Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:59:22 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Extern magzijn non EU  (Read 4669 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: January 17, 2013, 10:46:20 am »

Wouter,

Wij gaan enkele zaken buiten de EU leveren "ex kade"
Hoe kan ik dat in Heart het beste regelen?

Mogelijk een magazijn aanmaken bv. YY (Port non EU) en daar mee werken?
en wat kan ik dan het beste bij landcode opgeven, want ik wil ook geen wildgroei aan locaties genereren.

Of moet ik een locatie per land maken?
Moet ik in dat geval ook aan het magazijn een landcode hangen of juist niet?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 17, 2013, 11:09:02 am »

Om dat te kunnen beantwoorden zul je eerst even wat meer moeten uitleggen wat je precies wilt, c.q. wat je bedoeling is.

Buiten de EU leveren, maar, van waaruit? Lever jij vanuit NL aan een kade ergens in Japan?
Is het je bedoeling dat je bijv. in Japan voorraad gaat aanleggen, en daarvandaan levert aan de Japanse markt?
Betreft het lokale inkopen in het buitenland buiten EU die ook aldaar weer worden doorgeleverd?

Of gaat het je bijv. er alleen maar om dat je leveringen kunt registreren die je om die reden kunt vrijstellen van btw en op een printje kan vermelden? Zie ook http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23469.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: January 17, 2013, 12:15:56 pm »

beide.

Ik koop in in China, lever aan US.
Allemaal niet ingeklaart op kade (FCA)
Materiaal komt nooit in NL, gaat direct op boot naar kade US

Daar koopt intercompagny het
en verkoopt het weer door aan klant (niet ingeklaart nog steeds op kade)

Ik wil aan kunnen geven dat dit handel buiten de EU is en dus geen NL inklaring e.d. van toepassing zijn

vandaar
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 17, 2013, 12:23:52 pm »

Bel even. Heb jou geprobeerd te bellen maar je bent niet bereikbaar.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 18, 2013, 09:49:48 am »

Hebben jullie nog kontakt gehad ? (Wouter is er niet vandaag)

Mijn idee even :

Quote
Mogelijk een magazijn aanmaken bv. YY (Port non EU) en daar mee werken?
en wat kan ik dan het beste bij landcode opgeven, want ik wil ook geen wildgroei aan locaties genereren.

Het beste zou toch zijn om per lokatie vanwaar je inkoopt (maar per land is voldoende) een Magazijn te maken met die Landkode. Maar denk zo :
Stel dat je in Taiwan iets inkoopt en jouw boot naar Singapore vaart, dan hoef je wat mij betreft geen Singapore als Magazijn te hebben als jouw leverancier in Taiwan zit en je het eigenlijk hebt gekocht (en op dat moment van jou is) voordat het de boot op ging. Anders is het als je pas koopt als de boot is aangemeerd in Singapore. Dan kan je daarvoor een Magazijn maken. Waar het om gaat is dat je kan aantonen dat e.e.a. nooit in de EC is geweest en hoe dat pad precies is gelopen is niet van het meeste belang. Maar als je het goed wilt doen (en dat is niet te moeilijk denk ik) doe je het zoals bovenomschreven.

Als je nu vanaf die kade verkoopt aan iemand in Hong-Kong dan gaat alles vanzelf goed. Ik zou ik niet weten wat je ervoor hoeft te doen (paperassen), zolang je maar nergens onderweg een EC land raakt. Invoerrechten of hoe ze het ter plaatse ook noemen worden vanzelf bij je klant in rekening gebracht.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: January 18, 2013, 10:39:42 am »

dat had ik zo ook al verzonnen.
Is het mogelijk het magazijn, bv YY aan te maken zonder landcode en daar dan de locaties met de landen onder te hangen
dus YY001 = Taiwan, YY002 = china enz.
Of geeft dat ergens anders problemen?

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 18, 2013, 12:15:51 pm »

Tja, helaas breng je me nu op iets wat ik zelf even niet begrijp;
Het lijkt "mooi logisch" om de Landkode op het Magazijn leeg te laten om vervolgens per Lokatie een andere Landkode in te "kunnen" vullen, maar als je bij het Magazijn wel een Landkode invult kan dat ook. Ofwel, in mijn ogen klopt er iets niet, of weet ik gewoon iets niet. Feit is (dacht ik hoor) :

Al dit soort zaken werken op Magazijn, ofwel de Landkode op Magazijn. Als dit alsnog door de Lokatie kan worden overruled kan je het doen zoals jij voorstelt, maar daar geloof ik vooralsnog niets van. Dat moeten we dus uitzoeken ...
Sorry, maar hier stopt het dus toch even.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #7 on: January 18, 2013, 01:42:53 pm »

ik wacht vol ongeduld...    Wink

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 18, 2013, 04:22:45 pm »

Ik heb me ook altijd al afgevraagd waarom je bij een Lokatie een Landkode kan invullen;
ervanuitgaande dat een Lokatie een identifikatie is van een plekje binnen een Magazijn, zal dat plekje altijd in dat Magazijn moeten liggen, en is de landkode daarmee altijd gelijk aan die van het Magazijn. Maar, er zal wel een e.o.a. overzicht zijn die dit voor e.o.a. truc nodig heeft.

Maar, ik zal het volgende week eens uitzoeken waar dat gebruikt wordt.

Marco had nog niet gebeld, en, ik zou graag willen weten wat zijn konktrete situatie is, en wat hij verwacht. Ik bedoel, in theorie kan het hem erom gaan dat hij deze leveringen alleen maar buiten de btw aangifte wil houden, en zou het op ja zetten van de recenlijk ontwikkelde 'Transito Verkoop J/N' dit al kunnen doen. Wil hij overzichten hebben wat van waar naar waar geleverd is, zal hij al meer moeten registreren; maar, uitgaande van het feit dat hij alleen een 'non eu' magazijn noemt, vraag ik me dat af.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: January 18, 2013, 05:12:22 pm »

we zullen maardag ff praten

mijn idee was:
magazijn zonder land en dan de locaties met landen buiten de EU zodat ik die "kade' leveringen in het systeem kan volgen.
maar zoals ik al zei, dat was het idee en ik wilde van jullie weten of dit gaat werken.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 21, 2013, 09:16:14 am »

Ik heb me ook altijd al afgevraagd waarom je bij een Lokatie een Landkode kan invullen;
ervanuitgaande dat een Lokatie een identifikatie is van een plekje binnen een Magazijn, zal dat plekje altijd in dat Magazijn moeten liggen, en is de landkode daarmee altijd gelijk aan die van het Magazijn. Maar, er zal wel een e.o.a. overzicht zijn die dit voor e.o.a. truc nodig heeft.

Maar, ik zal het volgende week eens uitzoeken waar dat gebruikt wordt.

Nou... houd je vast...

Dat wordt niet gebruikt.

't Zit in Toevoegen / Wijzigen / Raadplegen Lokaties, en ik kom weggesterde coding tegen uit 1998 bij het Toevoegen van een Vrachtbrief, alwaar op basis van de Lokatie van waarvan de goederen geleverd zijn werd bepaald of de Vrachtbrief als "Export" gedefinieerd moest worden (en wat tegenwoordig op basis van het Magazijn gebeurd).

Ik zal maar meteen eens een einde maken aan deze 'rariteit' en de Landkode op Lokatie niveau elimineren; ze schept zo alleen maar verwarring.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #11 on: January 22, 2013, 08:53:18 am »

Vanuit "mijn" idee en situatie zou ik liever hebben dat het wel zou gaan werken.
Immers, het is niet handig om per land een magazijn te gaan definereen...
je hebt al zo weinig karakters

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: January 22, 2013, 10:19:25 am »

Quote
Vanuit "mijn" idee en situatie zou ik liever hebben dat het wel zou gaan werken.

Dat ging het toch al niet. Kan gewoon niet. Al dit soort zaken worden door het Magazijn bepaald, en nooit door een Lokatie. Honderden funkties werken daarmee.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #13 on: January 22, 2013, 11:27:55 am »

Maar alles valt en staat ook met 'je verwachtingen' c.q. wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen.

Ondanks dat we bij die andere klant ook wel in staat zouden zijn om te bepalen dat een Verkooporder aan een klant buiten de EU werd uitbesteedt aan een Leverancier die eveneens buiten de EU zit, en deze Leverancier rechtstreeks levert aan jouw klant, is er toch maatwerk ontwikkeld om een Transito Verkoop middels een J/N rubriek aan te geven. Eigenlijk hartstikke redundant waar dit ook automatisch bepaald zou kunnen worden.

Lees nu letterlijk jouw posts. Niets weerhoud je ervan om een Magazijn YY te definieren en deze "Non EU" te benoemen. Niets weerhoud je ervan om binnen dit Magazijn voor ieder niet-EU land een Lokatie aan te maken. Als jij voorraad ontvangt op een Lokatie, weet Profit die Lokatie wel op te hoesten, en op dezelfde manier kan je registreren dat er vanaf die Lokatie geleverd moet worden. Middels Voorraadmutaties zul je alles kunnen traceren zoals je nu ook gewend bent, immers, of er ergens nu Lokatie HK000 genoemd wordt of YY-HK, dat maakt het systeem niet uit.

Maar... je zal de werkelijkheid geweld aan doen. Het hoort niet zo. Aan de andere kant heb je natuurlijk gelijk dat je met 2 posities problemen zult hebben om logica te verzinnen om de hele wereld aan te kunnen. Als je accepteert dat Profit zelf niet in staat zal zijn om ook maar iets af te weten van een daadwerkelijke Landkode van zo'n Lokatie, dan kun je je afvragen welke problemen e.d. inrichting nu zou opleveren.

Welke funktionalieit doet er verder wat met de wetenschap dat het Japan betreft in plaats van China? Mogelijk niets (of beter, nog! niets). Als je naar de BTW aangifte kijkt, dan zal deze aangifte buitenland-EU verbijzonderen naar alle separate EU landen; buitenland niet-EU wordt op één grote hoop gegooid. Tsja... en als Japan en China dan toch met alle andere niet-EU landen op één grote hoop wordt gegooid, dan kun je je dus afvragen wat voor een kwaad het kan als je bijv. jouw Magazijn YY een willekeurige Landkode die buiten de EU ligt toekent.

Voor de (huidige) BTW aangifte zal dit dus geen probleem hoeven te zijn, probleem is alleen te bepalen waar het wél een probleem gaat opleveren. Dat zou mogelijk een toekomstige wetswijziging kunnen zijn die ineens stelt dat je e.e.a. wél per Landkode moet specificeren, en dan ga je ineens nat, want Profit weet er niets vanaf. En, met een beetje pech kunnen we dan achteraf ook niet een oplossing voor je aandragen die iets wat krom is weer recht gaat maken !!!

Het is dus altijd beter om de werkelijkheid na te doen! en e.e.a. netjes per Landkode te registeren. Ervaring leert ook dat bijna iedere getructe oplossing je vroeg of later wel tegen gaat werken. Neemt niet weg dat als je de mitsen en maren accepteert, je misschien best een eind kunt komen met deze inrichtingswijze zonder dat je er ergens last van hebt. Mocht je dat overwegen, dan zou ik je wel adviseren om (als de Lokatie daar ruimte voor biedt) de Landkode te versleutelen in de Lokatie-id, zodat je op enig moment wel met een Van - T/M selektie nog enigzins in staat bent om de mutaties binnen een land op te kunnen vragen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: January 22, 2013, 12:42:46 pm »

En niet om het één of ander, maar je moet je maar eens afvragen hoe je e.e.a. "te gemakkelijk" zou inrichten als je met DKKs aan de gang gaat voor bijvoorbeeld transport vanaf zo'n willekeurig land. En volgens mij is dat het eerste wat je nodig hebt (DDKs daarvoor). Dus, zo'n DKK leg je op Landkode, maar voorlopig bepaalt je Magazijn (lees : Raaplvloer zou ik zeggen) waar vandaan je deze keer levert. En dus is het je Magazijn wat de Landkode bepaalt. En voor de goede orde : in deze hoek bevinden zich dus die "honderden" funkties.

In het licht van wat Wouter zojuist heeft verteld kan ik ook nog wel een (weliswaar vergezocht) nadeel noemen als je alles netjes registreert zoals het is : als je een klant belevert vanuit twee havens in verschillende Landen op dezelfde Verkooporder, gaan er volgens mij twee fakturen uitkomen omdat de Landen niet overeenkomen. Dit is omdat je theoretisch te maken hebt met verschillende BTW percentages, die echter buiten de EU helemaal niet aan de orde kunnen zijn ...
Maar goed, zoiets valt dan nog wel aan te passen ook.

Als laatste nog even de opmerking dat Landkodes best wel 2 posities zijn. Niet helemaal waar natuurlijk want het volgnummer is er ook en is er niet voor niets, maar je moet behoorlijk moeilijk doen om het volgnummer *nodig* te hebben om het niet fout te laten gaan. Dus je kan best de Magazijnen gelijk aan de Landkodes definiëren, op een paar uitzonderingen na. Dit betreft (misschien niet uitputtend) :

a. Leveren in verschillende delen van bijvoorbeeld Spanje waar het ene deel wel BTW plichtig is en het andere niet;
b. Je hebt het Magazijn volgens de Landkode zelf al in gebruik;
c. Je doet iets met de eerste letter van het Magazijn in het systeem, en nu klopt dit in voorkomende gevallen niet.

In de gevallen waar je de betreffende Landkode niet kan gebruiken moet je dan een kodering bedenken (00 t/m 99 bijvoorbeeld), met als meest stringente geval c (dan kom je er te vaak niet uit).

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.066 seconds with 20 queries.