Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:59:05 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Iban icm Bank-identificatie  (Read 17230 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: December 06, 2012, 10:13:19 am »

Over iban is al het nodige geschreven, over Sepa ook. Ik heb daaromtrent zeker niet alle wijsheid. Wat ik er wel van heb begrepen, is dat het IBAN nummer vanaf 1-1-2014 een belangrijke rol gaat spelen in het Europese betalingsverkeer (zowel binnen Nederland, als overige EG-landen)

Volgens mijn collega's van administratie, kan de bank vanuit het ibannummer ten alle tijde ook de Bankgegevens van de crediteur herleiden. Wij hebben die bankgegevens namelijk vaak niet beschikbaar, als er een IBAN nummer wordt opgegeven. Echter, bij het toevoegen van financiele crediteurparameters, moet je nog steeds altijd de Bank-id opgeven. Doe je dat niet, dan volgt de bijgevoegde waarschuwing.

Vandaar hun vraag:
Hoe hoor je om te gaan met de Bank-id in het scherm adfpcrop, opnemen financiële parameters van een (EG-) crediteur?

We vroegen ons af, waarom je bijvoorbeeld bij Duitse klanten nog altijd het bank-id in moeten vullen, als je daar althans een IBAN nummer gebruikt.

De Parameter EG-lid in de IsoLandnamen tabel staat bij DE/1 wel aangevinkt. Is hier een andere paramter voor? Of moet je werken met een dummy Bank-id "IBANDE" of iets dergelijks?

Kortom: Wat is de bedoeling van dit veld Bank-id bij Europese Crediteuren? (danwel: hoe gaan anderen hier mee om?)



* adfpcrop.PNG (17.22 KB, 729x499 - viewed 810 times.)

* 1_ADFPCROP.PNG (4.69 KB, 389x108 - viewed 546 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 06, 2012, 10:30:54 am »

Misschien moet je het jezelf iets makkelijker proberen te maken door te kijken naar de "werkelijkheid" als je (momenteel !) buitenlandse betalingen doet (via Internet);
Je moet dan echt wel het bank-id opgeven anders gaat het feest mooi niet door.
Nu zou dit kunnen veranderen (straks) maar daar heb je nu niets aan. Ook : het zou alleen voor binnenlandse betalingen anders kunnen worden terwijl de buitenlandse betalingen hetzelfde blijven.

Verder mag je er vanuit gaan dat waar het bank-id (BIC) nodig is, dit ook op de faktuur zal staan; is momenteel bij buitenlandse (over een weer) transakties ook zo. Dus, ŕls het bank-id nodig is (straks) zou ik me er geen zorgen over maken dat je het bank-id niet kent; dat staat dan wel op de faktuur (en ook op die van jou zelf).

Quote
Wat ik er wel van heb begrepen, is dat het IBAN nummer vanaf 1-1-2014 een belangrijke rol gaat spelen in het Europese betalingsverkeer

Ik laat hier expres het laatste stukje van je zin weg;
Dit is al "eeuwen" zo hoor. Als je naar de bank loopt kan het ook aders (in elk geval van buitenland naar hier is dat nog zo), maar via Internet wat mij betreft echt niet. Is misschien ook wel nooit anders geweest sinds we via Internet kunnen betalen. Let wel, ik heb het over handmatige transakties die leidend mogen zijn voor iets wat ook geautomatiseerd zal (gaan) kunnen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: December 06, 2012, 10:36:33 am »

Trouwens wel grappig. Ik zou toch zweren dat ik eergisteren (voor het eerst) bij de ING zag dat je binnenlands via IBAN etc. kon betalen. Toevallig (of niet ??) was het niet vooruit te branden allemaal en kreeg ik allerlei errors en heb vervolgens een andere bank gebruikt voor wat ik wilde doen.

Zojuist dacht ik dat binnenlandse IBAN toch eens te gaan bekijken/proberen, alleen, het is weer weg ...
(of ik heb iets gedroomd)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 06, 2012, 10:37:19 am »

Vooralsnog werken we niet met SEPA, en dus gebruik je voor buitenland BTL91. Daarin zijn bankrekening én BIC verplicht.

De BIC code registreren we al jaren, en zit bij de Bank-identifikaties.

Bij SEPA zijn ook IBAN én BIC verplicht. Daar verandert dus niet aan.
Maar, wel vreemd, want als IBAN je europese rekeningnummer moet zijn, waarom dan nog een BIC code ?

Wij vragen ons het ook af. Temeer omdat SEPA 1 januari 2014 operationeel gaat, mét verplichte BIC code, terwijl al bekend is dat vanaf 1 februari 2014 niet meer om een BIC code gevraagd mag worden en er een nieuwe layout komt.

In theorie kan het ook nog eens zo zijn dat de BIC nu verplicht is, omdat een huidige SEPA betaling misschien wel door de bank wordt omgezet naar een BTL91 betaling, en het veld dáár verplicht is. Ik heb ook al gehoord dat de ene bank hier weer anders mee overweg gaat dan de andere bank.

Hoe dan ook, zolang we nog niet met SEPA werken, is dit veld gewoon verplicht voor buitenlanders.
Een dummy iets zou ik niet doen, maar ik kan me wel voorstellen dat je bijv. de BIC code zelf als sleutel zou kunnen gebruiken; doel is immers om je bank met bijbehorende NAW gegevens uniek te maken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: December 06, 2012, 10:43:48 am »

Nog een aanvulling (had ik al, maar zeker reagerend op Wouter's post nu) :

Ik heb een tijdje geleden aan iemand die het echt kan weten voorgelegd waarom die BIC nou zo nodig verplicht is, immers, er zijn toch allerlei programmaatjes (Google maar) beschikbaar om uit een IBAN alles te halen. Het antwoord was : dat geldt voor Nederland maar niet voor alle andere landen.
Geen idee hoe dat dan in elkaar zit want/en als automatiseerder zie ik dat toch anders. Echter, het zou zo maar kunnen (beetje Wouter z'n suggestie) dat e.o.a. buitenland maar een deel van de IBAN gebruikt om vervolgens een expliciete BIC nodig te hebben om het werk te doen. Ja, NU. En waarom dat dan straks niet zou veranderen ? tja, omdat de automatisering van banken zo ongeveer het slechtst is wat er bestaat ? (krijgen gewoon niets veranderd).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: December 06, 2012, 10:47:15 am »

En dan nog een grap voor het geval je het nog niet wist :

Als je nu geld ontvangt uit het buitenland (Europa zeg maar) dan betaalt de grapjas aan de andere kant op jouw IBAN/BIC. Hij gebruikt dat zelf ook.
Moet je niet denken dat je daar ook maar iets van ziet op je afschrift of Internet-bankieren programma. Geeft niets, totdat je geld gaat terug betalen. Dan mag je mooi ineens de boel gaan uitzoeken.

Geef mij maar Paypal. smile
(beetje duur, maar goed)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: December 06, 2012, 11:11:16 am »

Quote
Zojuist dacht ik dat binnenlandse IBAN toch eens te gaan bekijken/proberen, alleen, het is weer weg ...

Toch maar eens even geprobeerd om via een buitenland betaling 0,10 euro aan mezelf over te maken. Dat lijkt gelukt.
Ik zal nu wel een vooraankondiging van de betaling in de bus krijgen en het overmaken van die 0,10 kost wellicht 5 euri, maar voorlopig heb ik vanuit Nederland naar Nederland via IBAN/BIC betaald.
Was niet echt het onderwerp misschien, maar het houdt denk ik wel in dat straks alles op deze manier kan werken.

Nog een dingetje :
Mijn oog valt op de "(SWIFT)" die achter de in te vullen BIC staat. Nu is SWIFT van oudsher een "banken netwerk". Je kan er dan ook vergif op innemen dat de BIC benodigd is om jouw transaktie te laten arriveren bij de betreffende bank om vervolgens daar verder uitgeplozen te worden (kwa rekening etc.). En denk maar niet dat zo'n "routering"-iets ooit wordt aangepast. Het lijkt mij dan ook dat het eigenlijk een soort van andersom zou moeten : haal die bankgegevens uit de IBAN want dat klerenummer is al lang genoeg. Maar goed, daar gaat niemand zich druk om maken natuurlijk.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: December 06, 2012, 11:25:32 am »

Laatste eigengereide opmerking, hoop ik :

NL69INGB0005901034 (IBAN)
INGBNL2A (BIC)

vs

NL61INGB0003723237 (IBAN)
INGBNL2A (BIC)

Beiden rekeningen van mij. Stort er gerust iets op. wub

Beiden dezelfde ING. Helaas is het bank-gedeelte in de IBAN niet hetzelfde. De BIC wel.
En nu ?

Overigens kwam ik hier toevallig achter doordat ik ooit een eerste keer mijn IBAN moest opgeven van één van die twee rekeningen, en ik dacht wel even het rekeningnummer gedeelte te kunnen copy-pasten. Geld kreeg ik nooit. Meldingen dat m'n rekeningnummer niet bestond wel.
Het zal heus zo blijven dat je uit zo'n NL61INGB deel de BIC (INGBNL2A) kan afleiden via de programmatuur die daarvoor beschikbaar is. Maar

Quote
Het lijkt mij dan ook dat het eigenlijk een soort van andersom zou moeten : haal die bankgegevens uit de IBAN want dat klerenummer is al lang genoeg.

... dit zal dus niet waar kunnen zijn/worden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: December 06, 2012, 11:52:14 am »

De INGB staat in beide nummers, en betreft een bank identifikatie
De NL staat vooraan.
de 69 en 61 zijn checkdigits, en verschillen per definitie.

De "2A" uit de BIC code staat nergens in het IBAN.

Maar... BIC is/was gedetailleerder. Een ABN in Dusseldorf heeft een andere BIC code (ABNADEFFDUS) dan een ABN in Frankfurt (ABNADEFFXXX), waarin trouwens die XXX ook wel nep lijkt, en het eigenlijk neerkomt op ABNA-DE waar het bij ons ABNA-NL is.

Merk op dat er ongetwijfeld ook sprake zal zijn van betalingen op andere niveau's. Vroeger konden wij betalingen van meerdere banken naar dezelfde bank-/giro centrale sturen, nu heeft iedere bank zijn eigen software waarmee je de betalingsfile upload. Je hebt ook geen aparte software voor "jouw filiaal", je gebruikt "ING"(INGB), ABN-/AMRO (ABNA) etc." en dat deel zit in de IBAN.
Zou je vroeger een buitenlandse betaling moeten sturen naar het filiaal waar dat rekeningnummer loopt, is nu "de bank" misschien wel voldoende.

Overigens is onze IBAN opgebouwd uit:

ISO Landcode (2), Controlegetal (2), Bankcode (4), Rekeningnummer (10)

maar in Duitsland geldt weer:

ISO Landcode (2), Controlegetal (2), Bankleizahl ( 8 ), Rekeningnummer (10)

Dan zijn er weer landen die er een speciale filiaalcode in hebben, kunnen lengtes van rekeningnummers verschillen etc.

Hoe dan ook, ik vermoed dat in ieder land het IBAN nummer voldoende informatie moet bevatten om in dát land een bank te kunnen identificeren. Ervanuitgaande dat dat bij ons op niveau van ABNA/RABO/INGB kan, is dat voldoende. Is e.e.a. in andere landen ook voldoende uniek, dan zou BIC code niet meer aan de orde hoeven te zijn (toch is het tot min. 1 februari 2014 een verplicht veld).
« Last Edit: December 06, 2012, 12:39:40 pm by Peter Stordiau » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: December 06, 2012, 11:53:24 am »

En, leuker kunnen ze het niet maken: op de bankpasjes die nu verstrekt worden, met IBAN rekeningnummers daarop, staat ook géén BIC code.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: December 06, 2012, 01:20:28 pm »

een hele lap tekst, bedankt voor de vele reacties. Ik probeer dit samen te vatten, zeg maar mijn conclusie uit de mooie reacties:

Quote
Als ik met automatische betalingen bestanden wil werken (Clieop / btl91 oid), bij buitenlandse crediteuren, ongeacht of dit nou EG leden zijn of niet, dan moet ik ten alle tijde de Bank-Id opgeven, omdat daar de Swift/Bic code is vermeld, edit: én het IBAN nummer. Dit sowieso tot 1 jan 2014. Hoe het daarna gaat in het kader van Sepa, zal in de loop van 2013 wel duidelijk worden.

heb ik zo de juiste conclusie getrokken?

Zo ja:
Dan zijn mijn collegas van de administratie gewoon niet voldoende op de hoogte geweest van de bedoelingen van de Bank-id.

Rest daarbij even het volgende: Bij de rubriek Bank-Id staat:
"Bank-Id (Buitenland, niet IBAN)"
Wat wordt er nou dan bedoeld met die toevoeging "niet IBAN"?
Als mijn conclusie juist getrokken is, dan moet de Bank-Id bij buitenlanders ten alle tijde gevuld worden, ongeacht of je nou wel of niet het IBAN nummer (ook) opgeeft.

Zo Nee:
dan corrigeer ik de conclusie graag!
« Last Edit: December 06, 2012, 02:04:42 pm by Johan » Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: December 06, 2012, 01:31:23 pm »

Eh, je moet het IBAN nummer opgeven en het Bank-id (wat BIC is). Dit is een stukje helptekst wat je vertelt dat je daar niet moet proberen het IBAN nummer in te vullen ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: December 06, 2012, 01:35:28 pm »

Dit nog even voor de oriëntatie :


* IBAN01.png (13.11 KB, 682x296 - viewed 879 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: December 06, 2012, 01:41:30 pm »

Intussen is m'n 0,10 euro volledig verwerkt. Zowel afgeschreven als bijgeschreven.
Niet dat het belangrijk is, maar op normale wijze geld van een rekening naar diezelfde rekening overmaken lukt niet. Op de "buitenland" manier dus wel. Hahaha. Nu nog kijken hoe ik hier geld aan kan verdienen ...


* IBAN02.png (2.29 KB, 599x23 - viewed 596 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #14 on: January 03, 2013, 11:46:34 am »

Hele discussie over iets wat dit jaar gerealiseerd moet worden door Heart Profit.
Wat ik van onze bankier hoor is dat BIC kodes voor binnenlandse betalingen niet nodig zijn. Alleen naar het buitenland zijn deze kodes nog nodig.
Wat is verder de planning voor dit jaar? Per wanneer verwacht Heart Profit dit gerealiseerd te hebben. Immers we hebben wel tijd nodig om e.e.a. te testen.
Zou mooi zijn als alles voor de bouwvak 2013 gerealiseerd is, zodat de evt. kinderziektes er nog voor 1 februari 2014 uitgehaald kunnen worden.
Logged

BS
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.026 seconds with 21 queries.