Heart-Profit ERP
June 26, 2024, 07:30:28 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Levering uit non EU landen  (Read 3675 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: December 10, 2012, 02:51:06 pm »

Heren even een vraag:

Ik koop goedreen in van buiten de EU.
Deze arriveren Haven Rotterdam CIF, zeg tegen € 100.
Als ik deze goederen in mijn beheer in Veembedrijf plaats blijft de waarde € 100.

Als ik dan verscheep naar non-EU land blijft de waarde € 100
Maar als ik het naar mijn magzijn haal om het binnen EU te leveren komt er laat zeggen 10% duty bovenop.

Waarde is dan dus voor mij € 110.

Hoe kan ik dit in het pakket het beste inrichten zodat er zoveel mogelijk geautomatiseerd wordt en zo min mogelijk handmatige correcties en boekingen nodig zijn?


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 10, 2012, 03:17:15 pm »

Voorbeeld lijkt veel of wat je me net per mail stuurde; zie antwoord aldaar.

Vwb de aanvulling doorverkopen non EU land denk ik dat je de kant van inklaren op wilt.

Ik weet niet of we daar formeel iets voor hebben.

Ik kan me voorstellen dat als je de goederen in een specifiek Magazijn ontvangt, je met DKK's o.b.v. Magazijn misschien nog iets kunt doen.
Desnoods zou je met een Externe VPO de waarde kunnen verhogen als je iets van het ene naar het andere Magazijn verplaatst.

Wat ik wel weet is dat we bij Voorraaditems een Chargesoort "I = Inklaren" onderkennen;
mogelijk zit er toch ergens meer in dan waar ik vanaf weet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: December 10, 2012, 04:29:30 pm »

Nee, die chargesoort hebben wij ooit laten maken om de voorraad te kunnen blokkeren, maar doet verder zo ver ik weet niets.

het mailtje sloeg inderdaad op de vraag.
Maar hier gepost in de hoop dat iemand wat slims had verzonnen in/bij Heart
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 11, 2012, 08:40:56 am »

Misschien dat ik de verkeerde kant op ga, maar wat nou als je het zo benadert dat het kosten zijn die *niet* de waarde van het produkt verhogen ? dan ben je wel van het probleem af.

Het onderwerp is best wel intrigerend als je het eenmaal zo benadert als ik het doe (of zou willen doen) en ik kan je al vertellen dat over een soortgelijk geval hier al eindeloos is gediscussieerd zonder goed antwoord. Dus hoe hoort zoiets ?

Kosten treden op voor het produkt en kostprijs wordt dus hoger. Ehm, waarde wordt dus hoger. Technisch klopt dat.
Funktioneel klopt dat niet want je hebt er geen bal aan om je produkt dat eigenlijk 100 kostte en intussen 1000 heeft gekost door allerlei ongelukken als waarde van 1000 op voorraad te zien. Immers, je verkoopt het voor 140 (later).

Je kŕn het dus zo draaien dat de 100 100 blijft, ook al is dat niet formeel (of technisch ?) juist. Dat je intussen die 10(%) aan duties echt wel ergens als kosten boekt (moet boeken !) is heel wat anders.

Let wel, dit is even een schets van hoe je anders kan (en wat mij betreft mag) denken. Het is NIET zo dat ik in dit "duties" geval het liever zo zou doen (omdat het werkelijk bij de kostprijs van het produkt hoort). Maar wat uit het geheel (van mijn denken) mag volgen is dat je inderdaad volgens Wouter's idee best langs de achterdeur die 10% kan aanbrengen; domweg op basis van magazijn-magazijn verplaatsing (en dat kan in Profit).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: December 11, 2012, 11:44:07 am »

Die magazijn/magazijn verplaatsing zou nog wel eens ene goede kunnen zijn, immers dan blijven de gpoederen in douane depot op prijs 100 en wordt de verhoging pas toegepast bij "import" in de EU.

Dat zou wel vereisen dat we 2 voorraad posities hebben, maar dat is geen probleem lijkt mij, zal dat intern eens overleggen.

Vraag: kan ik die prijsverhoging op basis artikel/magazijn uitvoeren?
Immers de belasting is per artikel anders.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: December 11, 2012, 12:31:49 pm »

Vraag: kan ik die prijsverhoging op basis artikel/magazijn uitvoeren?
Immers de belasting is per artikel anders.

Als je dit autom. wilt doen o.b.v. van een DKK dan zou ik denken van niet;
Raadplegen DKK Tarieven bevat nl. geen niveau Artikel + Magazijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: December 11, 2012, 01:04:55 pm »

Maar ik vermoed dat dat ook niet hoeft ...

Normaliter heb je in dat magazin spul liggen van overal vandaan. Dit houdt in dat de import duties verschillend zijn. Daarnaast is het gemakkelijk zo dat die duties verschillen per keer dat je importeert. Anders gezegd :
Volgens mij moet je voor ieder (ook zelfde) produkt toch steeds het juiste bedrag invullen (als je het netjes/goed wilt doen). Of ?
Nog aanvullend : die duties worden berekend op basis van de aangegeven prijs en die kan iedere keer anders zijn (voor dezelfde hoeveelheid bedoel ik).

Heb je dan iets (DKK) op Artikel nodig ? volgens mij niet.
Wel moet je (zoals Wouter redelijk tussen de regels door) al zei e.e.a. doen middels een Externe Verplaatsopdracht. En het dan zo inrichten dat bij het maken (of tegenboeken ?) van de opdracht het DKK scherm automatisch naar boven komt. ... En hopen dat dit (het automatsch naar boven komen) ook zo is gemaakt voor Externe Verplaatsopdrachten. Anders moeten we nog iets aanpassen.

"Handmatig" lukt wellicht niet eens met DKK's in dit geval (je hebt een order nodig om e.e.a. te bewerkstelligen en dat is die Externe Verplaatsopdracht).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: December 17, 2012, 02:22:44 pm »

Maar hier gepost in de hoop dat iemand wat slims had verzonnen in/bij Heart

Hoewel het niets met 'tarieven' te maken heeft, nog wel even de opmerking dat we voor een andere klant wel in deze hoek iets hebben aangepast m.b.t. 'Transito Verkopen'. Dan meer bedoeld om geen BTW in rekening te brengen, en de levering buiten bepaalde BTW overzichten te houden. Lijkt me dat dat ook voor jullie van toepassing is (en mogelijk gebruik je dit al).
Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23469.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.033 seconds with 21 queries.