk je constatering in de quote hoerboven vandaan komt (je weet van te voren niet welke soort pallet eronder moet en intussen pletter je de zakken ook niet gewoon op de vloer).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: July 12, 2013, 12:31:27 pm »

Quote
Je levert ze als soort 1, je crediteert ze als soort 2. (daarmee creer je een positief saldo per debiteur / afleveradres op soort 1, en een negatief palletsaldo op soort 2)
1 x per week (of week) omvormen van artnr 2435 in 1234 en je kunt weer vooruit.

Van mij mag alles. Maar ik heb zo'n vermoeden dat jij geen controller bent. Haha.
Ok, Dinand wel. Haha ?

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.042 seconds with 20 queries.